Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Anon Ûm" "Klarsynt "o andra rasister

Skrivet av Läftis
Har läst ngr av era argument om invandrare på denna sida o för min del fins det inget annat ord än att beskriva er som rasister. O nu kommer säkerligen denna Anon Um att reagera...jobbigt att inse sanningen kan jag tro...
Klarsynt (borde nog byta singatur..) tycker tydligen att svenksa staten ska regleraz hur många barn som man ska få föda, åtminstone om man är inte är svensk o blåögd. O jag skulle gärna vilja veta vilka andra skäl än de rent ekonomiska (som inte ens är hållbara så Sverige snart kommer att skriak efter arbetskraft) som finns för en regelrad invandring? Du har läst om det i tidningar o lyssnat på debatter skriver du. Kankse inte borde vara så blåögd (där ser du att det inte alltid är så bra...) o tro på allt du läser, hör o ser...
Svar på tråden: "Anon Ûm" "Klarsynt "o andra rasister

Bra skrivet, kunde ha skrivit det själv...*imt*

Skrivet av  tessa36
mm
 

Vad är en *rasist* ?

Skrivet av  cb
En som tycker någon av en annan *ras* är mindre värd.
INTE en som ifrågasätter bidragssystemet. INTE en som har synpunkter på invandringspolitik. Jag blir skitsur när vissa slänger ur sig *rasist rasist rasist* med en gång galoscherna inte passar. Det gör att begreppet rasist blir urvattnat.
Nazisterna var genuina tvättäkta rasister. Vissa ´raser´ var underställda andra - paradoxalt nog är såväl judar ingen ras utan en religion..Apartheidsystemet i Sydafrika var otvivelaktigt rasistiskt, som delade in medborgare i vita, färgade, asiater och svarta. Att skjuta okända mörkhyade med gevär på stan är rasistiskt. Att skjuta sin granne som är från Kamerun i ett bråk om en garageplats är *inte* rasistiskt. Att ifrågasätta dra in utskänkningstillståndet för en resturang i Motala ägd av invandrarare är *inte* rasistiskt, eftersom de misskött momsinbetalningarna. Själva kallade de länsstyrelsen (?) rasister.
KALLA EN SPADE FÖR EN SPADE !!
Moderata Ungdomsförbundet hade ett förslag som skulle få både Anon Um och Läftis glada.
1) Fri invandring och omedelbar rätt att söka arbete.
2) Inga rätt till bidrag under de första åren.
Kontentan - ingen invandrare behöver tvingas till arbetslöshet. Ingen invandrare kan ens påstås ligga samhället till last. Ingen kan anklagas för att vara rasist.
 

tänk att jag har alltid trott...

Skrivet av  CM
...att det var en spadeR som man skulle kalla för en spadeR... men nu har jag kollat och det stämmer ju att det är en spade!

för övrigt instämmer jag helhjärtat i det du säger!
 

Du har rätt

Skrivet av  Moppe
När någon uppenbarligen mentalt kapabel person (läs- och skrivkunnig, förmögen att inhämta information) inleder en debatt om skatter med att göra ohemula antaganden om utgiftsposter i den offentliga budgeten föranledda av invandringen, samt antyder officiella lögner och dolda sanningar om de sanna invandringstalen så bör personen i fråga inte kallas rasist, utan snarare etnofob eller främlingsrädd (överdrivet skyddsbeteende baserat på andra skäl än rationella).

En fråga är (och här har jag inga svar, bara mina egna gissningar) hur ett samhälle styrt av etnofober/främlingsrädda skulle se ut? Skulle det kunna bli ett rasistsamhälle av sydafrikansk apartheidmodell? Jag tror det.

Jag tror att etnofobi övergår till institutionaliserad rasism så fort den ges chansen. När kantrade de invandringspolitiska resonemang som fördes i Sjöbo under sena 80-talet över från främlingsskräck till rasism? jag minns inte om det började med bidragsberoendefrågan och övergick till "blonda, blåögda barns" minoritet, eller om bägge argumenten existerade samtidigt. Vad var etnofobi och vad var rasism i de uttalanden om destabiliserat grannskap som gjordes när de barnrika rosengårdarna fick bostäder i fina Malmökvarteren? Eller var det bara avundsjuka? Hur många människor är helt vaccinerade mot några som helst tendenser till främlingsskräck, finns det latenta rasister i alla rentav?

