Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(kd) vill lägga ner AMS

Skrivet av Christopher
Tja, varför inte? AMS är ett svart hål för pengar där vi 2004 lägger ner 69 Mdr, ungefär som försvaret och rättsväsendet tillsammans.

NÅGOT i dess ställe kanske man måste ha, men nog borde det finns gott om pengar att spara in i varje fall.
Svar på tråden: (kd) vill lägga ner AMS

CSN?

Skrivet av  Flu
Tja, det är kanske inte ett så tokigt alternativ som det låter.

AMS uppgift borde ju ha varit att hjälpa folk tillbaka till arbetsmarknaden, men till det behövs pengar, och där kommer CSN in i bilden.

Istället för diverse underliga trebokstavsåtgärder, kunde man fokusera på utbildningar och kurser, som den enskilde finansierar med studiemedel.
 

Lägg ner...

Skrivet av  zaccheus
...KD i stället, tycker jag !
 

Seriöst, zaccheus..

Skrivet av  Christopher
Not.

Försöker du säga att vi får bästa tänkbara valuta för våra 69 Mdr?
 

Vet inte...

Skrivet av  zaccheus
...men (kd) har vi INGEN SOM HELST NYTTA AV, det är jag ÖVERTYGAD om !
 

Samma stil tydligen

Skrivet av  Christopher
Argumentera mot (kd):s politik för all del, men inlägg av den där sorten är ju inte direkt konstruktiva, eller hur?

Om det krävs (kd) för att vi skall ifrågasätta AMS utgifter så har de gjort någon nytta i varje fall.
 

Helt korrekt,

Skrivet av  Flu
vi har ingen nytta av (s), (v), (mp), (c), (fp) eller (m) heller. Bara väl valda politiker, och jag tror nog tom (kd) kan skrapa fram någon vettig sådan också.

Ja, tom (v) kan säkert finna någon vettig politiker bland sina led också om de verkligen vill.

Men det innebär inte att jag tycker att de skall avskaffas. Och även om _jag_ tycker det, så finns det ju uppenbarligen folk som inte tycker som jag, och det är väl för väl! *L*
 

Kramas i grupp kurser

Skrivet av  Allis
kan man nog skippa. Vi har haft flera 60+ praktikanter på jobbet och de berättar rätt horribla historier om kurserna de ska gå på för att sannolikt inte få jobb men fler a-kassedagar. Det borde rimligtvis vara billigare och enklare att låta dem pensioneras istället för att förnedras. En man hade jobbat som säljare hela sitt yrkesverksamma liv och gick nu på kurs där man b.la. skulle ta bilder på människor på stan och göra utställning för sina kursare. Poängen? Att våga närma sig okända. Jag smäller av.
 

60+ har jag stor respekt för

Skrivet av  cb
I synnerhet 60+ som håller på med mjukvaruutveckling.
Jag har jobbat med några, och de har varit guru.
Allt som nyutexaminerade systemvetare kunde har dessa guru gjort för 30 år sedan, orginal-tekniken, inte Microcraps sentida och sämre kopior...
 

Lägg ner...

Skrivet av  Pappa KP
...AMS, CSN, FK, de delar av socialtjänsten som sysslar med bidrag, m.fl. och skapa en kraftigt bantad nationell bidragsmyndighet med stark lokal förankring i handläggningen (t.ex. en personlig handläggare som sköter alla ens socialförsäkrings- och bidragsfrågor).
 

Jaaa, lägg ner försörjningsstödet...

Skrivet av  lolouise
...(socialbidraget) som det ser ut nu, och låt Försäkringskassan sköta det hela. Nu är det så enormt godtyckligt så det inte är sant (har jag bland annat sett under min praktik samt min utb. som socionom) Det kan vara jätteskillnader beroende på kommun och mellan socialsekreterare i samma kommun.
Ett generellt bidrag som betalas ut som a-kassa, utan en massa koll av kvitton osv. men samma kontroll på arbetssök som AF.
 

Det är en jäkla skillnad på FK:r också.

Skrivet av  cb
FK är 25 (?) fristående myndigheter, en för varje län,
övervakade av RFV. Bygger på gammal tradition, FK bottnar i skråkassorna, 1500-talet tror jag vi fick lära oss.
 

Det finns

Skrivet av  Flu
ju å andra sidan en viss risk med en personlig handläggare.

Tänk om man råkar komma på "kant" med den personen. Råkar man hamna snett hos FK, så har man ju iaf andra handläggare på andra ställen idag.

Å andra sidan ... idag blir man ju en het potatis istället, och får _ingen_ hjälp alls, trots att man _vet_ att man är berättigad till antingen det ena eller det andra. ;-)

Befinner mig precis i en "risk"-situtation där jag riskerat att bli en het potatis, och funderar förresten på att bjuda in de respektive handläggarna till ett gemensamt möte... "Vi håller på tills ni kommer överens om vems regler vi skall hålla oss till"... Typ. *L*

Men, de skulle väl med all sannorlikhet inte dyka upp med hänvisningen att de inte har tid byta stolen mot ett mötesrum på neutral mark. *G*
 

Artiklar från Familjeliv