Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glipa mellan magmusklerna.

Skrivet av Helene med Leo
Jag genomgick kejsarsnitt för tre månader sedan. När jag trycker med handen på min mage, samtidigt som jag spänner den, så känns det som om det löper en glipa på några cm lodrätt mellan magmusklerna.
Jag vågar inte trycka särskillt hårt men upplever ändå att det känns konstigt.
Har det med snittet att göra tro eller kan det bero på graviditeten?
Svar på tråden: Glipa mellan magmusklerna.

Har samma!

Skrivet av  T ea Tös 0211 & Påg 0312
Känner också en glipa lodrätt mellan raka magmusklerna.

Har talat med en sjuksköterka/friskvårdsterapeut och gymimstruktör om detta. Hon förklarade att det har med graviditeten att göra eftersom musklerna kan dela på sig när livmodern växer. Tydligen ännu högre risk efter snitt då de delar på just dessa muskler för att nå livmodern.

Det blev såhär efter min andra graviditet som var väldigt tätt inpå den första. Efter första kunde hon inte känna någon glipa alls men den här gången känner jag den tydligt själv.

Fått info att det går ihop men kan ta tid och jag bör inte hålla på med situps förrän den är ihop.

Har gjort kejsarsnitt båda gångerna.
 

Samma här..

Skrivet av  Kattiz m. Julia 24/3-04 & Wilma 5/9-01
och jag har inte gjort sit-up pga detta. Ska på mamma-barngympa på onsdag och då får fysioterapeuten känna och bedömma! Precis som Tea skriver så är det väldigt vanligt att det händer vid graviditet.
 

Jo, helt normalt

Skrivet av  Freja m Albin + bf 28/3
Vid en graviditet så skjuts ju magmusklerna åt sidan när magen växer, dom ligger liksom vid sidan av magen, har jag fått förklarat för mig. Det tar ett tag innan dom går helt ihop igen. Lite beroende på om man tränar eller ej, samt hur spänstiga dom är.
 

Artiklar från Familjeliv