Många frågor, inga svar.

Så nästa gång du reagerar över felanvändning av begreppet rasist (förändrad innebörd gäller f.ö. många begrepp, man kan kanske tom kalla det "en inneboende egenskap hos språket", även om det är avgörande att snacka om samma sak i en debatt - klockrent villkor) så kan du tänka på att de begreppsförvirrade stackare som i affekt (dåligt tillstånd att argumentera sakligt i, bra tillstånd att vara debattlysten i) häver ur sig osakligheter om "rasism" kanske nånstans har en poäng. Inte nödvändigtvis, utan möjligtvis. Kanske du då slipper vara skitsur, och möjligen istället känna glädjen i att påpeka vikten av samsyn på begreppsbetydelsen i debatten.

/Moppe
 

är det inte ganska viktigt att komma ihåg...

Skrivet av  CM
...att för det mesta _används_ inte ordet "rasism" i den mening som du talar om här, där det lika gärna skulle kunna bytas ut mot ordet "etnofob".

för det mesta används ordet "rasism" för att försöka _tysta_ den som uttrycker det som du tolkar som etnofobiska tankar. man _får_ inte vara rasist, därför är det lättare att sätta proppen i hålet direkt genom att använda det ordet, istället för att argumentera emot de "ohemula" antagandena.

personligen tänker jag därför fortsätta att bli irriterad när jag upplever att folk inte kan hålla isär begreppen, precis på det sätt som cb beskriver ovan.
 

Svar

Skrivet av  Moppe
I det här fallet har du fel. Anon Üms etnofobi är precis av den typen som jag beskrev i förra inlägget. Sen att du och signaturen cb blir irriterade över att han av bl.a mig kallats rasist är ert problem. Inte viktigt för mig att läsa om alltså, och irriterande FÖR MIG att bli skriven på näsan om vem som är rasist och inte; du och cb har vad jag sett inte kommit med någr argument i den här frågan, ni bara softar lite slappliberalt och irriteras över semantik. Bit på en isbit om du blir arg över att människor som missunnar flyktingar trygghet, som ser fiender på andra sidan språket och som dömer människor inte efter individuella kvaliteter utan födelseort av upprörda virrpannor som jag kallas rasister. Eller föreslå själv ett bra begrepp för dessa spridare av fördomar.

Och JA det finns människor som använder ordet "rasist" för att döda debatten. Så icke härinne. Om du inte håller med så får du gärna förklara varför.

/Moppe
 

Bilaga innehållande ursäkt

Skrivet av  Moppe - lugnare
Ber om ursäkt för att jag i mitt svar till CM hävdade att cb och CM inte deltagir i debatten. Det är fel och dessutom oväsentligt.


/Moppe
 

ursäkta men...

Skrivet av  CM
...tycker du verkligen att det här är ett bra sätt att framställa din synpunkt? du går till aggressivt angrepp mot någon som överhuvudtaget inte talat om dig.

cb får tala för sig själv, men jag svarade på hans inlägg som i sin tur skrevs som svar till läftis. läftis skriver om klarsynt och anon um att h*n inte har något annat ord än att beskriva dem som rasister. är det fel att opponera sig mot den benämningen då? det handlar inte ett dugg om semantik, snarare om retorik – både du och jag vet mycket väl vad ordet "rasist" betyder. själv har jag för övrigt inte skrivit dig någonting alls på näsan – jag har bara yttrat min åsikt om missbruket av ordet "rasist", vilket jag liksom cb anser gör begreppet urvattnat, vilket omöjligen kan främja saken.

i vilken fråga är det du önskar ett argument från mig? jag har givit dig mitt argument, nämligen att jag anser att det går utmärkt att argumentera mot påståenden från personer som du anser "missunnar flyktingar trygghet, som ser fiender på andra sidan språket och som dömer människor inte efter individuella kvaliteter utan födelseort" UTAN att klassificera påståendena som "rasism". det är för enkelt – det är ju bara för vederbörande att rycka på axlarna och säga "rasist, nej det är jag inte, så ni kan ju inte ha förstått vad jag menar" istället för att behöva komma fram med något vettigt som underbygger hans eller hennes åsikt. det är på så vis jag upplever att debatten "dödas".

varför lever du inte som du lär, och biter på en isbit själv om du tycker att det jag skriver är upprörande?
 

ursäkt godtagen...

