Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man vägra en igångsättning?

Skrivet av Karolina Med Liam 0302 & BF + 14
Hej!
Jag har gått under hela förlossningen på förlossningsrädsla samtal och blev till slut övertalad att föda vaginalt. Det känns bra nu tycker jag och jag längtar lite faktiskt. Jag vill helst föda vaginalt. Nu har jag gått över tiden med 14 dagar och börjar bli rädd för att dom ska behöva sätta igång mig. Jag vill verkligen inte det. Jag är jätterädd för det, då jag nästan bara har hört otäckheter om det. Kan man vägrar att bli igångsatt och få kejsarsnitt istället? Jag menar dom kan ju inte sätta igång mig mot min vilja och bebisen måste ju ut om den inte har det så bra. Berätta gärna om era erfarenheter tack!
Karolina!
Svar på tråden: Kan man vägra en igångsättning?

Hej (långt)

Skrivet av   BM
Hej
Jag vet inte om man kan vägra eller inte, men jag kan berätta min egen erfarenhet.
Pågrund av en tredje svår graviditet så bestämdes det att jag skulle sättas igång lite mer än en vecka innnan bf, då det var risk för kolaps.
Igångsättningen gick väldigt trögt, då jag inte var redo fysiskt, det var ju för tidigt och ja gfick varken värkar eller öppnade mig.
Morgon därpå var jag jätteledsen och fick prata med överläkaren där jag bönade om kjesarsnitt. Han berättade då för mig om riskerna bäde för mig och barnet som sällan pratas om när det gäller snitt.
Jag bestämde mig för att fortsätta med igångsättningen och fram på fm kunde läkaren ta hål på hinnan. Tyvärr resulterade detta i att navelsträngen gled fram framför min sons huvud och ströp syresättningen varje gång jag fick en värk.
Snabbt bestämdes det för akut kjesarsnitt, vilket gick jättebra och min son mådde jättebra.
Själv mådde jag bra till bedövningen släppte sedan kom smärtor som jag inte trodde man fick i och med ett kjesarsnitt, 4 dagar senare visade det sig att jag fått livmodersinfektion och jag blev medicinerad.
Efter det mådde jag bra men jag fick inte lyfta, vilket inte är lätt att undgå när man har tre barn och försäkringskassan här sjukskriver inte snittade utan man räknar att barn från 1 och halvt skall man inte behäva bära, skrattretande. som tur är blev jag sjukskriven pågrund av jag blev tvungen att vila upp mig efter graviditet.
Jag har fött två barn vaginalt och ett med snitt och med den erfarenheten skulle jag välja vaginalt om jag skulle föda igen även om det var pågrund av en igångsättning. Komplikationen som blev i min sons fall berodde ju på att han inte ens sjunkt ner eller fixerat sig hade han gjort det så hade det inte hänt.

Hoppas det löser sig och att du snart får hålla ditt mirakel i dina armar.

 

Jag har för mig ...

Skrivet av  catrin77 -
att de inte kan tvinga dig rent fysiskt (eller lagligt!) att bli igångsatt. Men jag har också för mig att i vissa situationer kan du vägras vård, och kanske hör detta till en av dem.
 

Artiklar från Familjeliv