Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen, äntligen, äntligen....

Skrivet av Annika & Nelly
har jag träffat en läkare som förstår hur jag känner mig efter förlossningen och som tyckte att det var alldeles självklart att jag skulle få välja själv om jag ville försöka föda vaginalt eller få ett planerat snitt. Han skriver in i journalen att jag får bestämma själv när jag väl blir gravid igen och även om jag skulle försöka föda vaginalt så får jag när som helst säga stopp och få ett snitt istället. Jag var så lättad när jag gick därifrån att jag knappt visste om jag skulle skratta eller gråta och det känns som om en enorm börda har lyfts. Han sa också att det är väldigt ovanligt med sådana här förlossningar och att det är en mycket traumatisk upplevelse som jag under inga omständigheter ska behöva uppleva igen. Dessutom erkände han också att personalen som skickade hem oss flera gånger om hade gjort helt fel. Tänk att äntligen ha blivit tagen på allvar!!! Puh, nu kanske ja verkligen kan se fram emot och tänka mig att skaffa syskon till Nelly.
Svar på tråden: Äntligen, äntligen, äntligen....

Så SKÖNT !!!

Skrivet av  Cecilia & bus-Samuel
Så skönt att du fick prata med en läkare som tog dig på allvar !
 

Vad skönt

Skrivet av  Sandra m Mathilda 010302
Jag har blivit lovad samma sak, dock inte skriftligt ännu. Men jag hoppas att ordet står kvar den dan det är dax för syskon. Vill verkligen försöka föda vaginalt, men oxå kunna ha rätten att avbryta och göra ett snitt om det drar ut på tiden.

Skönt oxå att du fått höra att dom gjort fel, även om det inte gör nånting ogjort så är det skönt att få höra det! Jag fick oxå höra att dom gjort fel som skickade hem mig, och sen lät mig gå så länge.. Det kändes som en liten seger för mig.
 

Åhhh!

Skrivet av  Neaten
Jag blev jätteglad över att läsa att Du nu vågar se fram emot att ge Nelly ett syskon och få ett barn till!
Va skönt att Du hittat en läkare som lyssnat på Dig, och kunnat ge besked som Du mår bra av!
 

Annika

Skrivet av  Therese med Eddy
Vad skönt Annika!
Tänkt att det ska ta en sån tid..
Härligt iaf att du kan bestämma själv hur du vill ha det nästa gång!!
 

Vad glad jag blir

Skrivet av  Annis, akutsnittad 2ggr
Vad glad jag blir för din skull. Underbart att du blivit tagen på allvar och att läkaren dessutom hade kurage att säga att du blivit felbehandlad - det har jag reagerat så på att de skickade hem dig på det sättet.
 

Tack alla...

Skrivet av  Annika & Nelly
för era gulliga svar! Måste erkänna att det känns helt underbart idag och jag springer nog omkring med ett fånigt leende på läpparna. Jag anade faktiskt inte själv att det skulle göra så stor skillnad för hur jag känner mig, men det är nästan som om jag har fått mitt liv tillbaka eller något. Låter ju som om jag vore helknäpp, men det här med att aldrig bli tagen riktigt på allvar har verkligen gnagt i mig. Nu har jag äntligen fått bekräftat att det faktiskt var en mycket onormal förlossning som enbart ett fåtal procent råkar ut för och att jag har rätt att må dåligt pga detta. Det är inget jag bara inbillar mig och det beror inte heller på att jag är gnälligare än alla andra. Att dessutom ha fått kontrollen över hur förlossningen ska gå till (så mycket kontroll man nu kan ha över det...) känns helt fantastiskt och jag kan välja vilket jag vill beroende på hur jag känner mig när det väl är dags. Nu kan jag äntligen känna att jag kan längta efter ett barn till utan att ha ett stort MEN som svävar över mig. Tack alla än en gång!
 

Vet hur det är :-)

Skrivet av  Helena
Grattis! Nu har du ett val, och det gör stor skillnad.

Tyckte också att det kändes så skönt att träffa en läkare på spec.mödravården som jag var helt inställd på åtminstone skulle försöka ställa några frågor om jag inte ville föda vaginalt. Men icke. Hon hade noga läst journalen och sade att det inte var någon tvekan och att det måste varit jättejobbigt, att vi i princip hade blivit utsatta för "allt" innan sonen väl kom ut. Inga diskussioner alls.
 

Artiklar från Familjeliv