Skrivet av  CM
...och hoppas att mitt svar till dig inte framstår som allt för surt, jag blev bara lite bestört över vad jag upplevde som ogrundad aggression... :-)
 

Isbiten i käften

Skrivet av  Moppe
Det sista som behövs är en snarstucken "antirasist" som hugger vilt omkring sig i tron att världen blir bättre. Jag ansluter mig helt till ditt inlägg "ursäkta men...".


heja Sverige,

Känslosamma Moppe
 

Antagligen

Skrivet av  cb
är vi ganska överens i frågan som sådan...MEN jag tycker det är olyckligt att slå varandra i huvudet med tillmälen som ´rasist´. Ordet vattnas ur.
Den som alltid ropar på vargen blir inte trodd när vargen verkligen kommer.


 

instämmer med er båda - fred :-) IMT

Skrivet av  CM
...
 

O när ska man ropa på vargen då

Skrivet av  Läftis
om jag får fråga?! Enligt cb o co verkar det vara när nazister tågar på stan...för att Sverige blir ngn apartheidstat är det nog inte risk för...O vad säger ni till alla människor som bor i detta land o DAGLIGEN råkr ut för rasitiska tillmälen o behandlignar?
"Nämen, lilla stumpan, du måste uppleva detta på fel sätt. Det var ju inte en nasse som spottade på ditt barn, det var ju bara Sven. Han menade inget, han är ju inte rasist.."
O du cb behvöer inte berätta för oss att din fru minsamnn har den o den bakgrunden o att hela din trappuppgån är full av människor från hela världen för det är ingen ursäkt för ditt ställnigstagande. Bara ännu mer skrämmande...
Jag skulle vilja veta på vilket sätt rasism urvattnas o på vilket sätt det inte gynnar sin sak(antar att ni hrä syftar på att bekämpa det hela) när man kallar ngt för rasism när det är rasism?
 

om du verkligen vill veta...

Skrivet av  CM
...vad jag tycker (är osäker på det med tanke på din retoriska krumbukt i slutet) så får du hemskt gärna ge mig några exempel på sådant som är rasism enligt dig, så kan jag svara på om det är det enligt mig.

när det gäller hur begreppet kan bli urvattnat, så är mitt svar att om man använder det i situationer där det inte är befogat (cb gav en del exempel på sådana), då blir det, som jag nämnde i inlägget till moppe, så att ingen överhuvudtaget känner sig träffad av begreppet. om jag skriker åt min grannunge (som är pakistanier) att lägga av att kasta träplankor över muren in i våran trädgård annars ska jag komma och ta honom i örat, och någon kallar mig för rasist, så betyder det ingenting för mig eftersom jag _vet_ att jag skulle skrika samma sak åt vilken unge som helst. ju oftare jag fick höra att jag var rasist, utan att jag var det, desto mer meningslöst skulle ordet bli. skulle jag sedan faktiskt ge mig till att göra eller säga någonting rasistiskt, tror du då att jag skulle lyssna på den som kom och berättade det? på så sätt menar jag att begreppet blir urvattnat.
 

Svar på frågan du ställde samt en fråga från mig.

Skrivet av  cb
Om nu inte frågan var retoriskt ställd, men då har du ju knappast uppnått mer än att göra bort dig.

Exempel.
Resturang i Motala åker på stor revision hos RSV. Oegentligheter upptäcks.
Sprittillstånd dras in. Ägarna skriker *rasism* !
Rasism ? Nej. Samma lag ska gälla för dessa som för alla andra. RSV och länsstyrelsen
har gjort rätt. De har agerat antirasistiskt.
Gynnar det rasister ? Nej, eftersom man kan hävda att alla restaurangägare har samma regler
oavsett härkomst.
Gynnade ägarnas uttalande rasister ? Ja. De kan hävda att invandrare försöker gömma sig bakom
uttrycket rasism trots att de begått brott.

