Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Inga reaktioner på Kalla Fakta ikväll?.......

Skrivet av lolouise
....Att USAs tortyr- och dödsplan, flyger i skytteltrafik för att lämna misstänkta terrorister till länder som utför tortyr för att få fram oftastt värdelös information eller helt enkelt till länder som torterar folk till döds och låter dem försvinna.
I Usbekistan där man har som specialitet att koka folk levande och våldta fångens familjemedlemmar framför honom, blev ju den brittiske ambassadören avskedad efter att ha rapporterat om USAs tortyrsamarbete.
Du sköna nya värld.....
Svar på tråden: Inga reaktioner på Kalla Fakta ikväll?.......

Gammal fin sovjetisk förhörsteknik

Skrivet av  cb
som ärvts av uzbekerna.
Jag missade Kalla Fakta, tittade på Plus om korkade damstövlar med klack vars yta är 1 cm2. De håller inte - nähä? Trycket blir 5-700 N/cm2, och då går klacken sönder.....det hade inte skodesignern en aaaaaning om. Eller så hade de...

Man kanske kan sätta på någon gammal övervintrad KGB-baba ett par stövlar och sen kan hon kliva omkring på tortyroffren. Som Dusjanbes egen lady Dominatrix.

Svenska polisen har en tortyrmetod som gör jävligt ont. Man slår i hålfoten. Ger inga märken men det gör ont utav h-e. Alla som varit barn har väl hoppat ner från lite för stort avstånd och smackat i med fotsulan vet vad jag pratar om.
 

Urgammal arabisk metod.

Skrivet av  MacGyver
Att piska fotsulorna alltså. Läste någon beskrivning som var spårbar ca tusen år bakåt. De använde speciella ställningar där offret ligger på rygg med benen rakt upp bundna vid en ställning. Bödeln som slår med en käpp mot hålfoten får bästa ergonomin på det sättet.
 

Var har länsman lärt sig sådant?

Skrivet av  cb
Jag vet två oberoende personer som råkat ut för det vid två helt olika tillfällen. Norrköping.
 

Jaha?

Skrivet av  lolouise
Du kanske kan säga vad du tycker om att folk verkar skita i att USA håller på med såna vidrigheter istället.
 

Jaha.

Skrivet av  cb
Och...
* Svenska polisen ägnar sig, eller har ägnat sig, åt tortyr.
* USA kom inte hit hux flux på eget bevåg och hämtade de två egyptierna, utan *svenska myndigheter* såg till att de blev utlämnade. Ansvarig för detta är..?
Tror du de blev värre behandlade än t.ex. "vanliga" kurder eller iranier på vänsterkanten som helt sonika skickats tillbaka till Turkiet resp. Iran?
Turkiska militärpolisen band fast oppositionella på en gammal järnsäng, jordade den och stekte folk med ett ombyggt svetsaggregat. Dit skickades kurder alldeles medvetet av svenska myndigheter.

Eller var det att det var USA som skötte transporten du reagerade på? Varför blir jag inte förvånad...
 

Konstigt svar.

Skrivet av  lolouise
Naturligtvis så är det för jävligt att Sverige visade ut egyptierna, men nu var det inte just den jävligheten jag tog upp i mitt inlägg.
Vad har Turkiets behandling av kurder med mitt inlägg att göra? (för övrigt är jag väl insatt i vad kurder fått vara med om i Turkiet, har hört många kurder beskriva detta för mig, har en väninna som varit gift med en turkisk kurd bl a)
Det jag diskuterade är det vidrigaste i världen idag nämligen att USA som vill framstå som så jävla demokratiskt använder sig av andra länder för att tortera folk till döds. Och att folk inte protesterar mot detta. Tycker du inte att det är för jävligt och isåfall varför? Jag är själv livrädd för att min dotter ska växa upp i denna värld.
 

Jag besvarar samma fråga som du ställt till

Skrivet av  cb
Pappa KP. Alltså, finns det andra demokratiska länder som dumpar folk i länder där de riskerar tortyr eller döden? Ja. Du bor i ett sådant. Vad är skillnaden?
På samma sätt agerar Spanien, Italien, Tyskland, Nederländerna, Frankrike.
 

