Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. sjukskrivning efter snitt och vad FK säger

Skrivet av Came bf 16/7 (16+5) på besök
Nu har jag efter många dagars försök äntligen fått tag i en dam på FK. Hon kände inte riktigt till detta heller men sa till mig att om en läkare bedömer att jag inte klarar att ta hand om mitt barn och sjukskriver mig så kommer FK inte att gå emot detta och neka mig ersättning. Hon kände dock inte till några fall där man blivit sjukskriven pga att man hade barn hemma. Jag förklara ju för henne hur jobbigt det kan vara att bara böja sig ner för att hjälpa sin lilla son på med skor de första veckorna. Hon kunde förstå detta och sa att förr var det jätte vanligt med sjukskrivning efter snitt men mycket ovanligt nu. Men hon sa att detta var något som jag fick diskutera med min läkare. Skall väl tillägga att detta var FK i Helsingborg.
Med andra ord tjejer stå på er på BB vid hemskickningen och kräv att läkaren sjukskriver er. Det skall i alla fall jag försöka med.
Svar på tråden: Ang. sjukskrivning efter snitt och vad FK säger

Sjukskrivning

Skrivet av  Fru P
Jag blev sjukskriven efter mitt andra snitt pga av blodförgiftning - mitt första barn var då 14 månader gammalt. Trots blodförgiftningen blev jag utskriven redan efter 2 dygn - sjukskrivningen varade en vecka (SöS i Stockholm). Jag tror att läkarna är väldigt restriktiva med sjukskrivningar efter snitt, tyvärr.
 

När ja blev utrskriven efter mitt första snitt...

Skrivet av  Kicki med 4:an bf 8/4
tyckte läkaren att jag skulle sjukskrivas för jag hade två små hemma. Men FK sa nej, med motiveringen att man skall vara så dålig så man inte ens kan amma och så dålig är ingen...
Konstigt det är ju ändå en stor bukoperation hade jag opererat blindtarmen och hafr två hemma hade det säkert inte varit några problem. Det är verkligen konstiga regler...
 

Enligt FK ...

Skrivet av  Came bf 16/7 (16+5)
så skall de inte gå emot en läkares sjukskrivning. De sa att om han tycker att du är så pass dålig att du inte kan ta hand om ditt barn så att han sjukskriver dig så skall vi inte ifrågasätta detta.
Tur att FK har regler att följa, synd bara att ingen hos dem kan reglerna. Det verkar som om alla där bara gör som de känner för tillfället. Så ibland är det ok med en sjukskrivning och ibland när de har bråkat med gubben så nekar dem någon stackare.
 

regler och regler

Skrivet av  Liz m Mikaela-99 & Stelios-02
de har de inte de har rekommendationer de ska följa och enligt dom så ska ju varje fall utredas därav att vissa går igenom och andra inte.
 

Artiklar från Familjeliv