Exempel.
Krock i Linköping. Gambian kör in i rumpan på framförvarande taxibil med plåtskador som följd.
Stort gräl utbryter, invektiven haglar. Polis kommer, gambianen anklagar taxichauffören för att
vara *rasist*.
Är det rasism ? Nej. Gambianen är vållande, även om det är löjligt att bråka om knycklig plåt.
Gynnar det rasister ? Ja, kanske eftersom gambianen försöker gömma sig bakom uttrycket rasism.
Skulle det gynna antirasister att låta bli att lagföra vållande för trafikbrott ? Definitivt.

Exempel.
Arbetsgivare sorterar bort alla jobbansökningar med utländska efternamn.
Rasism ? Ja.

Exempel.
Somalisk kvinna vill omskära sin dotter. Läkare tvärvägrar och anmäler till soc.
Kvinnan hävdar att det är hennes rätt och att hennes kultur och religion kräver detta.
Hon anser att det är djupt rasistiskt av soc. att överväga att omhänderta flickan.
Är det rasism ? Ja. Och jag tycker det är rätt av soc. att köra över kvinnan dessutom.

Sedan undrar jag så förtvivlat vilket ´ställningstagande´ jag gjort, Läftis ?
Du kan kalla mig rasist hur mycket du vill, jag tystnar inte, för jag har för länge sedan slutat
gå på så pubertala debattknep som ´om du inte håller med mig är du själv skyldig´.

 

Läftis blev svarslös. Tog argumenten slut ?

Skrivet av  cb väntar fortfarande på Läftis svar
Eller klarar du inte av att svara på frågorna ? Fegt !
 

Hur skulle jag

Skrivet av  Läftis
kunna känna glädje över att en stor del människor försöker att själva befira sig o sian likasinande fråna tt vara rasister genom att begränasa detta till nazister o apartheidstater?!!!
Ditt o cb:s resonemang är ett av de större problemen ivi har i dagens samhälle. O därför kommer vi aldrig åt rasism. Det finns, med undantag för nazister, kanappast ngn igdag som skulle påstå att det finns olika raser i världen.Men att pga det påstå att rasister endast är de ovan beskrivna är att göra saker o ting enkelt för sig o inte att våga se sin egen roll i det hela.
Jag tänker inte sitta här o tycka syn om de stackars begreppeförvirrade personer som i sin osakliga argumenteation ska få häva ur sig den ena rasistiska kommentaren efter den andra!
att bli rasitiskt behandlat är många gånger inte tydligt att se eller märka men personen som blir utsatt för det är mkt säker på vad som har skett. O att ta ifrån den människan hennes/hans upplevelser är ytterligrae en kränkning!
Gå en mil i en annas fotsprå nästa gång du argumenterar för att det knappast finns ngn rasism i Sverige (för det är där ditt o cb:s resonemang ham,nar i slutändan.
 

faktum är...

Skrivet av  CM
... att du inte vet någonting alls om vilka fotspår jag går i.

varför så in i bomben ARG? ge dig på rasismen istället, om det är den du är så förbannad över. jag har inte gjort dig någonting alls förutom att jag inte delar din åsikt, och kan du inte respektera det så kan jag bara beklaga.

jag ska tala om för dig att jag lever i ett samhälle där det inte finns så mycket som en promille av den rasism, och den främlingsfientlighet, som jag har sett i sverige. i det bostadsområde där jag bor lever vi tätt, tätt inpå varandra, britter, europeer, pakistanier, indier, jamaicaner, afrikaner, i en salig blandning, och trots (eller snarare tack vare) det behöver man överhuvudtaget inte, annat än i absoluta undantagsfall, ens _reflektera_ över rasism. vänligen låt bli att utnämna _mig_ till din samhällsfiende nr. 1.

med andra ord finner jag det en aning tragikomiskt att du anser att mitt resonemang hamnar i slutsatsen att det knappt finns någon rasism i sverige. för min åsikt är att sverige _kryllar_ av rasism. men det förändrar inte det faktum att det är min åsikt - och den står jag för, sedan kan du gapa och skrika hur mycket du vill - att inte förrän man börjar, som cb skriver, kalla en spade för en spade kommer man att ens kunna _hoppas_ på att få bukt med den.
 

