Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det för tidigt m plan snitt i v 38+0??

Skrivet av pixi BF 26/4
Jag ska snittas i mitten av april,problemet är att de tio dagar innan man normalt snittar infaller mitt i Påskhelgen...och då vill jag helst få ut mitt lilla knyte innan...är det för tidigt tror ni?
Svar på tråden: Är det för tidigt m plan snitt i v 38+0??

Fick min son 38+0

Skrivet av  Nina
med planerat snitt 98. Det var inga som helst problem med honom. Han var stor (4150 g, 52 cm) och andades jättebra. Det varierar väl självklart från bebis till bebis, men för oss gick det som sagt var helt problemfritt.
 

Fick min son 38+2

Skrivet av  Lena
Och det var heller inga problem. Han var också stor 4125gr och 54 cm lång. Men till mig sa dom att oftast tar dom planerade snitt 10-14 dagar innan beräknat datum. Så det borde inte vara några problem tyckeer jag.
 

Fick min dotter 38+3...

Skrivet av  Kat
men om det nu är mitt i påskhelgen så jobbar väl inte läkarnamed planerade snitt?? Då borde de väl ta det dagen innan? Ring och fråga hur rutinerna brukar vara på ditt sjukhus!
Sen kanske det beror på varför man snittas! Om det är av allvarliga skäl som att man MÅSTE snittas för barnets hälsa eller om det är för att du vill! Är det allvar skjuter de ju inte upp snittet!
 

Snittorsak-bäckenträngsel

Skrivet av  pixi
Gjort ett akut och ett planerat snitt och nu dax för nr3.Har nu haft en del förvärkar så kanske jag kan övertala dom att ta det innan påsk, För jag vill ju inte bli akutsnittad igen och på nåt annat sätt kan inte min bebbe komma ut-TYVÄRR!Skulle gärn afött vaginalt!
 

Min dotter "plockades ut" i v 37+5

Skrivet av  Lena
Hon vägde 3765g och var 49cm lång. Hon skrek och andades, allt var normalt. Schyssta Apgar-poäng.

Däremot var hon lite "slö" och fick väckas för att äta efter 2 dygn. Efter 3 dygn blev hon "gul" och på fjärde dygnet hade hon gått ner mer än 10% av födelsevikten, vilket gav att jag fick stanna kvar på BB en natt till. Dagen därpå hade bilrubinet (som orsakar gulheten) skjutit i höjden (?) och vi måste stanna ytterligare en natt för solning i "billybädden" brevid min säng.

Ingen på BB el. BVC har någonsin antytt att detta skulle bero på att hon kom så tidigt, men gulheten har att göra med att levern inte är tillräckligt utvecklad och kanske hade den varit det två veckor senare? Det kan man ju aldrig veta. Även barn som föds efter "egen klocka" blir ju gula...

Viktigast var att det aldrig var någon fara med henne, och 38+0 är nog inte för tidigt att födas.

 

Artiklar från Familjeliv