Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fostervatten eller urin? *Pinsamt*

Skrivet av Pinklisan
Vaknade i tisdags när jag låg och vilade av att jag pinkade ner mig!! Drömde nämligen att jag satt på toa och att jag verkligen fick ta i för att kunna kissa. När jag vaknar är det alltså ingen liten pöl, utan precis som om det legat ett barn där istället och pinkat ner sig. När jag ställer mig upp så rinner det ännu mer, fast jag försöker hålla mig. Sambon undrade direkt om det var vattnet som gått, men jag är säker på att det var pink. Nu inatt vaknar jag igen att det är blött i sängen, nu mycket mindre än tidigare. Jag har inte drömt nått eller kännt att jag varit pinknödig men nog är det väl pink ändå? Känner inget på lukten och färg kan jag inte heller urskilja.

Men vore det vattnet som gått borde det väl småsippra efteråt också? Hur luktar fostervatten? Törs man alls ha sex? Att fråga bm vägrar jag! Nu kan jag inte sluta grubbla på om det kan vara fostervatten eller om det är så pinsamt att jag pinkat på mig två gånger som vuxen! Hur har det varit för er när vattnet gått? Har hört att det inte alltid behöver forsa ut, men att det då istället småsipprar hela tiden. Sipprat har det alltså inte gjort för mig.

Väldigt tacksam för svar på mina frågor!
Svar på tråden: Fostervatten eller urin? *Pinsamt*

när vattnet går

Skrivet av  C
i a f när mitt vatten gick när jag fick första barnet kände jag hur det knäppte till (när hinnorna brast) och sen forsade det, jag sov och vaknade av detta. Sen "pyste" det ut stötvis samtidigt som sammandragningarna (i taxin på väg till förlossningen, jag satt på en tröja...)

Men om det inte är dax för dig att föda ännu och du verkligen är orolig skulle jag först tipsa dej om att ta på en binda och sen försöka analysera den själv. Tror säkert du känner om det luktar kiss då. Om du har styrka och mod kan du ta med bindan till ditt sjukhus, så kan de kolla. Ju närmre förlossningen desto mindre pinsamt, de brukar faktiskt be om att få se bindan om man säger att man tror att vattnet gått.

För övrigt är det ju ingen fara om du läcker lite fostervatten, det bildas nytt hela tiden. Kissar du på dig är det heller ingen fara, och inte särskilt ovanligt heller. Lika bra att vänja sig inför livet efter förlossningen ;-)
 

ett svar till

Skrivet av  Pillan mamma till 4:a gullungar
När vattnet går så kan det vara så att det vattnet som står över barnets huvud ringer ut sen sluter huvudet tät och inget mer rinner ut. Hoppas du förstår hur jag menar. På mig har vattnet gått av sig själv två gånger. Fostervatten luktar havsvatten en del barnmorskor väljer att säga att det luktar som spermier och det tycker jag stämmer bättre. När jag fick mitt tredje barn kom mycket vatten och sen inget mer alls förrän inne på förlossningen. Jag tror inte ni ska ha sex förrän du varit in och kollat dig. Det är viktigt att kolla om det är vattnet som gått. Man ska alltid åka in och få det kollat. Lycka till!!
 

Vilken vecka?

Skrivet av  Ina
Vilken vecka är du i?
Jag har hört andra blivande mammor prata om att de trott att de kissat på sig men det har visat sig vara väldigt tunna och rikliga flytningar.
 

Jag kan berätta

Skrivet av  M
vad som hände mig häromdagen!

Jag är gravid i vecka 30 och varenda gång jag nyser läcker jag urin några droppar, jag inte hjälpa det det bara kommer hur jag än kniper.

Men så en morgon när jag stod i köket i endast nattlinne och fixade frukost till min 1 åriga son så nös jag säkert 20 gånger på raken och plötsligt rann det längs benet och färgen var vitgrumligt. Jag blev jätterädd och tänkte att det kanske är fostervatten.

Pinsamt var det minsann men jag ringde mödravården iallafall och frågade. Då sa dom att fostervatten är klart i färgen eller grönaktigt, så förmodligen var det jag hade flytning blandat med urin som ran längs benet. Det var jättepinsamt att prata om det på besöket hos min bm efter det kan jag säga. Så hon tyckte att jag ska börja göra knipövningar redan nu eftersom jag väntar andra barnet tätt inpå första.

Dom sa också att jag skulle ta på mig ett trosskydd och om det är fostervatten som läcker så är trosskyddet genomblött om 1 timma redan. Så gjorde jag och det visade sig att jag inte läckte fostervatten.

Så kan det gå!
 

Tack för alla svar.

Skrivet av  Pinklisa
Jag är rätt så säker nu att det var en nerpinkning som skedde. Har luktat på mina intorkade trosor nu och de luktar, inte så trevligt...urin. *Tom pinsamt att skriva om* Hade det varit vatten så hade det kommit fler skvättar efter det, vilket det inte gjort. Är i v 39 nu så jag hoppas att det kommer snart, vattnet.

Tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv