Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara jag som inte vill bli snittad igen ?

Skrivet av Christel
Jag hade en komplicerad förlossning. Dottern min fastnade i forlossningskanalen och efter att ha försökt krysta fram henne i 5 timmar försökte man med klocka i 1 timme (vilket ledde till att jag fick sys nertill) då inte det heller lyckades blev det katastrofsnitt i narkos. Efter att ha haft värkar i 55 timmar kändes det snopet att avsluta på det sättet. Jag fick sedan infektion i snittet som var långvarig, efter 2 veckor på BB skrev jag ut mig själv med penicillin i "fickan" .

Det är nu 5 månader sedan och jag har fortfarande ont i snittet dagligen.
Vad vill jag ha sagt med detta ? Med facit i hand skulle jag ha valt en vaginal förlossnong utan att tvecka istället för att bli snittad igen, tyvär har jag inte den möjligheten då det nu har visat sig att mitt bäcken är för trångt för att föda vaginalt.

Är det någon annan här som känner som jag?
Svar på tråden: Är det bara jag som inte vill bli snittad igen ?

Oh ja!

Skrivet av  Monica v.26
Kände mig lika ensam som du om de tankarna!
Jag är gravid igen och väntar mitt andra barn i mitten av juli.
Min första förlossning slutade i akutsnitt. Jag var också sövd och känner att jag missat massor av den förlossningen pga av narkosen.
Jag har nu fårr veta att jag inte kommer att kunna föda fram det här barnet heller och känner som du att jag hellre hade fött vaginalt.
Jag bävar så inför snittet. Jag har väldigt dålig erfarenhet av snitt så det känns inte bra att endast ha det alternativet. Det gör så ont efteråt!
Jag hade "riktiga" värkar under två dygn med mitt första barn. Visst är det en fruktansvärd smärta det med, men jag tar hellre den smärtan än snittsmärtan (både fysisk och sedan efteråt psykisk)
Du är alltså inte ensam!
 

Vill också föda vaginalt

Skrivet av  Lisbeth
Min flicka satt fast innanför bäckenbenet så de var tvungen att akutsnitta mig och bedövningen verkade inte, så de fick söva ned mig.. Just då tänkte jag att det inte spelade någon roll bara barnet kom ut.. men efteråt kände jag mig hemskt besviken.. 24 timmars förslossningsarbete till ingen nytta.. och så missade jag ögonblicket då vår lilla tjej kom ut.. vaknade inte förrän två timmar senare så jag kände mig verkligen berövad min egen förlossning.. så helst vill jag föda vaginalt nästa gång .. även om jag inte haft några fysiska problem av snittet som du haft.. det gick bra och jag var på benen igen efter åtta timmar och det har läkt fint.. jag har blivit röntgad för att kolla om jag var för trång eller inte men har inte fått svar än... jag förstår dig och dina känslor..
 

Jag känner precis som du

Skrivet av  Anna K med Flipp 010105
Jag hade en väldigt lång och segdragen förlossning som även den slutade med akutsnitt. Dels känner jag mig lite lurad på konfekten som inte fick föda fram henne vaginalt (hon var nästan ute) och dels känner jag av snittet varje dag jag med. Inte roligt. Nä, jag vill verkligen inte snittas igen. Jag misstänker att jag kommer att behöva gå på stödsamtal vid nästa graviditet för att bena ut min rädsla för akutsnitt igen.
 

Kan heller inte föda vaginalt..

Skrivet av  Pilla
.. pga två tidigare snitt pga värksvaghet mm. Jag fick en blödning och låg 3 veckor på sjukhus, plus infektion, även jag hem med penicillin i fickan. (Som jag blev sjuk av och var tvungen att ta ytterligare en medicin mot biverkningarna en halvtimme före penicillinet....

Nu har vi varit i tagen att jobba på nästa bebis:) Då jag trodde att jag var gravid, fick jag nästan panik. Jag VILL ju ha fler barn, men jag vill inte bli snittad, men jag vill inte föda vaginalt heller.

Det enklaste vore om de sövde mig det datum jag blir gravid, och väcker mig efter snittet!! (Nästan allvarlig!)

Mitt första snitt gick helt komplikationsfritt. Jag stod upp 8 timmar efter snittet. (Ont!) Var hemma snabbt och fick inga infektioner.

Varför kommer man ihåg då det blev problem? Kan man inte få minnas det som gick bra i stället??!!

 

Jag verkar vara den enda...

Skrivet av  Camilla
...som har haft ett "bra" snitt - har inte haft några problem efteråt. Det är klart att det gjorde f-bannat ont i några dagar efteråt men sedan tyckte jag att det gick bra. Har inga problem nu så här lång tid efteråt. Det enda jag känner är att mina nervtrådar verkar börja hitta varandra igen för det kliar i ärret.
Jag kommer alla gånger att välja kejsarsnitt igen för efter en långdragen förlossning (barnet roterade inte ner i bäckenet, dock inget fysiskt fel på mig) har jag mer skräck för värkarna än för själva snittet.
 

För mig

Skrivet av  Elisabeth, Amanda och Julia
Så var första snittet jobbigast det var akutsnitt efter 36 tim på sjukhuset och 12 tim hemma. Det var jobbigt efteråt och jag hade svårt att gå osv. men denna gången var det planerat snitt och det bästa jag gjort snittet gick jätte bra kom igång omg. och har inte hälften så ont.
Jag var orolig innan snittet men nu efterhand kan jag bara rekommendera ett planetat snitt. Det bästa jag gjort helt klart!!!Lycka till.
 

Artiklar från Familjeliv