Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

... och Polisen?

Skrivet av andreas i gbg
Polisen har hyllats från alla håll för insatserna i Göteborg. Jag har en annan uppfattning i den här frågan och påstår att det fanns stora brister i planeringen kring toppmötet.
När det gäller antalet poliser som har kommenderats till Göteborg kunde man, med facit i hand, (jag menar Nice-mötet där det fanns 15.000 poliser på plats) lugnt utgått ifrån att över tusen man inte kommer att
räcka långt i Göteborg.

Att säkerheten i samband med arbetsmiddagen på restaurang Trädgårn inte kunde garanteras och att delegaterna tvingades i stället vara kvar i Mässans lokaler är en skandal, tycker jag. Att polisen gjort den här bedömningen efter händelserna på Avenyn tidigare samma dag, kan man förstå. Men då är vi tillbaka på planeringsstadiet igen. Kalla in
tillräckligt med personal så att en handfull av ligister inte äventyrar middagen.

Och sedan var det utrustningen. Batongen räcker bara en armlängd och kvar har man bara tjänstevapnet…
Här handlar det om omdöme. Man skjuter inte skarpt mot demonstranter! Inte i Europa, i alla fall.
Till Göteborg har man samlat de skickligaste kravallpoliserna frånlandets alla hörn. Om så är fallet, då kan man påstå att det såg ganska klent ut.

Till sist skadorna. Betalar man skatt för en tjänst förväntar man sig att den ska fungera. I sjukvården säger inte läkaren att bacillerna är för många eller de är av en utländsk typ som han inte stött på hittills.
Man förväntar sig att han gör sitt jobb. Samma sak gäller Polisen.
Annars blir det som nu.Sadorna uppskattas till hundra millioner kronor. Dessa pengar kommer, på ett eller annat sätt, tas från min och din ficka.
De materiella skadorna går att åtgärda men polisen har fått en inkompetens-prägel på sig, särskilt utomlands.

Har alltså inget emot poliserna som "stred" på gatan. Det är polisledningen det är fel på.
Och detta ända sedan Palme-mordet.

Svar på tråden: ... och Polisen?

har funderat lite...

Skrivet av  Robert, också göteborgare
över ryktet utomlands. I senaste the Economist berättas om Göteborg och ingen skuld läggs på polisen. Där handlar det om utländska (alltså icke-svenska) filurer som kom till Göteborg för att ställa till kaos.
Precis som i Nice, Seattle, Barcelona och alla andra städer där det hållts internationella toppmöten.
Därför tror jag inte att vårt rykte har förstörts. Möjligen kan man säga att huliganerna sabbat det goda rykte vi skulle fått i Sverige om det inte hade blivit bråk. Annars: alla vet om att det blir bråk...
 

är _bara_ The Economist _så_ relevant?

Skrivet av  andreas
Läser inte utländska tidningar, däremot lyssnar jag på utländsk radio. Inte så positiva kommentarer...

Vid mötet i Genua kommer bl.a. 3000 militärer finnas på plats.
 

inte alls

Skrivet av  Robert
men jag blev bara så överraskad att vår lilla stad blir nämnd i den tidskriften. Men andra tidningar har varit inne på liknande linjer. Utländska journalister förvånas över att det inte finns något mellanting mellan batong och pistol, men ingen är förvånad över att det blev bråk.

Sedan: 3000 militärer i Genua. Två kommentarer. I Sverige får inte militären användas på så sätt, vilket jag tycker är vettigt. Bättre använda poliser som är vana att handskas med folk.
Sedan tror jag också att det är ett större behov av mängder med uniformerat folk i Genua. Göteborg ligger trots allt i utkanten av Europa.
 

i engelsk dagspress var...

Skrivet av  CM
...göteborg förstasidesnyheter i flera dagar. jag upplevde det som om tidningarnas attityder vände ganska plötsligt - från början var det synd om de fredliga svenskarna som utsattes för otäckt sabotage från utländska ligister, men efter ett par dagar (eller när det nu var som nyheten om de skjutna nådde oss) blev det lite tyst om just det och man tyckte sig kunna läsa mellan raderna att var det verkligen nödvändigt att _skjuta_folk? så upplevde jag det hela, iallafall, kändes lite surrealistiskt att se sin hemstad på förstasidorna i england i ett så här läskigt sammanhang.
 

Och i Genua gick det ju JÄTTEbra

Skrivet av  Mogri
Nä, tyvärr. Det finns inga ord. Och detta MÅNGA dagar efter att detta avskyvärda i Genua hänt. Jag önskar att nån kunde berätta nåt positivt som hänt. Men polisen har med akt och vilja dödat en människa. Och här i Sverige skriker folk efter ha hårdare tag. Jag tror inte på den parlamentariska demokrati som "finns" idag. Ge mig ett alternaitv. Och ge mig det NU.
 

Artiklar från Familjeliv