Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(DN idag) Innehållsdeklarera skatten

Skrivet av Anon Üm
Innehållsdeklarera skatten



Den som i dagarna köper en vara till julbordet får en detaljerad specifikation av innehållet. Det föreskriver lagen och det förväntar vi oss. Skinkan ska vara märkt och innehållsdeklarerad.

Fullt naturligt, tycker de flesta. Som konsumenter har vi rätt att få veta. Nu är frågan: Varför gäller inte samma princip när svensken ikläder sig rollen som medborgare?

Den absolut största utgiftsposten för de flesta hushåll i Sverige är ju inte julmaten utan skatten. Ändå får vi mycket begränsad information om vad och hur mycket vi egentligen betalar. Detta är ett allvarligt demokratiskt problem, oavsett vad man tycker om skattetryckets omfattning.

Det visar inte minst strömhoppet från Svenska kyrkan under det senaste året, som DN rapporterade om i går. När avgiften gjordes synlig på skattesedeln blev det tydligt vad ett medlemskap kostade, och som en följd valde tiotusentals svenskar att lämna samfundet.

Det är dags att ställa samma krav på de svenska skatterna: fullständig och korrekt redovisning. I dag räcker det inte att titta på skattetabellerna, eftersom det mesta är osynligt.

Ta en person som tjänar 220 000 kronor om året (redovisad bruttolön). Han eller hon betalar i år hela 183 000 kronor i skatt, enligt en noggrann beräkning av Danne Nordling på Skattebetalarnas förening. Ja, du läste rätt, 183 000!

Av detta belopp är 69 000 kronor inkomstskatt och resterande 114 000 kronor är dels arbetsgivaravgifter (löneskatter), dels olika indirekta skatter i form av konsumtionsskatter samt övervältrad bolags- och fastighetsskatt med mera.

Handen på hjärtat - hur många är egentligen medvetna om detta? Att vi hamnat i denna situation är ingen slump, utan en logisk följd av en rad politiska beslut som fattats genom åren. Från införandet av källskatt 1947, över oms, moms och sociala avgifter till ett läge där vi nästan inte längre får se vilka pengar staten tar hand om.

Carl-Johan Åberg, tidigare planeringschef i finansdepartementet, har själv vittnat om att "anonymiseringen" var en viktig faktor i Gunnar Strängs högskattestrategi. Skatteuttaget skulle döljas för medborgarna. Arbetsgivaravgifterna redovisades inte på lönebeskedet. Och mervärdeskatten gick inte att se på prislappen.

Det senaste förslaget i samma riktning kommer från självaste Riksskatteverket, som under ett par år försökt få riksdagen att slopa skyldigheten att skriva under deklarationen. Den som är nöjd med skattemyndigheternas taxeringsförslag ska inte behöva göra något - annat än att ge sitt tysta godkännande.

Myndigheten har säkert haft goda intentioner, men det hind-rar inte att förslaget är direkt olämpligt. Om det genomförs riskerar vi att nå den punkt då majoriteten av medborgarna över huvud taget inte vet vilka pengar som tas i skatt - när vi i stället borde ta steg i den motsatta riktningen.

De borgerliga partierna har under flera år efterfrågat en tydligare redovisning av skatteuttaget. Det är bra men otillräckligt.

Rakare vore om individen själv fick ansvar för att varje månad betala in samtliga skatter och avgifter på sin inkomst. I ett sådant system utgår alltså full lön från arbetsgivaren till den anställde, som sedan måste betala in preliminärskatt och sociala avgifter. Den som har en redovisad bruttoinkomst på 20 000 kronor i månaden skulle således få ut sin verkliga lön på 26 700 kronor, och varje månad betala in kommunalskatten och premierna till det obligatoriska försäkringssystemet.

Rent tekniskt finns i dag förutsättningarna för ett sådant sy-stem, i och med att alla har ett eget skattekonto. Och principen tillämpas redan för landets enmansföretagare.

Att betala skatten blir därmed inte konstigare än att betala hyran eller räntan på banklånet. Skillnaden är dock inte obetydlig: plötsligt kan vi känna hur mycket av vår inkomst som det offentliga tar i anspråk.



Svar på tråden: (DN idag) Innehållsdeklarera skatten

Görs det någonstans?

Skrivet av  Tilia
Finns det något land som har ett sådant system och hur funkar det i så fall? Jag håller med om att det är skandal att det inte syns vare sig hur mycket skatt var och en betalar och inte heller vart den går. Se mitt inlägg längre ned om de astronomiska sjukvårdskostnaderna i Sverige som är långt större än i resten av EU, trots att vården inte är bättre.
 

På sätt och vis

Skrivet av  Christopher
När jag var i USA stod alltid butikens pris på varan. När man kom till kassan slog de dessutom in försäljningsskatten. Det var ju litet grand samma princip som debattartikeln propagerade för, att skattetrycket blir synligt och att man alltid påminns om det.
 

Uppsala universitet

Skrivet av  Tilia
specificerade ett tag den totala lönekostnaden på sina löneutbetalningar, men det var bara så länge som Stig Strömholm var boss, sedan var det slut på det.
 

Kompletterande...

