Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

att bli gravid tätt efter snitt

Skrivet av lite hemlig...
Snittades planerat i april p.g.a hjärtformad livmoder och min dotter blir nu 8 månader. Vill så gärna ha en till bebis och undrar om någon här inne har gjort två snitt så pass tätt. Hur länge bör man vänta innan man blir gravid på nytt? Jag har mått bra efter snittet, inga komplikationer.
Svar på tråden: att bli gravid tätt efter snitt

Har inte själv

Skrivet av  ulrica & hugo
varit gravid tätt inpå snitt, men det jag hört är att det är ok att bli gravid i princip med en gång efter snitt. Om du kan tänka dig snitt som förlossningsform även nästa gång.
Vill man försöka vaginal förlossning har jag hört att man bör vänta ett år.

Så, är du inne på "snittlinjen" så är det bara att köra på. Jag för min del har nu väntat i ett helt år, vilket äntligen är till ända. Pust.

Lycka till!
 

Anledningen till

Skrivet av  ulrica & hugo
att man ska vänta är att man sett aktivitet i snittärret _i upp till ett år efter_ ingreppet.
Källan till detta är i skrivande stund två läkare och en barnmorska.

Samtidigt finns det väldigt många som säger att det bara är att köra på, och att ärret hur som helst har läkt tillräckligt.


Ville bara förtydliga lite.

 

Ingen tid alls!

Skrivet av  Pilla med 3 snitt o lilla fyran bf 4/5
Då du känner dig redo är det bara att tuta och köra. (Hört efter både ett akutsnitt med mycket komplikationer, samt efter ett planerat snitt helt komplikationsfritt.) Det utlåtandet har jag fått av flera läkare. Jag blev gravid då min trea var 9 månader gammal. Tyvärr fick jag missfall i v 10, och skrapades. Jag blev gravid nästan direkt igen, och nu är jag i v 19. Jag väntar mitt fjärde snitt.

Jag har också hört en del som fått rådet att vänta ett tag. Varför vet jag inte.

För att du skall känna dig riktigt säker tycker jag att du skall prata med en läkare på gyn eller förlossningen. Då kan du få svar på dina frågor, och förklaringar till hur läkaren motiverar det ena eller andra.

Lycka till!!
 

jag blev gravid

Skrivet av  ella 020113 o patrik 030416
6 mån efter mitt akutsnitt odet gick bra. ärret kändes ju men det gjorde inte ont. lycka till!!
 

Jag ska göra det.

Skrivet av  Cissi M Ängeln Lovisa ~10 v. kvar!
Och barnen kommer det bara vara 11 mån mellan.

Cissi
 

Till mig sa de att det var ok att bli gravid...

Skrivet av  Ann med tre barn plus mini född 20 nov
...omedelbart. Jag har genomgått fyra snitt. De första tre med 18 resp 16 mån mellanrum. Sen blev det ett hopp på sex år till nästa. Men så sa läkaren att efter fyra snitt är det vid ny graviditet risk för komplikationer som föreliggande moderkaka så han avrådde mig mer eller mindre från att skaffa flera barn.
 

5 månader efter snitt

Skrivet av  nilla
var jag gravid igen
 

Artiklar från Familjeliv