Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang vändning

Skrivet av Linda


Min barn morska sa att har inte bebisen vänt sej vid nästa besök(v 37) så ska hon boka ett vändningsförsök.
Men jag vägrar vända efter allt som jag hört så nu hoppas jag nästan på ett snitt.
Men jag får ett bokat snitt o bebisen vänder sej innan snittet ,får jag ändå göra snittet då eller avbokar dom det då?
Någon som har erfarenheter?

Svar på tråden: Ang vändning

svar

Skrivet av  carol
man kollar alltid att barnet har vänt sig innan man gör kejsarsnittet. Har barnet lagt sig på rätt håll, slipper man snittet, men det är inte speciellt ofta som de vänder sig själva så sent i graviditeten som kejsarsnittet är inplanerat. Varför vill du inte vända barnet?? En vändning är definitivt mindre smärtsamt än ett kejsarsnitt, och läkaren känner ganska snabbt om det kommer att lyckas eller inte. Blir det för obehagligt är det bara att säga ifrån, så avslutar de vändningsförsöket.
Lycka till och hoppas bebisen vänder sig av sig själv.
 

Med tanke på att...

Skrivet av  Mamma Mia
.. bara ca 50% av försöken lyckas o att därefter ytterligare ett antal vänder tillbaka efter olika lång tid, så tycker jag väl att det är rimligt att inte utsätta sig för det obehaget (även en viss risk). Ok, hade min dotter vänt sig, hade jag tyckt att det varit värt det (såklart!) men eftersom hon satt stenhårt så kommer jag aldrig göra om detta igen...
 

Sen vändning

Skrivet av  Tryfflan m. Amanda 030212
Vår Amanda vände sig inte förrän sent i vecka 37-38. Jag hade inbokad tid för kejsarsnitt och dagen före fick vi veta att hon vänt sig rätt. Jag hade inte märkt alls att hon vänt sig. Så om bebisen vänder sig rätt så ställer de in snittet, det gjorde dom för mig.

Hoppas att det går bra!
 

Vändningsförsök igår

Skrivet av  Helena snitt 22/4 (bf 5/5)
Hej Linda. Jag var inne på ett vändningsförsök igår. Hade bara hört negativa saker om vändningar och var lite nervös. Pratade med barnmorskan om det och hon sa att det är så tråkigt att vändningsförsöken fått en sådan negativ klang. Enligt henne finns inga direkta risker, och definitivt inga så stora att man ska avstå ett vändningsförsök.
Läkaren som gjorde mitt vändningsförsök kontrollerade mycket nogrannt hur barnet låg med hjälp av UL och bestämde med hjälp av det vilket håll som var lämpligast att försöka vända barnet åt. Visst känns det när de trycker på magen, men det gjorde aldrig så ont att jag ville avsluta.
För min del blev det ingen vändning. Vår bebis hade ingen lust att visa upp sina gymnastiska färdigheter på beställning, så jag har fått en tid för ett snitt.

Läkaren berättade om en kvinna som varit på inskrivning kvällen innan det planerade snittet. Då på kvällen låg barnet i säte, men när hon sedan kom in på morgonen efter för att göra snittet hade barnet vänt sig, så det var bara att åka hem igen. :-)

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv