Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning efter snitt..???

Skrivet av Anna C bf 15/2
Hej !
Vill fråga hur det gick att få igång amningen efter snitt ? Har hört att det kan strula en hel del?
Vad är era erfarenheter...??
Svar på tråden: Amning efter snitt..???

Mina erfarenheter.

Skrivet av  Lisen
Jag har snittats två ggr. 1:a gången akut och då funkade inte amningen. Men det berodde helt säkert på att jag var väldigt sjuk efteråt, och mådde även dåligt psykiskt. 2:a snittet var planerat och amningen funkade suveränt bra. Kom igång ordentligt andra dygnet. Jag tror att i de fall amningen strular beror det nog mkt på att man upplever allt omkring som jobbigt (vid akuta alltså).
 

Snittad...

Skrivet av  ~ Miiz ~ -6
2 ganger första gangen akut andra planerat och bada gangerna har det fungerat utan anmärkning.
Ta en kudde till hjälp om snittet gör ont!

Nu ska jag snittas en tredje gang och jag hoppas det vill sig igen :)

Lycka till!

Kramiz
 

Efter mitt planerade

Skrivet av  Ango
snitt rann mjölken till 3:e dagen. Ammade fullt i 1 månad, och började sedan ge tillägg pga att hon inte ökade i vikt!
Efter mitt akutsnitt rann mjölken till 2:a dagen. Ammade fullt i 1½ månad och började ge tillägg efter det pga att hon satt som en igel vid mitt bröst, och mina bröst klarade inte av det!

Kramisar
 

För min funkade det utan problem!

Skrivet av  Kicki med 4:an bf 10/4
Jag har två vaginala förlossningar före mitt snitt och jag hade också hört det innan att det kunde vara svårare att få igång ammningen, men jag märkte ingen skillnad, rann till på 3-4 dagen som tidigare.
Kram Kicki
 

Inga problem

Skrivet av  Anna v 17
När min bebis dök upp hos mig några timmar efter akutsnittet visste hon precis vad hon skulle göra. Att jag inte fattade något spelade ingen roll för hon sörplade i sig som hon skulle. Bm sa att jag hade riktig mjölk från början för Maja bajsade vanligt redan på dag två. Det enda jobbiga var att det inte funkade att sitta och amma de första veckorna så vi låg ned. Jättemysigt.
 

Tack för allt betryggande svar..

Skrivet av  Anna C bf 15/2
Skönt att höra att så många inte har haft problem.
Då ska jag inte oroa mig så mycket egentligen utan bara hoppas att allt går bra, om det nu blir snitt..

Kram,
Anna C, med lille Wille fortfarande i säte..
 

Det gick hur bra som helst

Skrivet av  Anna K med Flipp
efter mitt akutsnitt. Jag fick massor av hjälp på sjukhuset med att få det rätt. Be om hjälp så ska du se att det fixar sig.
 

en myt!

Skrivet av  mandelblomman
du har samma chanser till en lyckad amning efter ett snitt som efter en vaginal förlossning och samma risker att det inte fungerar.
 

Artiklar från Familjeliv