Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spinalbedövning eller narkos?

Skrivet av *orolig*
Nu har ett nytt orosmoment dykt upp i mitt huvud...Har hört någonstans att det kan vara svårt för narkosläkaren att lägga spinalbedövning om man är väldigt överviktig..
Är det någon som vet vad som gäller , är det bättre att sövas då??

Usch detta oroar mig jättemycket...
Ska föda med planerat snitt om ca7 veckor.
Svar på tråden: Spinalbedövning eller narkos?

Det beror nog på hur van

Skrivet av  Ango
narkosläkaren är och hur pass överviktig man är!
Vid mitt första snitt var jag normalviktig och då hade de svårt att lägga spinalen (hade ingenting med min vikt att göra, utan en hinna mellan kotorna som var svårforcerad).
Vid mitt nästa snitt hade jag dragit på mig 17 kg övervikt, men läkaren satte spinalen innan jag ens hunnit reagera.
För två veckor sedan snittades jag igen och denna gång hade jag ca 30 kg övervikt, men det var INGA problem alls att sätta spinalen!

Narkos i sig är ju annars aningens mer riskfyllt vid stor övervikt!

Kramisar
 

Nu vet jag ..

Skrivet av  Morsan
... inte hur det är. MEN jag är överviktig... rejält! Och det har ALDRIG varit någon som sagt något om det... Det har gått fint att sticka. Men på ryggen är man väl inte så stor ;)....ryggraden känns ju ;)

Lycka till!
 

Jag är också

Skrivet av  Sparven från Minsk
rejält överviktig. Ca 45 kg, tyvärr. Hade ett akutsnitt i nov. -01 och det var inga som helst problem, först fick jag epidural i det vanliga värkarbetet och när det sen inte fortgick utan beslutades om snitt så fick dom liksom lägga om bedövningen. Hoppas ni förstår och det gick också bra.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv