Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

!3/3 Snitt

Skrivet av åsa v38
Hej. På torsdag ska jag snittas,jag funderar på om det är nåt speciellt man ska packa ner? Ska tillägga att jag är jättenervös!!! Men jag ska ha min underbara sambo vid min sida ,han säger att allt kommer att gå bra. Skönt att höra han säga så. Inatt drömde jag att det blev komplikationer så jag dog och fick aldrig mer se min dotter som är 8 år...ja,man kan bli knäpp för mindre. Dom få stunder man får sova så drömmer man en massa tok! Vet ni om man kan få nåt att sova på natten innan? Får man lungnande innan inngreppet?? Mycket frågor,men blir jätteglad om nån kan förbarma sig över mig och svara. Må så gott alla.Kram.
Svar på tråden: !3/3 Snitt

Några svar

Skrivet av  Lindha med Amanda 030219

(Jag blev iofs akutsnittad men eftersom att det inte var superbråttom så är nog förloppet ganska lika som vid ett planerat snitt).

Först kom narkosläkaren och satte in spinalen, sen fick jag lägga mig som en "mumie" med armarna rakt utåt och i högra armen sprutade de in något lugnande och säkert en del andra grejer också. Man kände sig inte fullt medveten om vad som pågick riktigt, men det kan ju bero på mina fyra dygn av värkar och allt lustgas som jag sugit i mig innan också.

På vänsterarmen satt en automatisk blodtrycksmätare som med jämna mellanrum kollade blodtrycket. Bedövningen gör att man är helt bedövad från smärta från bröstkorgen och neråt, däremot känner man beröring så det kan kännas lite märkligt/obehagligt när de håller på och bökar där nere sedan.

Min sambo stod brevid mig hela tiden och höll mig i handen och grät. Han tyckte att det var mycket hemskare än vad jag tyckte... Jag var lugn som en filbunke under hela ingreppet och jag fick beröm av narkosläkaren som sa att hon aldrig hade sett någon vara SÅ lugn under ett kejsarsnitt! Från att de började skära i mig till att jag var ihopsydd tog ca 30 minuter, sen blev vi inrullade på förlossningssalen igen där jag fick dropp för att dra ihop livmodern och sen var det bara att försöka sova, vilket var helt omöjligt eftersom att man var helt hög av lycka efter att ha fått träffa sin lilla dotter! Vi sov väl ca 30 minuter den natten eller något i den stilen...

För mig tog det 5-6 timmar innan bedövningen släppte helt men man kan känna sig "konstig" ytterligare ett tag efteråt.

Det enda som du kan ta med dig om du vill är en egen kudde, det är väldigt skönt att hålla mot magen om man exempelvis behöver hosta/nysa eller gå på toaletten. Räkna med att det tar 10-14 dagar efter snittet innan du känner dig som en någorlunda normal människa igen.

Hoppas att allt går bra för dig! Eftersom att ditt snitt är planerat så får du säkerligen något att sova på innan om du vill. Lycka till nu!

Kram Lindha
 

Artiklar från Familjeliv