Sveriges beteende i detta fall.....

Skrivet av  lolouise
...är oerhört, och strider mot människorätten (avvisningarna skedde efter påtryckningar från USA). Innebär detta att man inte ska våga se att det finns något som är ännu värre nämligen att den mäktigaste staten i världen, hyllad för sina demokratiska förestaser officiellt, använder sig av dödsplanet M379P som går i skytteltrafik på presidentens order för att föra misstänkta på lösa grunder (likt 1600-talets häxprocesser) till länder som dels är experter för att få fram information genom tortyr (Jordanien) och till länder när man önskar tortera folk till döds (Egypten och Syrien) I Kalla Fakta berättade bl a en f. d CIA-agent om detta, och att tusentals oskyldiga får lida för varje "skyldig" man hittar i terroristjakten, 2000-talets häxprocess. Du kan se programmen på tv4s webb-tv förresten.
Förresten, kan du inte ha en trevligare ton i dina inlägg, jag skriver mina inlägg pga en upprördhet över sakernas tillstånd i världen, tycker inte att du behöver låta så cynisk och föraktfull för det.
 

Vad är syftet med att du....

Skrivet av  lolouise
...totalt förbigår det faktum att USA har ett specialkommando, SAP med rätt att kidnappa, tortera och mörda, som endast svarar inför Pentagon. Vad är skillnaden på detta och Saddams skräckvälde? Jo Saddam hade ingen möjlighet att åka världen runt med ett dödsplan och kidnappa folk i vilka länder som helst för att föra dem till tortyr och död. Varför skrämmer inte detta folk? Vad är det för psykologiskt fenomen som gör att vi människor accepterar det som den makt gör som är så stark och mäktig att vi inte kan göra något åt det ändå? If you can´t beat them, join them.....
 

Jag är inte ett dugg föraktfull.

Skrivet av  cb
Däremot är jag cynisk, speciellt när jag inte anser att Sverige eller i stort sett vilken godtycklig demokrati som helst här i världen gladeligen skickar folk rakt in i död och elände, samtidigt som man berömmer sig vara så oerhört demokratiska och goda. I synnerhet världssamvetet Sverige, som mest fungerar som någon slags självpåtagen martyrstat.
Jag kan inte förstå varför det skulle vara värre att lämne ut två egyptiska medborgare till Egypten med hjälp av amerikansk transport än att skicka dem med ett svenskt eller egyptiskt plan, eller med DHL eller vad farao (!) som helst. De hamnar hos egyptiska polisen/militären i alla fall.
 

Vem såg till att

Skrivet av  cb
SAP kom hit? De var inbjudna, av någon på Rosenbad.

Saddam hade inte möjligheter att skicka flygplan, så han använde sig av gäststudenter och liknande för att spionera på kurder, kommunister, demokrater och andra irakiska oppositionella. Jag har för mig att några irakiska gäststudenter sköts för 10-15 år sedan, vilket ganska troligen berodde på att de var engagerade i den irakiska anti-Baath-studentrörelsen. På samma sätt fungerade Khomeiny-regimen i Iran, som hade lite folk ute på svenska universitet. Turkiet har försökt infiltrera PKK-aktivister i Sverige, och lyckats sprida desinformation bl.a. genom svenska polisen och Hans Holmér. Hade man haft möjlighet så hade man säkert hämtat en och annan PKK-are i lönndom.

Vilken man kanske har gjort när jag tänker efter. Turkiet har mycket goda relationer med USA och NATO-medlem är man redan. Går säkert att köpa SAP-tjänster i utbyte mot något annat...
 

Det är klart att det inte var värre....

