Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kejsarsnitt flera gånger?

Skrivet av Maria
Kan man ta kejsarsnitt flera gånger? Jag har gjort det en gång akut och kommer antagligen få göra det igen, fast inte akut hoppas jag. Men frågan är hur funkar det, skär de i ärret då? Jag kom ihåg att jag läste om Anna Book som hade gjort några snitt och hennes mage ahde ju helt pajat ihop, fast det kanske vara av andra orsaker?
Svar på tråden: Kejsarsnitt flera gånger?

Jag har nyss snittats

Skrivet av  Ango & Victor 040802 + 2 till
för 3:e gången. 2 gånger har varit planerade och 1 gång akut.
De har skurit i samma ärr varje gång och försökt se till att det blir så snyggt som möjligt när det är ihopsytt igen.

Det som hände Anna Book är extremt ovanligt, men _kan_ hända alla.
Jag tror inte att hon följt de "regler" som gäller när man är nysnittad. T ex att inte bära tungt, vilket kan ge dessa fruktansvärda följder upp till flera år efteråt! Håller man sig till de "regler" som gäller är riskerna ganska små att råka ut för något liknande även om man snittats flera gånger!

Kramisar
 

Hej Maria!

Skrivet av  T ea Tös 0211 & Påg 0312
Jag har gjort två planerade snitt och de har gått jättebra! Andra gången togs det gamla ärret bort för det hade blivit pimenterat och tjockt. Sen skar de på samma ställe.

Var på benen morgonen efter båda gångerna och duschade, det gör mycket för välbefinnandet! Snittades vid 15-tiden båda gångerna och var på uppvaket till ca 21. Behöll katetern första natten på egen begäran för att slippa springa på toa. Nattpersonalen drog den innan de gick hem.

Följde "reglerna" precis som Ango skrev är viktigt och läkningen gick snabbt och smidigt. Ca två månader efter kände jag inget utom vi ansträngning av magen. Första dygnet var tufft andra gången mest pga jobbiga eftervärkar men sen gick det bara framåt.

Negativt med många snitt kan vara ärrbildning, sammanväxningar, problem med ärret i livmoder, förtunnad livmoder osv. Fick själv problem med ärret i livmodern som inte töjdes utan tunnades ut allt mer. Hade inte klarat förvärkar/värkar utan ruptur och det hade ju inte varit lyckat om jag skulle föda vaginalt andra gången vilket många gör.

Hoppas det blir bra för dig om det blir snitt igen! talas det om planerat snitt denna gång pga akutsnittet förra gången?
 

Väntar på femte snittet.

Skrivet av  Katja snitt 1/9
Jag har ETT smalt ärr som knappt syns, precis ovanför blygden.
 

jag är snittad 5 gånger

Skrivet av  mamma till 5
beror mycket på läkningen vissa kan snittas 2 gånger andra flera ju flergånger dessto svårare med läkning och samanväxningar i huden
 

Tack...

Skrivet av  Maria
för alla svar. Då känner jag mig lite lugnare. Då borde det kunna gå. Det är inte helt säkert än men förmodligen blir det kejsarsnitt en gång till.

Kram från mig
 

Har gjort tre och vet de som gjort fler

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
de kollar ju efter varje snitt hur det ser ut...om man kan göra fler snitt eller ej. Har de ej sagt något så borde det inte vara några problem

Mitt första var akut och sen har jag gjort 2 planerade....det blir förhoppningsiv iallafall 1 planerat snitt till inom några år. Kanske t.o.m 2....vi får se hur det är.
Kirurgen som snittade mig sa iallafall att jag kunde få ett par barn till utan problem
 

Artiklar från Familjeliv