Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till POLITISK VILDE, bf 28/12

Skrivet av ...
Jag har gjort ett urakut snitt, där SKÄRDES DET AV MUSKLER. Jag hade väldiga smärtor efter och sökte akut för det, dom gick in och lugnade ner nerverna med bedöning, nerverna som SKARS AV I MUSKLERNA.

En nerv växer 2-3 mm i veckan och när en nerv växer ut igen så förgrenar den sig och letar efter sin andra hälft på andra sidan snittet.

Eftersom du inte vet hur ett snitt går till så kan du gå in på en väldigt bra sida: www.kanalen.org/kejsarsnitt/

Det här är kopierat från kejsarsnitts sidan på kanalen, från faktabanken:

7 lager behöver läkaren ta sig igenom. Huden är första lagret och sedan kommer underhudsfettet som i medel är 4 cm tjockt. Det kan dock vara mellan 1-10 cm. Bindvävshinnan, fascian som den heter, håller ihop muskulaturen och är nästa lager. Tjockleken är 2-3 mm och klipps upp efter ett litet snitt gjorts. Muskellagret och den något millimetertjocka bukhinnan kommer på tur efter fascia. Även denna öppnas med sax. Då dessa lager öppnats är läkaren inne i bukhålan. Buken hålls öppen med två bukhakar. Livmodern är sedan nästa lager att öppna men först måste urinblåsan skäras loss och fösas åt sidan. I livmodern görs alltid snittet på tvären.
Svar på tråden: Till POLITISK VILDE, bf 28/12

Till ...

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Jag skrev nedan i mitt inlägg att jag aldrig hört talas om att man skär av muskler, men att jag inte tvivlade på hon som skrev inlägget. Detta trots att jag häckat på kejsarsnittssidor i tre år och varit med i en mailinglista.

Så tagga ned! Jösses...
 

Dessutom

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
är jag själv snittad.
 

Du skrev nedan att:

Skrivet av  ...
Kommer du inte ihåg vad du skriver så kan du ju läsa ditt inlägg själv här nedan...

Skär av muskler???
Var har du fått det ifrån? Man skär aldrig av några muskler vid ett snitt, akut eller urakut. Om man har urbråttom skär man eventuellt från naveln (men de flesta blir bikinisnittade) ned men man skär aldrig av muskler.

Om barnet ligger högt upp så gör man ofta ett snitt från naveln och nedåt.
Även fast man har bråttom att få ut ett barn så brukar det fungera med ett bikinisnitt.

Hur tror du att dom får ut ett barn utan att skära av muskeln om dom snittar från naveln och nedåt??

Och dom snittar ALDRIG uppifrån och ned på ett annat ställe utom i diagonal linjen, vet du varför????????
jo, för att slippa skada så många nerver som möjligt!

Och jag har aldrig sagt eller tvivlat på att du själv är snittad, men jag tycker du borde veta då hur det går till efter så många år här!!

Och nej, jag behöver inte tagga ner, för jag är inte ett dugg upprörd, är du??



 

Och om du hade läst

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
nästa svar från mig i tråden hade du sett:

"Jag hade ingen aning om att man skär av muskler vid urakuta snitt, första gången jag hört det. Det är inte det att jag inte tror på dig, bara att jag aldrig hört det förut."
 

Flyttar upp...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
eftersom den andra tråden hamnat så långt ner. Tja du, varför han valde att göra ett bikinisnitt istället för ett medellinjesnitt kan jag ju egentligen inte svara på men om det går så är det väl ändå betydligt trevligare att ha ett sådant ärr än ett som går från naveln och ner eller? Jag är i alla fall glad att det blev ett bikinisnitt oavsett om nu musklerna skars av. Jag tar faktiskt hellre lite mer känselbortfall och smärta ett tag än ett ärr som syns mycket mer. Som sagt så var det en mycket erfaren kirurg som snittade mig och då tar det normalt sett inte längre tid att göra bikinisnitt än medellinjesnitt och i mitt fall var det extremt bråttom att få ut barnet. Jag har också läst här sedan min dotter föddes för snart 3 år sedan och dessutom varit med på mailinglista och jag har i alla fall stött på fler som ha sådana snitt som jag. Sedan kan det hela väl korrigeras med att man oftast inte SKÄR i musklerna utan KLIPPER men jag tror att vi trots allt menar samma. Nåja, summan av det hela är i alla fall att det händer att man skär/klipper vid både akuta och planerade snitt.
 