Skrivet av  lolouise
...att avvisa dem med ett amerikanskt plan (förutom de hårda metoder amerikanerna använde sig av redan på planet då) än med något annat lands plan. Vi är överens att det var skit av Sverige att bete sig på det viset. Detta är såvitt jag vet en engångsföreteelse från Sveriges sida än så länge.
Men varför fördömer du inte USA än mer då de gjort ca 92 operationer i 30 länder med det planet och då i SYFTE att lämna folk till tortyr eftersom de har velat pressa fram information, eller bli av med folk.
Jag förstår inte varför du inte kan se de större sammanhangen. Sverige är ju bara en liten bricka i spelet.
 

Dessutom finns det ju en anledning...

Skrivet av  lolouise
....att det var just ett amerikanskt plan, det förstår man ju, annars är man väl naiv. Naturligtvis hade USA ett intresse av att de skulle till Egypten, och det är väl just pga det som de blev utlämnade.
 

Undergångstecken

Skrivet av  MacGyver
I varje historiskt skede är det de grupperingar som drivit skedets villkor till sin yttersta gräns som går under först. Franska revolutionen var liksom ingen slump. Har du sett Versailles? Ryska revolutionen var heller ingen slump, inte heller sovjets sammanbrott. De hade alla drivit sitt system till sin yttersta gräns. Nästa imperium som är moget för kollaps är tveklöst USA. De har drivit vårt nuvarande paradigm med konsumtion, exploatering och energiförbrukning till sin yttersta gräns, och de är mogna för kollaps precis när som helst.

Har vi en liten gnutta tur kommer USA\'s kollaps att ge oss en gnutta tid för att ändra på vårt samhälle, har vi otur rasar vi med dem.

Deras despotiska agerande med människojakt, fångtransporter och tortyr är visserligen vidrigt för de drabbade, men ytterst ett tecken på att de befinner sig i det djupaste förfall.

Våra moderna samhällen befinner sig aldrig mer än 3-4 dygn från total kollaps, och USA kommer antagligen att falla först. Och hårdast.
 

Det där har man ju haft en vag känsla av...

Skrivet av  lolouise
...ett tag nu, att dessa extrema yttringar av makten bara inte kommer att kunna fortgå hur länge som helst. Visst har USA varit inblandade i massvis med ruttna saker genom tiderna, Vietnam, Nicaragua, Guatemala....men nu känns det så science-fictionartat surrealistiskt overkligt Storebrorsaktigt.....
 

Tja, se till att ha ..

Skrivet av  MacGyver
.. ett par tusen kvadratmeter att odla potatis och morötter på. Och se gärna till att du har ett gäng grannar som också odlar nåt på ett par tusen kvadratmeter. Då kan du och grannarna hjälpas åt när det kommer svältande människor och försöker ta det ni odlat. Jobbigt att värma husen där nere i nordtyskland bara. Ni har ju ingen skog som ger ved att elda.
 

que???? IMT

Skrivet av  lolouise
.
 

Vad skall du äta när ..

Skrivet av  MacGyver
.. det inte finns mat att köpa i affären? Har du en matkällare med vinterns förråd lagrade? Hur länge klarar du dig om försörjningskedjorna brister?

Eller var det det där med "nordtysk" som störde? Vi brukar kalla skåningarna så. Fast bara ibland.
 

nja det där tror jag inte jag får....

Skrivet av  lolouise
....uppleva i min livstid, förresten Kuba klarar sig ju rätt bra ändå trots att de inte har USA att handla med....har en kompis som ska köpa lägenhet där nu förresten. Det kanske rent av blir ett uppsving för resten av världen om USA faller samman, det är ju faktiskt rätt troligt....
 

Lolouise

Skrivet av  PBSthlm
Kuba har det inte bra.
Läste inte du artikeln i DN om "ålderdomshemmen" där de gamla låg i sin egen avföring och alla som vågade påpeka bristerna sattes i fängelse. Det är en schysst variant av Lex Sara.
Kuba är en ytterlighet som är helt absurd, bara för att de kan visa en fasad för turister betyder det inte att allt är bra.
 

Jo, PBSthlm.....

Skrivet av  lolouise
....Jag läste det reportaget. Nej jag menar att de klarar sig rätt bra trots embargot, med gratis utbildning och sjukvård, men det var hemskt med bristerna i åldringsvården det håller jag med om.
 

