Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I min journal står det så här...

Skrivet av Sophie med Lucas 030317
Jag kan inte tyda om det skärs eller dras. Kan ni?

Pat i spinalanestesi. KAD.
Går in via ett Joel Cohensnitt. Kommer lätt in i fri bukhåla. Klipper upp peritoneum viscerale i omslagsvecket och lyfter peritonealfliken. Markerar skarp incision mitt på nedre uterinsegmentet. Går igenom den sista delen trubbigt. Klart fostervatten. Vidgar digitalt. Förlöser med lätthet ett barn i säte. Barnet är piggt och skriker omedelbart. Placenta avgår spontant. Uterotomin sys fortlöpande i ett lager. God hemostas. Adnexa palperas u a bilateralt. X-sutur i rektusmuskeln. P g a en liten arteriell blödning ovanpå rektusmuskeln sätts en extra omstickning därefter god hemostas. Fascian sys fortlöpande. 20 ml 0,25%. Marcain adrenalin subfasciellt. Huden sys fortlöpande intracutant. Klar urin i blåsan. Total blödning 300 ml
Svar på tråden: I min journal står det så här...

Cohensnitt

Skrivet av  mandelblomman
betyder väl att man drar?
Var inte det den där israeliske läkaren som "kom på det", eller blandar jag i hop gubbarna?
 

Jo, Cohen var...

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
en israelisk gubbe, men jag trodde han kom på det där med att lägga snittet lite längre upp som de ofta gör idag. Kan dock ha fel.....
 

hmm kanske heter det

Skrivet av  mandelblomman
Starksh snitt (stavas förmodligen inte så!) men någon vänlig barnmorska kan kanske uppysa oss!
 

Ingen barnmorska men

Skrivet av  Helene med Leo
kejsarinna.
Jag tror att Cohensnitt är bikinisnitt medan Starksnitt är det som läggs lite högre upp i kombination med att man drar isär hinnor och likn inuti.
Oftast så dras väl "innanmätet" isär även vid "vanliga" snitt nu för tiden.
 

Artiklar från Familjeliv