Tack för ett bra inlägg

Skrivet av  rhino
Jag måste säga att jag är innerligt trött på alla människor som lägger så mycket kraft på att övertyga om att DE minsann inte är rasister. Jag tycker att det är på tiden att vi vita priviligierade människor tittar på oss själva och inser att vi inte kan undgå att ibland automatiskt se saker på ett vis som kan kallas rasistiskt. Det är först när vi lyckats se oss själva och erkänt vår priviligerade position som vi kan få riktig förändring. Tyvärr är detta kanske för mycket att hoppas på. För motsvarande gäller även män som inte kan förstå feminism eftersom de inte är kvinnor och heterosexuella som inte förstår att se sina egna värderingar som de tar som naturgivna fast de är inlärda i kulturen och därför fortsätter att ifrågasätta varför de där homosexuella måste hålla på och skrika och vara så "annorlunda". Varför kan de inte bara vara normala?....(ironi på slutet.).
 

Läftis!

Skrivet av  Moppe
Du svarar på mitt personliga svar till cb. Tror du har missförstått det mesta, speciellt slutet.

Jag gjorde inga skillnader på rasism och främlingsrädsla tidigare härinne, speciellt som jag var förbannad när jag skrev. Rent bergreppsmässigt finns det skillnader, det är bara att erkänna.

Det trista är hur mycket energi och tänkande som läggs i den här tråden, där egentligen likatyckande ska uppröras över varandras språkandvändning. För vi tycker EXAKT likadant. Tror du mig inte så läs noga igenom det inlägg du svarade på igen, eller backa neråt och kolla diskussioner om skatter.

Tänker inte bli irriterad över att du tror att jag behöver gå en mil i nån annans skor, eftersom du inte vet något om mig personligen, och var mina skor har fört mig. Lycka till i kampen mot rasism, främlingsskräck och fördomsfullhet.

/Moppe
 

Rhino!

Skrivet av  Moppe
Hej,

Du slår in öppna dörrar. Det är självklara saker du skriver, men är man lugn och kylig ett tag, så FINNS det skillnader mellan rasism och främlingsrädsla, och då ska man väl använda det ord som stämmer? Eller betyder det samma sak, visst, det spelar ingen roll, bara vi är överens om vad betydelsen är. Annars kan vi inte debattera.

Varför vi nu skulle göra det. Det är bättre att bemöta fördomarna.

/Moppe
 

Lysande korkad argumentation

Skrivet av  cb
´Ditt o cb:s resonemang är ett av de större problemen ivi har i dagens samhälle´.
Vilket resonemang då ? Att man ska använda ett begrepp med urskiljning ? Att kalla spadar för spadar ?

Eller är det det gamla häxjaktsargumentet "ahaaaa, eftersom du inte håller med mig i definitionen av rasist, då är du väl rasist SJÄLV ?!´
Läftis - du påminner väldigt mycket om Joseph McCarthy. Han sa att alla som inte ställde upp på hans paranoida kommunistjakt själva var kommunister. Den typen av argumentation hör hemma i soptunnan. Urk.

Istället för att bara svamla så kan du ju precisera lite närmare när och hur jag skulle ha uttalat mig rasistiskt eller etnofobt !
Vidare skulle jag gärna vilja veta hur mina åsikter är farliga och hur de upprätthåller framlingsfientlighet !

Dina åsikter upprätthåller däremot främlingsfientligheten å det grövsta. Genom att i tid och otid kalla allt som inte passar för rasism, så kommer snart ordet rasism att vara synonymt med att följa lagar och bestämmelser. Ungefär som McCarthy-kommunism betydde fluorering av dricksvatten, fackföreningsverksamhet och att dricka vodka.
 