Decennier.

Skrivet av  cb
Några år? Några deciennier har det pågått...
Oljekrisen.
Sovjets sammabrott.
Revideringen av Kinas ekonomiska system.
Flytten av tillverkningsindustrin.

Klart systemet kollapsar, fast jag tror det går långsammare och inte så dramatiskt som du framställer det. Förmodligen är vi inne i kollapsens skede.

Romarriket imploderade under några århundraden, om inte årtusenden egentligen. En del av det vi uppnått kommer att bestå, annat kommer att glömmas bort, omvärderas eller medvetet förskastas.
Nya imperier kommer att uppstå. Kina och Indien är kandidater.

Om hundra år kanske världens kulturella centrum heter Beijing. Vi går hör och sätter potatis, hugger ved och knäpper en älg ibland. Lyssnar på den kinesiska populärmusiken ur en indonesisk radio - Kina har lagt ut tillverkningen till Indonesien. Ungdomarna blandar in slangord från mandarin i språket - engelska är lika hopplöst ute då som franskan och latinet är idag. Lyckan är en indisk cykel, för nån soppa finns inte att uppbringa under två timlöner.
 

Sorry cb:

Skrivet av  MacGyver
Utan billig olja är det svårt att föreställa sig någon mer supermakt. Skall vi ha några cyklar lär vi tillverka dem själva eftersom transporterna från indonesien blir så löjligt dyra. Med vatten, vind och ånga kan vi upprätthålla riktigt fina samhällen, det är bara det där med \'globaliseringen\' som flyger. I vilket fall i rent fysisk bemärkelse.
 

Jo men

Skrivet av  cb
skit i USA. Vi har klarat oss utan att transportera omkring limpor och cyklar sedan tidernas begynnelse.
Transportsystemet kommer inte att upphöra men det kommer att se annorlunda ut - transporter kommer att kosta. En indonesisk cykel kanske kostar 12 månadslöner. Å andra sidan kanske man kan köpa en svensktillverkad Monark för 6 månadslöner.
Folk har ju överlevt i Skåne också, trots svensk etnisk rensning, skogsbrist och och utan olja.

Saker man kommer att få glömma:
Spanska apelsiner 12:- kilot lagom till jul. Ät äpple istället. Utlandssemester med flyg till Thailand. Glöm det, du får ta tåg - med ånglok - till lolouise i Hbg. Dusch på morgonen. Du får elda i vedspisen så Norrlandssystemet ger dig 20 liter varmvatten till en snabbdusch efter jobbet. Ligga och läsa på kvällen i lampans sken. Nej, fotogenet är för dyrt. Åka till ICA Maxi och storhandla kan du glömma. ICA Maxi är ett stendött koncept. Lanthandlarens återkomst är nära förestående. Han, eller hon, har bara lokala varor.
Möjligtvis lite kaffe som seglats hit från Brasilien och som kostar 450:- kilot.
Hälsar du på mig får jag väl nacka en kanin eller höna, ta fram lite surkål, äpple och lök och se vad jag kan svänga ihop.

Ungefär som det såg ut för 100 år sedan. Ungefär som det ser ut för majoriteten av världens befolkning.

Kraftiga omprioriteringar alltså. Lycka är mat på bordet, ved i spisen och tak över huvudet.
 

Att romarriket sönderföll

Skrivet av  PBSthlm
sakta är ju ingen bra jämförelse. Med dagens informationssamhälle och globalisering så går ju allt mycket snabbare.
Tror inte att risken för kolapps är stor utan att risken för ett större krig är mer överhängande. Världens fattiga börjar ju förstå hur bra vi har det.
 

cb:

Skrivet av  MacGyver
Vi borde träffas och snacka lite mer detaljerat om det här. Imperiets undergång är liksom inte nån sällskapslek.
 

100 spänn...

