Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

amma efter kejsarsnitt?

Skrivet av johanna
Jag fick min son med kejsarsnitt efter två dagars värkar. Jag var till slut öppen nästan 10 cm men jag fick aldrig några krystvärkar. Det blev till slut iallafall halv akut kejsarsnitt, och då märkte de att han låg fel med huvudet och kunde därför inte sjunka ner tillräckligt för att jag skulle kunna få krystvärkar. Snittet gick bra, och jag var vaken under hela tiden. Vår son mådde jätte bra! Men...jag fick inte börja amma honom direkt efter, utan jag skjutsades till uppvaket och där fick jag ligga i flera timmar innan jag fick se vår son. Så här efteråt önskar jag att jag hade fått honom på bröstet på en gång! Jag känner att jag missade den där första kontakten med honom. Är det någon som har varit om något liknande?
Svar på tråden: amma efter kejsarsnitt?

Jag har legat...

Skrivet av  ~Miiz~
pa uppvaket ensam utan varken man eller barn i ca 2 timmar innan jag fatt varken halla eller amma mitt barn men det har gatt utmärkt iallafall, men dessa 2 timmar är i längsta laget man vill ju se sitt underverk ju!

Här i frankrike verkar de alltid göra sa och da det hänt mig 2 ganger ser jag inget konstigt i det....

Kramiz
 

Brukar vara så här...

Skrivet av  Mama-Kriti
att personalen på uppvaket inte vill/kan/får ta ansvaret (det rent medicinska)för bebisen, därför får den vara med pappa på BB och vänta. Lite olika på olika sjukhus.
På SöS var det (sist jag jobbade) så att akutsnittade utanför kontrostid hamnar på vanliga stora uppvaket (centraloperation) och de ville inte ha bebisar där, men snittas du på gyn.op dagtid så har du bebis hos dig.
Min lillkille satt med pappa och väntade inne på uppvaket när jag kom ut från op.salen, det var tom en av anledningarna att jag valde SöS före Huddinge.
 

Jag fick ha.........

Skrivet av  Ann med Nathalie 4/11
både bebis och pappa med på uppvaket på SöS och tur var väl det eftersom jag blev kvar där i 4 timmar p.g.a att mitt blodtryck steg drastiskt efter kejsarsnittet....
 

efter en timme

Skrivet av  Filippa m Novalie 1/8-02+snäckan v10
fick jag Novalie på bröstet. Visst längtade jag efter henne och sambon, men jag var så utmattad o trött o drogad att jag var tvungen att sova en stund efter(oxå akutsnitt efter en lång natt m värkar),
Lillan hade inga problem med att amma senare.
har ju iofs inget att jämföra med. mvh
 

Så här var det för oss

Skrivet av  Pauling med Emilaia 18/7
Jag blev akutsnittad på Karolinska efter många timmar och ett misslyckat försök med sugklocka. Jag fick se henne nästan direkt efter att de fått ut henne. Sen gick de iväg och mätte och vägde henne, min man var med henne hela tiden. Själv fick jag åka till uppvaket. Bm, mannen och Emilia kom dit efter ett tag så jag fick amma henne, sen försvann de till BB-avdelningen dit jag fick komma efter någon timme. Jag känner inte att jag missade något, min man var med henne hela tiden så det kändes bra ändå. Dessutom var jag så trött så jag ville bara sova.
 

Jag känner igen mig lite!

Skrivet av  Tiz
Min förlossning liknade din. Jag hade värkar länge och öppnade mig 8 cm. Tillslut orkade inte livmodern med mer (värksvaghet) och man beslutade att jag skulle snittas. Min tjej låg i vidöppen hjässbjudning. Snittet blev också halvakut eftersom Maja mådde bra hela tiden.

Under tiden de sydde ihop mig tog pappan och barnmorskorna ut henne och gjorde henne iordning. När jag kom upp till uppvaket kom pappan och Maja tillbaka och de la Maja naken på min mage och hon fick själv leta sig till bröstet. Jag var så utmattad och omtumlad och behövde nog hämta mig lite. Detta gjorde nog att jag inte tänker så mycket på avsaknaden av att hon inte lades på bröstet direkt när hon kom ut. Hon kom ju på min mage lite senare bara.

Det jag kan känna är lite jobbigt är att jag blev snuvad på förlossningen på ett sätt. Jag hade ju kommit så långt! Det finns ett litet glapp där, vilket även pappan kan känna.

Amningen har gått jättebra förutom de första två veckorna då inget fungerade. Jag kan tillägga att jag fortfarande ammar mycket och tjejen har hunnit bli 8½ månad.
 

Känner igen...

Skrivet av  Helena
Fick en som med akut kejsarsnitt för ca 1,5 år sedan och blev hastigt sövd och fick sedan ligga på ett "stort" uppvak med alla möjliga andra. Var visserligen helt groggy, men totalt kan det ha varit drygt 6 timmar från snitt tills dess vi var återförenade igen. Inte bra alls, men jag skulle heller inte velat att min lilla son vistades på det uppvaket, det var inte så trevligt där med alkoholister, polisförhör några sängar bort etc....

Det positiva var ju att min man fick ta ett stort ansvar och fick en speciell kontakt med vårt barn från start, och det har vi stor glädje och nytta av i dag.

Denna gång ska vi ha planerat snitt på SöS och vad jag förstått så ska man få vara tillsammans som familj hela tiden, om det inte är någon komplikation som tillstöter förstås. Men det känns jättebra.
 

Räcker upp en hand

Skrivet av  Nina med fyran 4/12-02
Mitt tredje barn(andra snitt) var 15 timmar innan jag fick träffa honom. Pga hjärtfel flögs han till Lund. Han var tre dygn innan jag ammade honom för första gången. Egentligen är det ett under att jag fixade amningen trots allt...

Fjärde barnet var hos mig hela tiden efter snittet, wow!

Kram
 

Både och

Skrivet av  Annis, akutsnittad 2ggr
Med första barnet var jag sövd och låg nog på uppvaket ganska länge i dvalliknande tillstånd. Jag brydde mig inte om barnet och amningen helt ärligt. Undrade nog lite var min man var.... Sonen var på neo eftersom han behövde övervakning. Det blev inte mycket ammat alls första dagen och vi fick kämpa på BB sedan med hjälp av personalen för att få sonen att ta rätt tag och suga.

Med andra sonen var jag vaken och han fick följa med till uppvaket dit en BM kom och hjälpte oss med amningen, så mycket det nu blev med den....
Vi hade tur i oturen. Förlossningen hade så mycket att göra, annars hade vi fått stanna där eftersom det var ett vaket snitt. Som det nu blev var det stora uppvaket och dit tar man inte bebisar. Eftersom vi nu var ensamma där sent på fredag-eftermiddagen så gjorde man ett undantag så vi kunde sitta där hela familjen (förutom storebror då, ringa anhöriga, filma och ha det mysigt.
 

Fick inte ha våra tvillingar hos mig på en gång

Skrivet av  Ulrica
Pga stor blodförlust på uppvaket. Jag ammade dock dem rätt så snart, (några timmar) efter så jag känner inte att jag missat första kontakten med dem!!
 

Artiklar från Familjeliv