Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har frågat min BM

Skrivet av Lee mamma till Rafael 22/4-04 + 6 till
om hurruvida mina muskler är avskurna eller inte efter mitt katastrofsnitt. Jag blev nämligen väldigt osäker när jag läst det ni andra skrivit här nedan.

Mitt katastrofsnitt är lagt i bikinilinjen och jag har verkligen känt mig avsågad i musklerna om man säger så, dessutom så tycker jag att det fortfarande känns mycket svagt i området. Snittet gjordes för snart 4 månader sedan.

Hon skrattade faktiskt lite åt min fråga och undrade vad jag trodde själv. Jag var färdigsövd 9.40 och min son föddes 9.41. Det fanns ingen chans att de har hunnit att dra isär mina muskler utan de har blivit avskurna. Jag fick bikinisnitt trots att hela sonens kropp låg långt upp. Han föddes med de fötter som var på väg ut vaginalt först och sedan drogs kroppen ut.

Avskurna muskler gällde iallafall för min del. Men min BM betonade att i vissa fall kan man bedömma att dt finns tid att gå mildare fram, jag hade bara oruren att det inte gällde mig.

Kan tala om att min mage kommer bli bra mycket jobbig att träna i trim nu efter, det känner jag vid mina försök till träning ibland.

Gud vad jag önskat ett annat förlossningsätt :(
Svar på tråden: Jag har frågat min BM

Dela trubbigt!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec-02+bf 8/10
Det jag läst och hört av min läkare är att när man har tid och möjlighet (dvs vid planerade och inte urakuta snitt) så delar man på musklerna trubbigt, dvs man skär INTE i dem, utan särar på dem med händerna. Det gör att läkningen inte är lika jobbig.

Bikinisnitt eller medellinjesnitt har inget att göra med hur man går in genom musklerna. Är kirurgen mest van vid bikinisnitt kan man få det även vid urakut snitt då musklerna sedan skärs av.

Och du Lee... Det var inte mycket till magmuskler kvar efter min vaginala förlossning heller! När jag satt i soffan kunde jag inte ta mig upp utan hjälp om jag hade barnet i famnen. utan barn kunde jag "rulla" ned från soffan! ;)
 

mina skar det i båda gångerna

Skrivet av  mandelblomman
både under katastrofsnittet (såklart), men även under det rätt lugna akutsnittet.
 

Artiklar från Familjeliv