Skrivet av  Pappa KP
...på att det amerikanska samhället inte kommer att kollapsa under vår livstid ;-)

Och har du något stöd för påståendet att de moderna samhällena ständigt befinner sig på gränsen till kollaps eller är det rent struntprat? Hämtade från någon kvasifilosofisk bok kanske?
 

Tja, du kan ju se dig omkring...

Skrivet av  MacGyver
Tillhör du den exklusiva skara som har mat för ett halvår hemma? Ved? Något att elda i?

Ursprungligen fick jag siffran från en engelsk major som hållit på en hel del med beredskapsplanering rörande våra mänskliga basbehov - vatten, värme och mat, och jag var också en aning tveksam i början. När man tänker efter lite kan det nog stämma. Vi är totalt beroende av att vår komplexa infrastruktur fungerar. Mänskligheten har aldrig under sin historia varit så beroende av komplex infrastruktur som vi blivit de senaste 50 åren.

Jag antar vadet förresten! Skall ordna med testamentet så att du får ut hundringen om jag har fel.
 

Långtgående slutsatser

Skrivet av  Christopher
Franska och ryska revolutionerna drevs fram av folks missnöje med en repressiv regering etc och kan i det avseendet knappast jämföras med USA. Å andra sidan kommer säkerligen inte USA att vara världens ledande makt hur länge som helst.

Mitt tips är att Kina är på frammarsch som supermakt. Sedan de anammade kapitalismen har de fått resurser som de kan använda till att stärka sitt inflytande i världen. Jag hoppas bara att vi får se en kinesisk revolution inom inte alltför lång tid men tvivlar ändå på det. Den demokratiska traditionen i Kina är inte mycket att komma med.
 

Håller med

Skrivet av  MacGyver
Kina kan sänka USA när de vill. Som det är nu tillverkas alla kläder, skor, verktyg och elektronik i Kina, Taiwan, Malaysia, Laos och liknande ställen. I USA tillverkas ingenting mer än några jättestora bilar, flygplan och krigsmateriel. Jo och så livsmedel också.

Som det nu ser ut skikar kineserna massor med grunk till USA och får i utbyte en del dollar de kan köpa olja för, men också en papperslapp där det står "Vi är skyldiga er en miljard dollar".

Den "globaliserade ekonomin" rymmer just nu fullständigt orimliga obalanser, och historiskt sett kan obalanser förekomma under långa tider, men förr eller senare spelas de ut.
 

Det går ju att ändra på det också

Skrivet av  Christopher
Visserligen tillverkar USA en hel del annat, t.ex. tycker jag mig minnas att en hel del mjukvara kommer därifrån men upphovsrätt är ju inget som bekymrar kineserna...

Annars kan USA hävda en styrkeposition från det: De kan föda Kinas befolkning. Problemet är bara att om de höjer priset på mat kommer en hel del andra att svälta. Nog har de en del Kina vill ha i varje fall.
 

Kineser jobbar långsiktigt.

Skrivet av  cb
Jag vet inte hur mycket detta är en myt, men man brukar säga att västerländska affärsmän tittar ett år framåt, kinesiska ett sekel.

Det enda amerikanerna har kvar är "märkesmagin".
Japanerna bygger bättre Harleys är Harley Davidson. Kawa har en större, bättre, starkare, hållbarare och till och med mer nostaglisk v-twin.

Japanerna bygger bättre Mercedes än tyska Mercedes själva.

Japsen har alla siffror på sin sida. De har allt utom "märkesmagin". En HD är ändå alltid en HD, en Merca är en Merca.

En Hollywoodrulle är ändå alltid en Hollywoodrulle.
Även den är sämre än den japanska varianten (jämför japanska klaustrofobiska "Ringu #1" med amerikanska familjefilmen "the Ring"......)
Vad gör japanerna? Köper Hollywood. Är det inte Sony som äger WB nuförtiden?
Köper de Chrysler får de Daimler-Mercedes-Benz på köpet. När kommer Kawasaki-Halee FXLH modellen?








 

Jan Guillou kommenterar...

Skrivet av  lolouise
...saken:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,567814,00.html
 

Artiklar från Familjeliv