Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vaken eller sova?

Skrivet av stina bf i höst
Hej!
Jag bara undrar lite kring era tankar om det här med att vara vaken alt bli sövd.
Jag har trångt bäcken o måste snittas.

Mitt första barn var akutsnitt då bäckenträngseln upptäcktes.
Mitt andra barn föddes död i v 38, blev sövd för läk tyckte det var bäst i den situationen och m beaktande att jag haft diskbråck.
Mitt tredje barn ska komma i höst o jag är rädd både för att vara vaken o att sövas!!!
Till saken hör att jag har sjukhusskräck och lätt får panik/svimningskänslor, har för mkt neg erfarenheter av sjukhus, får pulsökning bara av att kliva innanför dörrarna...

HUR resonerar ni som är/har varit i liknande situation? Vet inte hur jag ska göra... hjälp...
Svar på tråden: Vaken eller sova?

Jag skulle personligen

Skrivet av  Anna K med Flipp
välja att vara vaken men kanske be om något lugnande i samband med snittet för att slippa den värsta rädslan.
 

Problemet...

Skrivet av  Knyttet
... är bara att de inte ger lugnande inför snitt... Har dock hört att man ev kan få ngt när barnet väl är ute, men det är ju så dags då...
 

glömde säja...

Skrivet av  stina bf i höst
att jag aldrig varit vaken vid snitt...
 

Jag var vaken vid mitt

Skrivet av  Anna K med Flipp
och tyckte aldrig att det var läskigt, det var snarare så att det var rätt trevlig stämning i operationssalen. Det är ju en positiv operation, kanske därför alla lät så glada på något vis. Det var dessutom skönt att vara medveten om att sambon satt och höll mig i handen och känslan när första skriket kom och jag fick se henne var rätt underbar:-)
 

jag var också vaken

Skrivet av  mianna
vid mitt snitt och det ångrar jag inte. Det var en jättefin upplevelse. Personalen var superbra och det var så härligt att höra första skriket och få upp dottern på bröstet direkt.

Jag har bara positivt att säga om mitt snitt. Nu, 2 veckor efter så mår jag jättebra. Äter inga smärstillande och tar långa promenader varje dag med sambon och dottern. Men jag förstår dig som varit med om så mycket tråkigt. Det blir inte så lätt att välja vad som är bäst.

Kan bara berätta om min upplevelse, och den var väldigt bra.

Lycka till hur du än väljer att göra,
många varma hälsningar
Mianna

 

Sova har jag gjort vid alla...

Skrivet av  Mymlan
...mina kejsarsnitt, 4 stycken. Skulle _aldrig_ kunna tänka mig att vara vaken pga rädsla för att det kanske skulle kunna göra ont (är väldigt smärtkänslig). Jag är nöjd med alla mina snitt vad gäller narkosen.
Lycka till
 

har varit sövd o vaken

Skrivet av  mandelblomman
då jag sövdes var det ett katastrofsnitt så där hade jag inget val...men jag kan lugnt säga att jag mådde bättre med det vakan snittet.
Nu är jag ju inte direkt främmande i sjukhusmiljö (är sjuksköterska) men visst är man ju nervös ändå inför ett vaket snitt, minns att jag småhoppade på britsen.
De är förvisso restrektiva med lugnande inför snitt, men ta upp det ändå med narkosen, de kan i alla fall ge dig något direkt efter att bebben är ute.
Kanske kan man ge lite Petedin (det gör man ju under vanliga förlossningar), men jag vet inte.

Jag skulle om jag var du försöka övervinna nervositeten inför ett vaket snitt, du kommer att må bättre o såklart vinsten av att få "vara med" då ditt barns föds!
 

Jag var nervös

Skrivet av  Helene med Leo 17/5-04
och ville initialt sövas vid mitt snitt men bestämde mig för att vara vaken.
Jag råder dig till att vara vaken. Det går jättefort.
Anledningen till att jag bestämde mig för att inte sövas var om något inte skulle stå rätt till med barnet, tänk om jag låg sövd och babyn var sjuk och kanske dog!
Den tanken fick mig att raskt välja att vara vaken.
Babyn var frisk och fin som tur var.
 

Tack för alla svaren,men...

Skrivet av  stina bf i höst
Hej och tack för era kommentarer!
Jag vet dock inte om jag blev så mycket klokare, för jag vet inte om ni tänkte på vad jag skrev: då jag haft rejäla ryggproblem (saknar i princip en disk i L5) finns det risk för invaliditet i samband med spinalbedövning, enl narkosläk. (Minns ni att ni alla inför snitt fått info om ryggbedövningen? Där framgår detta med ryggproblem.)

Att sövas har ju sina risker. Jag skrev också att jag födde min son död i mars -03: det är förstås svårt för er att sätta er in i vad för känslor som väcks när jag stiger in på sjukhuset nu, för att inte tala om när jag ska till spec.mvc där jag fick dödsbeskedet, och förstås förlossning/op där jag låg i väntan på att föda mitt döda barn.
Jag vet heller inte hur jag kommer att uppleva att hålla det levande barnet i min famn, med tanke på att senast höll jag min döda pojke! Det första jag fick höra när jag helt snurrig och kraftigt illamående höll på att vakna var: "du har fått en fin liten pojke". Jo men han var död, det visste jag ju. Vad får jag för reaktioner denna gång, med vår lille döde goe pojke så nära även i denna nya graviditet?

Jag förstår att det är när omöjligt för er att ta allt detta i beaktande, men jag är ändå tacksam för era kommentarer. Önskar att jag hade många många att lyssna till, för att förstå in i själen att det säkert kommer att gå bra... måste tro det.

Tack alla!
 

Artiklar från Familjeliv