Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fula ord

Skrivet av Marie & Johanna
Helt plötsligt så kom det fula ord ur lilla fina flickans mun *g*

Hur hanterar ni det? Det gäller ju liksom att inte bli arg utan snarare avdramatisera det och ja...knepigt!

Skolan är sååå lärorik inte sant *G*
Svar på tråden: Fula ord

Här lär de sig..

Skrivet av  jess
av mig :) Jag säger bara att det låter tråkigt o att man uppfatttas annorlunda men det är inte ofta det händer men ibland så :)
 

och här

Skrivet av  Charlotte
säger de åt mamma att sådana ord är fula och man får inte säga fula ord... *skäms*

Tror inte man ska göra så stor affär av det. Berätta att du inte tycker om att hon säger sådana ord och förklara gärna varför eller vad de betyder. Ofta säger man saker utan att tänka på vad det är för något. Vet en liten kille när jag jobbade på dagis som tyckte ordet "knulla" var jättekul. Till slut frågade jag om han visste vad det betyder. "Ja, att man kramas hårt" svarade han...hur skulle han då uppfatta att det var ett fult ord, för att kramas hårt är ju inte särkilt fult!?!
 

*ler*

Skrivet av  Helena, Bettan
Jag brukar hänvisa Bettan till toaletten eller husknuten om hon vill använda de orden. Jag har förklarat att de orden använder man om man är väldigt arg, ;-)något går på tok men att man då gör bäst att utbringa dem i ensamhet:-))Men jag tror mer att hon lyssnat på sina föräldrar,övriga släktingar än att hon lärt sig dem i skolan.Önskar jag kunde ha den som ursäkt:-))
 

Artiklar från Familjeliv