Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Önskemål om bedövning med mera inför planerat snitt?

Skrivet av Maria
Jag skall snittas den 4 april och undrar lite grann om bedövning, kateter osv.
Jag har extremt låg smärttröskel men är dock inte spruträdd eller sjukhusrädd eller så, bara det att jag klarar inte av smärta. Stick i fingret och blodprovstagning i armar och dropp i handen är ingen fara, men börjar oroa mig för spinalbedövning, katetersättning m.m.

1. Kan man få lugnande när man kommer in eller dagen innan att ta innan man åker dit? Hjälper det?
2. Är det spinalbedövning man får inför snittet som bedövar från under bröstet och nedåt? Gör det ont? Kan man få lokalbedövning innan? Var sätter man den då? Blir det inte bara lika med TVÅ stick i ryggen istället för ett=värre??
3. Har också extrem skräck för illamående och att kräkas, hur kommer det sig att så många mår illa och en del kräks? Är det p.g.a. spinalen eller vad? Kan man få något som mildrar det?
4. Då man sätter in kateter; vad skall man begära då som minimerar det onda att sätta in den?
5. I en informationsbroschyr som vi fick med oss hem står det att man tar lavemang kvällen före hemma, men de jag känner har inte behövt göra det. Har Ni gjort det och varför gör inte alla det?
Tacksam om ni har andra råd som underlättade smärta och dylikt för er.
Svar på tråden: Önskemål om bedövning med mera inför planerat snitt?

Försök till svar

Skrivet av  Malin
1, Nej man brukar oftast inte ge lugnande därför att det påverkar bebisen så den blir slö. Man kan däremot ge lugnande så fort den är ute om man vill det.
2, Ja det är spinalbedövning man oftast använder, om man inte sövs förstås. Och ja man ger lite lokalbedövning i huden först innan man ger själva spinalbedövningen. Lokalbedövningen ges som ett litet stick på platsen där man sen lägger själva spinalen i ryggen. Och ja det blir två stick men lokalbedövningen du får först gör att du inte känner det andra.
3, En del mår illa och en del kräks av olika skäl. Bedövningsmedlet kan vara en orsak. Känner du att du mår illa så säger du till direkt så ger de dig motmedel mot detta på en gång för narkospersonalen vill verkligen inte att du kräks.
4, När man sätter katetern så ger man först en bedövningsgel, sen väntar man en stund så den får verka innan man för in katetern. gelen gör också att den glider väldigt lätt. På en del ställen sätter man katetern efter det att man lagt spinalen och då känns det ännu mindre. Det finns ruteriner för detta så det är inget du behöver be särskilt om.
5, Man behöver oftast inte ta något lavemang, men däremot måste man ju fasta från kl 24.00 och varken äta eller dricka efter det. Att det finns avföring i tarmen gör inget man vill däremot inte att det ska finnas nåt i magsäcken för det kan göra att man mår illa och kräks.

Råd: Säg inte nej till smärtlindringen efteråt och var inte rädd för att be om smärtlindring då kommer allt gå mycket lättare för dig när du väl har ditt knyte och ska komma på benen.

Lycka till med ditt snitt!
 

Försöker svara utifrån min erfarenhet

Skrivet av  Anna K med Flipp
1. Du kan säkert få något lugnande, men be om akupunktur. Det fungerar jättebra för avslappning.
2. De ger dig lokalbedövning i ryggen innan de sätter Spinalen så det känns knappt. Isar till lite. Du lär inte klara dig på enbart lokalbedövning nämligen. Men det är inget farligt.
3. Jag kan bara tala för mig själv. Jag mådde inte alls illa. Däremot är det vanligt att man mår illa och kräks om man sövs. Narkosen fungerar tydligen så.
4. Mig satte de katetern på medan spinalen fortfarande verkade så det gjorde inte alls ont. Oroa dig inte, de är skickliga så det behöver inte alls göra ont.
5. Jag blev akutsnittad så jag har inte gjort lavemang. Fråga på sjukhuset vad de tycker att du ska göra.
Lycka till.
 

Vill bara tillägga.

Skrivet av  Mari
Att du kan få Emla salva innan spinalbedövningen sätts.
En kompis till mig med låg smärttröskel fick det, och kände inga stick alls!
Emla kan du ju ha även när kanyler osv sätts.

Skriv in i journalen att du vill att kateter sätts efter spinalbedövningen satts - annars är det lätt att de bara gör "som vanligt"

Ta mycket smärtlindring efteråt!
Lycka till!!
 

Utifrån mina erfarenheter och vad jag har läst..

Skrivet av  Lena
1) --- (vet inget om det)

2) Spinalen bedövar från bröstet och nedåt. Man känner ingen smärta, men man kan känna att de "drar" och jobbar där nere. En del tycker att det är obehagligt. Jag tyckte bara att det var konstigt, fast kul att uppleva förlossningen lite fysiskt oxå.
Jag fick ingen lokalbedövning men tyckte inte att det stack mer än en vanlig spruta.

3) Man kan kräkas pga blodtrycksfall i samband med bedövningen. Blodtrycket mäts regelbundet under förlossningen och justeras med ett dropp. Själv mådde jag bra hela tiden.

4) På vissa sjukhus är det tydligen rutin att lägga katetern efter spinalen tagit. Det ska jag be om nästa gång...

5) Jag fick göra det på morgonen hemma. Orkade bara med i 5 min (man skulle ha det i 20 min innan man gick på muggen). Så det berättade jag när jag kom in och då verkade det inte alls så viktigt...

Lycka till!
 

jag spydde

Skrivet av  lollo
Jag gjorde plan snitt för ett år sen. En underbar upplevelse! Jag var vaken, var det.
Jag spydde dock, jag sa till att jag mådde illa men jag tror inte de satte in sån där "motmedicin" så min man fick hålla i en spykopp. Det kom dock inget för magen var tom, så jag hulkade o hulkade o grät. Jag har spyfobi så det var hemskt, men det gick över snabbt. Sen var jag rädd för att be om tillräckligt med morfin efteråt pga rädsla för att spy av det. Så jag hade lite för ont. Kom ihåg att ta all smärtlidning du kan få när det är klart. Trots att jag spydde så var snittet helt fantastiskt, kommer göra det igen om jag får ett till barn.
 

Artiklar från Familjeliv