Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Med tanke på om muskler ect

Skrivet av LillaIor
Så läser jag en del nedan om olika namn på snittet.

I min journal står det så här:

Efter sedvanlig förberedelse pfannenstielsnitt och utan svårigheter in i fri bukhåla.Preparation av blåsperitoneum,hysterotomi,rikligt med klart fostervatten och digital dilaation av hysterotomin.Barnet ligger i huvudbjudning och man går in med vänster hand i uteruscaviteten och med hjälp av mindre tryck på fundus uteri framförskaffas ett välskapt gossebarn som skriker omedelbart och överlämnas till ass bm lena:Placenta följer så småningom spontant och man ger Methergin samt syntocinon i v. Suturering av hysterotomin med dubbla lager vicrylsuturer.Hemostaskontroll.Peritonealisering,avslutande hemostaskontroll.Buktoalett.Adnexreg bilat utan patol förändring.

Herregud vilka ord...*skrattar*
Om man ändå fattade hälften av dom....

men vad är egentligen pfannenstielsnitt???

jag fick ett bikinisnitt men kan olika snitt kallas olika fast dom ändå görs någorlunda lika???

//Marie som fortfarande gråter av lycka när journalen läses.......
Svar på tråden: Med tanke på om muskler ect

Mina journaler! Långt & krångligt!

Skrivet av  T ea Tös 0211 & Påg 0312
Hej!

Såhär står det i mina journaler (fyllt i betydelsen på de ord jag fått förklarade)

Spinalanestesi. Pfannenstielsnitt. Lätt tillträde till fri bukhåla. Blåsperitoneum (livmoderhinnan) uppklippes och nedskjutes. Ledsnitt i uterus (livmodern) som öppnas skarpt medialt, vidgas digitalt. Barnet utförskaffas lätt, överlämnas till bm, avnavlas. 10 E Syntocinon ges. Placenta (moderkakan) utförskaffas. Kaviteten urtorkas med duk. Uterus (livmodern) slappar. Ytterligare 10 E Syntocinon ges. Hysterotomin (öppningen i livmodern) slutes med hörnsuturer och en fortlöpande suturrad. Ytterligare ett par enstaka x-suturer för blodstillning som härefter är god. Uterus (livmodern) drar nu väl ihop sig. Buken rensuges. Adnexa ua. Buken slutes med enstaka x-suturer för adapation av rektusskidorna (raka bukmusklerna), fortlöpande i fascian (tror det är fettet) från vardera sidan och in mot mitten. 20 ml 0,25% Marcain adrenalinlösning i sårkanterna. Intracutant ("osynliga" stygn inne ihuden)i huden. Klar urin i påsen. Skattad blödning 850 ml.

Andra snittet:

Välfungerande spinal. Ett tvärsnitt nedtill där jag exciderar (tar bort) det gamla ärret som är lite hyperpigmenterat och keloidartat. In i bukhålan enligt Joel Cohen och det är påfallande adherensfritt (fritt från sammanväxningar). Kommer ner på uterus (livmodern). Blåsan är något högt uppdragen, löses och nedskjutes och man finner nu att det föreligger ett väldigt stort fenestrering (tunn hinna som ett "fönster)på uterus (livmodern) som motsvarar hela tidigare hysterotomin (öppningen i livmodern) och är 6 cm bred! Här inunder ser man tydligt fostervatten. Inte mycket att lägga ett ledsnitt i, försöker ändå och får genast klart fostervatten i utbyte. Debriderar trubbigt (går in med händerna) och kan lätt uthämta barnet som ligger i huvudändläge. Överlämnas till bm, skriker omedelbart. Avnavlas. Syntocinon vartefter placenta (moderkakan) bjuder sig. Uterus (livmodern) läggs fram. Sätter Bovintång i vardera hörna där det högra sidan gått något nedåt. Det är alltså en mycket tunn hinnkant såväl upp som nedtill, receserar (tar bort) till frisk vävnad där detnedåt är påfallande tunnt myometrium (livmodervägg). Väljer att sätta en hörnsutur bilateralt (båda sidor) och sluter sedan hysterotomin (öppningen i livmodern) med en rad langett och ytterligare en rad invaginerande enstaka dubbla. Härefter är hemostasen (blodstillningen) fullgod. Syr över peritoneum (bukhinnan) på "äldre sätt". Uterus (livmodern) kan sen välkontraherad (ihopdragen) läggas tillbaka i bukhålan. Uthämtar lite koagler. Syr samman rectusmusklerna (raka bukmusklerna) med ett par dubbla suturer i medellinjen. Härefter fortlöpande i fascian (fettet), enstaka subcutana (under huden) och Monocryl intacutant (i huden, osynliga) Förband.

Gör bedömningen att så som uterus (livmodern) som den såg ut inte skulle stått pall för ett värkarbete utan att rupturera (brista). Skulle förr eller senare även brista spontant. Har nu två snitt bakom sig så det blir kejsarsnitt i vilket fall om pat väljer att skaffa fler barn. Fenestreringen ("fönstret") resecerad (borttagen) och det torde gå att härbärgera ytterligare en graviditet. Dock med fortlöpande kontroller av uterus och endast kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Otroligt att du orkade läsa ända hit! Hoppas du blivit lite klokare på vissa ord i alla fall!
 

Tack!

Skrivet av  LillaIor
Ja nu vart jag lite klokare på en del ord...*ler*

tack för att du delade med dig!!!!
 

Fascia

Skrivet av  Mallan
betyder fast bindvävshinna som stöder och avgränsar muskulatur eller andra vävnader.

Det finns en jättebra ordbok på www.smarta.nu!
 

Hej Lilla Ior

Skrivet av  Lena
Pfannenstielsnitt är som Stark-snitt ett bikinisnitt.
Det förstnämnda lägger man lite längre ner och det andra lite längre upp. Det är, vad jag förstår det, vanligare vid ett Stark-snitt att kirurgen/gynekologen använder sej av sina händer för att dra undan fettvävnader och bukhinna och dyl.

Är du klokare? :)
 

Artiklar från Familjeliv