Moppe

Skrivet av  rhino
Tråkigt att bli avfärdad så där när man skriver ett seriöst inlägg. Vadå öppna dörrar? Min erfarenhet av Sverige är just att de flesta svenskar anser sig var icke-rasister, till slut blir det inga kvar som är varken rasister eller främlingsfientliga. Har verkligen inte träffat många som är beredda att erkänna att de är del av en struktur där jag som vit kvinna har svårt att komma undan att jag ibland tänker rasistiskt. Om det är främlingsfientlighet som är vanligast i Sverige eftersom de flesta med mörk hudfärg inte kommer härifrån eller rasism som i länder där det finns en misstänksamhet mot människor med mörk hudfärg trots att dessa människor kanske bodde där först eller flyttat dit tidigare än de vithyade spelar ingen större roll. Vi kan väl inte kalla misstänksamhet mot zigenare i Sverige för främlingsfientlighet? Om inte är vi väl främlingsfientliga på samma sätt mot t ex en vit amerikan som flyttar hit? ska man tala om främlingsfientlighet som helt skild från rasism så är det enda exempel jag kan komma på är fientlighet mot tyskar som köper för många sommarstugor....men eftersom tyskarna inte är en förtryckt grupp som står lägre på "skalan" än mig så är detta inte något man bör tala om på samma dag...
 

Rhino

Skrivet av  Moppe
Hej Rhino,
där ser man hur svårt det är med tonen i det man skriver - jag var inte ute efter att avfärda ditt inlägg. Mitt "öppna dörrar" syftade på mig själv, inte Sverige i helhet. Jag ville alltså säga att det du skrev är hyffsat nära något jag själv skulle kunnat skriva - alltså öppna dörrar att säga det till mig. Varför tar jag åt mig? Jo, därför att du kommenterade ett svar från Läftis till mig. Förstår du vart jag vill komma? Det är svårt att förklara.

Mitt ursprungliga inlägg i den här tråden var en syrlig kommentar till cb:s irriterade inlägg där han tycker att bl.a jag tar för lätt på användandet av ordet "rasist". Jag, som använde det i samband med sign. Anon Üms vansinniga teorier om utgifter för invandringen, tyckte att cb kanske silade mygg och svalde kameler, eftersom Anon Üm enligt mitt sätt att se det var just rasist, eller i alla fall främlingsrädd. Ytterligare debatt om betydelseskillnader mellan begrepp som etnofob och rasist fortsatte mellan främst CM och mig själv. Jag står kvar vid min åsikt: Möjligtvis är det rasistiskt att vara rädd för folk med annan kulturell bakgrund, det är definitivt etnofobiskt. I den debatten så böjde jag mig; jag skulle inte kallat Anon Üm för rasist utan för etnofob.

Men varför denna hysteriska nogrannhet? Är det inte löjligt att snacka om nyansskillnader mellan "etnofob" och "rasist"? Nej, eftersom det handlar om att sätta etikett på folk så är det viktigt att reda ut vad man menar; redan har denna tråds upprörda och engagerade inlägg visat hur snett det kan gå om folk antar at deras egen ordbok är allas. Lika bra att stämma av öppet så att alla definitioner är ok med alla som snckar.

Själv är jag inte övertygad om att ordet "rasist" i den betydelsen som cb pratar om (se hans tidigare inlägg) kommer att bestå. Ny innebörd kan komma att byta ut "rasist" till att egentligen beskriva etnofob. Språket förändras.

Hoppas att du kan känna dig "av-avspisad" nu och köpa mina oändliga vindlingar. Själv tycker jag det är viktigare att leta fakta för att bemöta människor som Anon Üm än att debattera så här, men ibland måste man.

Ser f.ö fram emot en lag som tillåter adoptionsprövning av homosexuella par!

/Moppe
 

etnofob...

Skrivet av  rhino
Hej Moppe, ja det blev lite fel eftersom jag ju enbart svarade på Läftis ínlägg som jag tyckte var bra. Kan medge att jag itne orkat lusläsa den semantiska diskussionen. Jag gillar inte användandet av t ex etnofob eftersom det påminner mig om när man började kalla kräfta för cancer eftersom kräfta lät så skrämmande, numera säger väl inte läkarna cancer heller. Ett tag kan man avdramatisera ett begrepp men sedan smyger verkligheten på oss igen. Det verkar som att många vill se rasism som bara de allra värsta övertrampen och därigenom förminska alla de små problemen - som tillsammans ger oss den institutionaliserade rasismen - och därför kommer jag även i fortsättning att använda rasism som ett begrepp som även innefattar kommentarer från människor som inte är onda, men okunniga, indoktrinerade etc. Dvs även de som man i USA brukar säga om att "oh he is just a white boy" eller "a white straight boy". dvs någon som inte är ond men han har ingen erfarenhet av diskriminering.
 

Artiklar från Familjeliv