Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

6 veckor sedan snittet...

Skrivet av Anette
Kan jag då börja göra situps och annan magträning? Har förbaskat ont i ryggen och jag tror det hänger ihop med mina otränade magmuskler. Jag ska på återkoll den 9:e april men allt verkar bra, jag har inte ont längre i alla fall.
Svar på tråden: 6 veckor sedan snittet...

Har oxå ont

Skrivet av  2barnsmamma
i ryggen. Min dotter är 4 månader idag, kanske känner vi samma sak? Jag har haft ryggvärk från och till sedan snittet. Kan inte minnas att jag kände detta medan jag väntade henne. Har jag suttit i ex soffan en stund och ska resa mig upp så känner jag mig som en riktigt gammal tant och måste försiktigt räta på mig! Jag har en kusin som fick hiskeliga problem med fogarna efter sin förlossning(hon hade ont under grav. också) och hon har fått veta att för henne kan det ta 2(!) år att bli återställd!Hoppas det var ett extremfall. Vad gäller snittet så har jag hört att man brukar räkna att det är helt läkt efter 12 v. Börja inte för tidigt.
Kram
 

Jag rekommenderar dig...

Skrivet av  Anna K med Flipp
att ta det lite lugnt med sit-upsen. Det är klart att du själv kan känna vad du kan och inte kan men dels tycker jag att du ska vänta tills det har gått åtta veckor (det sa de till mig på BB) och dels så tycker jag nog att du ska känna efter väldigt noga, för mig var det MYCKET obehagligt att göra situps även flera månader efter. Jag har tränat magen på annat sätt, dvs hållit andan och försökt använda magen som stöd (spänt de muskler som fanns kvar) när jag suttit. Nu går det jättebra att göra situps och träna magen på andra sätt men jag tycker nog att du ska vara lite försiktig.
 

Artiklar från Familjeliv