Tack för klargörandet (imt)

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
-
 

varför anonym

Skrivet av  silvie
jag förstår inte. Du kommer juh med fakta, och i vanliga fall tror jag inte du är anonym men när det gäller att "rätta" till någon annan el skriva ett inlägg som är ämnat åt någon speciell är ni alltid anonyma. Står ni inte för vad ni skriver el varför
 

Har bara...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...planerade snitt (bikinisnitt) bakom mig och i de fallen skars inga muskler av utan kirurgen och opsköterskan greppade musklerna på varsin sida och "drog" isär dem. Det är skonsammare för läkningen.

Andra snittet blev filmat av en opsköterska och då syns det tydligt hur de "drar" isär. Opsköterskan som filmade berättade att de tog det så lugnt och fint mot akuta och fr a urakuta snitt. Då Sliter de isär musklerna med sina händer men även det ska vara bättre än att skära tydligen.

Tror att det var Politisk vilde som skrev att smärtan efter akut/urakut snitt antaglien är värre pga öm livmoder av redan påbörjat värkarbete. Jag tror det ligger mycker i det om jag jämför hur jag var efter mina snitt mot de jag känner som gjort akuta. Vidare kan jag tänka mig att det brukas mer våld på vävnaderna när de har så bråttom att de sliter upp musklerna = mer ont.

 

Hejsan!!

Skrivet av  Lopran
Det är INTE skonsammare att slita isär en muskel och det är ovanligt.
Eftersom nerverna skadas mer då.

Det är inte så länge sen man slutade att skära av musklerna vi ett kejsarsnitt, metoden som man gör med att skjuta muskeln åt sidan kommer från Kina (eller om det var Japan) och det är ganska nytt i Sverige.
 

Är det som...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...de gjorde med mig kanske? Det kanske bara var opsköterskan som uttryckte sig med ord som "dra" och "slita" och att det såg brutalare ut på filmen än vad det var. För på filmen som är från 031222 när vår son föds så tar de tag från varsett håll och lutar sina kroppar bakåt och "drar" för att sära på musklerna. Jag frågade efteråt och det var det svar jag fick. Men, men det är väl inte första gången man får olika bud från olika läkare...
 

men starksnitt då?

Skrivet av  NIta & André v 35
JAg har oxå fått det förklarat för mej att muskeln dras isär för att det ska läka lättare/bättre. Och de drar ju verkligen i en. Jag trodde jag skulle ramla av britsen när de höll på.
Ljög de för mej då eller? Även att de drar isär så mycket de kan och skär bara skinnet och livmodern. Är det oxå lögn då?
 

Inte lögn!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Jag tror inte alls det är lögn. Har skrivit ovan om mina två pl snitt hur de "drog" isär musklerna.

Pratade nyss med opsköterskan som filmade och hon sa nu klart och tydligt att de särar musklerna med händerna för det har visat sig läka mycket bättre än när de skär.

Vi filmade ju vårt snitt och som jag skrev innan så syns det tydligt att de verkligen drar isär åt vars ett håll och opsköterskan som filmade förklarade att det är just musklerna som delas på det viset.

Tänker även på att de flesta bm inte vill klippa vid förlossningen annat än i nödfall just pga spontana bristningar sägs läka bättre och smidigare. Kanske är det en spontan bristning läkarna försöker efterlikna så mycket som möjligt när de väljer att inte heller skära i magmusklerna?
 

Artiklar från Familjeliv