Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

´När kan man duscha?

Skrivet av klickann bf 24/6
Det kan ju inte vara så lämpligt innan ytterhuden läkt iaf? Hur långt tid tar det innan man kan duscha, och hur lång tid tar det innan man kan ta ett dopp i sjön??
Svar på tråden: ´När kan man duscha?

jag duschade...

Skrivet av  bodil & alexander & bu v 24+6
...dan efter snittet! inga problem alls sa dom! och det var det inte heller! *ler*

med att bada vet jag inte men kan tänka mej att man ska vänta lite längre iaf!
 

Duschade

Skrivet av  Malin m Neoline + 2an bf 13/6
dan efter snittet, jag också. Det var inte bara tillåtet, de rekommenderade det för att få bort blodrester osv..
För 10 år sen gjorde jag en annan stor operation och fick inte duscha på två veckor! Jag föredrar det som gäller nu! :-)

Det här med att bada i sjön/havet/bassäng handlar nog mer om att vänta tills avslaget är borta, alltså för att undvika infektioner i livmodern. Snittet läker nog i allmänhet snabbare än man blir av med avslaget. Hur lång tid det tar verkar vara väldigt individuellt..
 

Duscha direkt

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 3/11-04
Jag duchade morgonen efter snitt. Hade en stor plåsterlapp på snittet.

Bada kan man göra när avslaget är borta tar mellan 5 och 8 veckor.
 

Jag duschade...

Skrivet av  Jessica med Rebecca -02 + bf 5/10
dagen efter snittet, och då togs även plåstret bort. Det var rutin på DS där jag snittades. Det är bra för såret att hållas rent och luftas.

Vad gäller dopp i sjön tror jag att man ska vänta lite. Tror man ska vänta med att bada i badkar och bada i pool också, men det ska man ju också pga avslaget...
 

Hej igen Jessica!

Skrivet av  C
Nu är det bara 1 v kvar till mitt snitt på DS!!! HUUUU jättenervös förstås.... Du skrev att såret ska luftas dagen efter snittet hur blir det då om man är överviktig och har en "hängkagge" som åker ner över snittet? Kan man lufta då?

Kram C
 

Dagen efter

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
man får gå på toa och duscha dagen efter...de försöker få upp en då så man rör på sig lite. Ingen fara att duscha alltså...
 

Samma dag

Skrivet av  Ango
har jag duschat båda gångerna. Har kommit upp ur sängen efter 9 resp 5 timmar och fått katetern borttagen direkt...och då också duschat!

Kramisar
 

Duschade

Skrivet av  Åza m Gabriel -02 & Victor 040414
inom ett dygn efter operationen, sen tog de av förbandet.
 

duschade

Skrivet av  Annie med Joline 030512
dagen efter snittet. Inga problem alls. Bad bör man vänta med till avslaget slutat. När jag frågade på mvc sa de att man inte behövde vänta längre med bad vid snitt än en vanlig förlossning.
Lycka till med snittet!
 

Jag

Skrivet av  Stemar bf 4/6
blev snittad 07.20 och duschade ca kl 18 och då tog en BM bort plåstret precis innan.
 

Jag snittades

Skrivet av  Mia m Athena00 Cassie01 + snitt 28/6
kl 9.04 och dushcade vid 14 tiden.
Det var underbart att kunna duscha innan bedövningen släppt helt!
Hade förvisso ett komplicerat snitt, så jag vet eg inte hur ont man får efter, men jag är glad jag gjorde det samma dag, dagen efter kom jag ej upp ur sängen! :)
 

Artiklar från Familjeliv