Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som gjort planerat snitt på SÖS nyligen?

Skrivet av Mikaela m Liam -01 & bf 19/10
Jag har precis fått snittlöfte och jag har en del frågor.
1, Hur går inskrivningen till? När och vilka förberedelser görs?

2, Får man ha barnet hos sig på uppvaket? Behöver man ligga där om man är vaken under snittet förresten?

3,Vad tog ni med till bebben?

Hoppas nån har lite svar. Det är mitt andra planerade snitt men det första gjordes i Norrköping 01.
Tack för hjälpen!
Svar på tråden: Någon som gjort planerat snitt på SÖS nyligen?

Jag har gjort snitt på SÖS

Skrivet av  Lo
Hej!

Jag gjorde planerat snitt på SÖS den 16 juni. Inskrivningen var jag på ganska tidigt i graviditeten. Då handlade det mest om formalia om att jag skulle snittas. Sedan cirka fem veckor före snittet fick jag hem ett brev med snittdatumet.

På själva snittdagen kom jag till sjukhuset tidigt på morgonen, då fick jag träffa barnmorska, narkosläkare och kirurg. De gav mig information och svar på mina frågor. Då togs det även olika prover. Sedan var det en stunds väntetid, mitt snitt var dagens tredje snitt. Då det var dags hämtade de oss och tog oss med till op. Där inne gjordes jag iordning och snittades, allt gick väldigt lungt till och det var en trevlig stämmning. Så fort Maja var ute fick jag henne på "magen", d.v.s. nästan under hakan. Efter en stund vägde och mätte barnmorskan och min man henne, det var alldeles bredvid så jag såg dem hela tiden. När det var gjort fick jag ha henne på "magen" igen. Där låg hon under tiden de sydde ihop mig. Allt som allt var vi inne på op i ca 1 timma. Sedan kördes vi till uppvaket och var där alla tre i en timma eller så, därefter fick vi komma upp till ett eget rum på BB. Man får ligga på uppvaket även om man är vaken under snittet, de vill ha koll på en och se till att spinalen släpper.

Vi hade inte med oss något speciellt till Maja, men jo vi hade med oss en egen filt och kläder för hemresan.

Min upplevelse av snittet är otroligt positiv och jag mådde jättebra efteråt. Efter två dagar åkte vi hem och jag åt Alvedon och Voltaren i ca en vecka.

Hoppas att det går lika bra för dig med. Fråga gärna igen om det är något mer du vill veta så ska jag försöka svara.

Kram
 

Tack!

Skrivet av  Mikaela m Liam -01 & bf 19/10
Det var precis vad jag ville veta!!!
 

Artiklar från Familjeliv