Skrivet av  AnnaX
...så skulle man behöva få reda på vad man faktiskt får för pengarna.
Du går med ditt barn till läkare - betalar inget, men får ett kvitto på den faktiska kostnaden. Samma sak på MVC, BVC, folktandvården.
Ditt barn får intyg på att ha gått igenom en klass i skolan, och du får uppgift om vad det kostat samhället.
Du köper en bussbiljett - på kvittot står vad biljetten skulle kostat utan subventioner.
Du åker ut på motorvägen - får en lapp i näven på vad infrastruktur i form av vägar kostar.
Du köper biljett till en fotbollsmatch - på kvittot står vad subventioner till lagen, underhåll av planen, polisinsatser före, under och efter matchen för att hålla isär supportrarna kostar.
Osv osv osv, inom alla möjliga områden....
 

FÖrutom att skatten slås på efteråt så

Skrivet av  Cei USA
redovisas t ex kostnaderna för vägar och underhåll här i USA bara som ett exempel
Kör du t ex förbi ett område där det asfalteras så står det utefter vägen Detta projekt kostar xx dollar Det har finansierats med xx dollar från skatt si och så och med xx pengar från donator si och så t ex.
Likaså i biblioteket så står anslag vid entren hur mycket penagr de får från skatten och vad det mnotsvarar i procent från det totala.
Likaså i barnens skolor så får vi föräldrar varje år en sammanställning (lunta) med vad allt kostar och varifrån pengarna kommer
 

Fullt medveten

Skrivet av  lovsång till (m)
är jag att merparten av att våra surt förvärvade slantar går till skatt, moms, bidrag, YOU NAME IT!
Förstår inte varför svenskarna är ett så lamt folk!
Säger någon Göran att "ledsen, men nu har vi höjt fastighetsskatten med 500%" så säljer alla stackars svenskar , och du, glöm inte vinstbesattningen.
tacka vet jag fransmännen som inte tar skit!
Fan, hela Frankrike stannar när det är strejk, inget fjanteri där!
Så sitter vi här och tycker synd om oss medans man kan ta ord till handling.
 

Nja, fransmännen

Skrivet av  Tilia - biter den hand som föder mig
Jag är inte glad över att de franska bönderna med vilda strejker och kriminella metoder håller franska regeringen och i förlängningen hela EU som gisslan med sin aabsurda krav på att den gemensamma jordbrukspolitiken skall ligga kvar på samma nivåer. Förhoppningsvis kommer utvidgningen att ändra på de orimliga systemet.

Eftersom jag skriver detta från jobbet vill jag bara påpeka att detta är mina helt personliga åsikter.
 

Håller med Tilia

Skrivet av  Charlie
Här i Frankrike strejkar man INNAN man förhandlar. Helt vansinningt. Dessutom är det alltid samma grupper; sopåkare, posten, lastbilschaufförer, flygledning/piloter, bussförare etc. Inte f-n strejar städtanten som bor i förort, inte kan ta sig till jobbet för att tunnelbanan står still pga av strejk och sedan kan få sparken för arbetsvägran!

Mest statsanställda som har livstidsanställning, 32-timmars arbetsvecka och pension vid 55 strejkar, inte de som har sämst villkor. Strejkerna håller det här landet som gisslan och jag tycker inte om denna korporatism (vi vill ha mer och vi skiter i vilka det drabbar).

Det förvånar mig alltid att fransmännen är så lojala och förstående mot sin strejkande landsmän.
 

Men

Skrivet av  Lovsång till (m)!!
varför strejkar inte städtanten?
Och varför strejkar inte vi dumma svenskar??
Varför finner vi oss i allting, sväljer allt med hull och hår.
 

kommentar

Skrivet av  Ekonomen
Jag håller med om att det är viktigt att få se vart skatten tar vägen och hur mycket man betalar. Om man nu är intresserad av att se vart skatten tar vägen går det att hitta på regeringens hemsida där budgeten finns. Där finns också räkenskaper för tidigare år.

Jag är inte säker på kommunernas utveckling vad gäller budgetar på internet, men de är inte omöjliga att få tag i.

Att få veta vart exakt MINA pengar tar vägen är nog omöjligt eftersom ekonomi inte funkar på det sättet.

Om du vill veta vad du betalar i skatt får du väl titta på lönespecen. På många lönespecar idag redovisas även arbetsgivaravgift.

Rent bokföringsmässigt tillhör inte arbetsgivaravgiften lönen, även om den är kopplad till den, eftersom den redovisas separat från lönen. Det skulle bli konstigt eftersom lönekostnader minskar ditt skattepliktiga belopp medan arbetsgivaravgifter är just skatt. Därför tycker jag att Daniel gör fel när han hävdar att någon som tjänar 220000:- betalar 183000:- i skatt. Som privatperson kan du aldrig göra avdrag så att du får tillbaka arbetsgivaravgifter. Om vi ändå antar att det var så, måste man ju redovisa vad personer tjänar inklusive arbetsavgifter eftersom det inte blir så i praktiken att personen får 220kkr - 183kkr = 37kkr över, eller hur?

 

Ja,

Skrivet av  Anon Üm
man borde redovisa vad en person tjänar inklusive arbetsgivaravgifter.
 

Artiklar från Familjeliv