Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlossningsjournal = rena grekiskan

Skrivet av Ulrica m Fanny -99 och Eliaz 020708
Jag sällar mig till de som också har journaler som är skriva så man ej fattar trots att jag är usk.
Snitt 1: Spinalbedövning. Incision i fascian och öppnar med sax med öppna skänklar och. Delar på bukmuskulaturen och går trubbigt in genom peritoneum, hakar in, klipper upp blåsperitoneum och skjuter ner de stora venerna på nedre uterinsegment och det är ganska tunt. Jag lägger incisionen ovanför venerna och vidgar med sax och digitalt. Det är ganska rilkligt med klart fostervatten som tömmer sig. Barn i huvudändläge utförskaffas. Avnavlas.
Oxytocin ges och placenta kommer med lätt dragning i navelsträngen. Sen står det bara hur hon syr ihop alla lagren.
Snitt2: Spinalanestesi. Pfannenstillsnitt i det gamla ärret. Fri bukhåla. Blåsan nerskjutes. Uterusväggen är ytterligt tunn och på ett ställe i det gamla ärret är det i stort sätt bara peritoneum som håller ihop. Rikligt med fostervatten. En stor gosse utlirkas utan svårigheter. Placenta avlöses. Kaviteten ua. Uterus tvärsnitt sys med en rad fortlöpande Vicryl och enstaka vicryl i nästa lager. Adnexen inspekteras ua. Bukväggen sys etagvis med vicryl i alla lager. Vid nästa graviditet bör pat förlösas med elektiv sectio före värkarbete.
Hudförslutning staplers.

Skall tillägga att jag har två snittärr. Eliaz var stor 5190g (!) och hans var akut medans Fannys var planerat.
Svar på tråden: Förlossningsjournal = rena grekiskan

Låter..

Skrivet av  Kattiz m. Julia 24/3-04 & Wilma 5/9-01
Ju helt ok bortsett fr att din livmoder verkade väldigt tunn och på sista snittet var det bara bukhinnan typ som "håller ihop" kalaset. Är det nåt spec. du beh. hjälp med så hjälper jag gärna.
Tack för mkt intressant läsning!!!!
 

Har skrivit av...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...mina journalanteckningar lite längre ned om du vill läsa mer grekiska :0)

Såg att din livmoder också var väldigt tunn. Var det som för mig att första ärret inte töjde sig utan bara tunnades ut? Hade du värkar innan akutsnittet med Eliaz?

Jag undrar för läkaren sa till mig att min livmoder inte hade klarat värkar utan att brista. Tycker det är ganska många här som har den här erfarenheten. Därför börjar jag undra hur säkert det egentligen är att föda vaginalt efter tidigare snitt? Även om man bara gjort ett tidigare.

Tur hade vi i alla fall båda två att det inte brast!
 

Jag hade värkar

Skrivet av  Ulrica m Fanny -99 och Eliaz 020708
innan Eliaz snitt. De började kl 5,45 dagen innan han föddes. Anledningen till snitt var att han låg i vidöppet läge eller som det står i journalanteckningarna "huvudet står inkilat i bäckeningången i hög rakställning och barnet förefaller stort".
Om du läser Fannys op berättelse så står det att det nedre uterinsegmentet är tunt. I utskrivningsanteckningar står det att åb skulle vara till en läkare. Men det hade mvc missat. Så man kan ju alltid undra, jag skulle kanske aldrig ha börjat Eliaz förlossning med värkar. Men det gick ju bra ändå.
 

kunde vart jag

Skrivet av  zahra m Felicia 7/7-00 Jakob 22/1-04
som skrev det där. Så här står det i journalen vid mitt andra snitt (igångsättning med värkstormar i 10 timmar)

Hudincisioni: Joel Cohen. Tillgänglighet:- Rikliga adherenser i bukväggen. Svårt att skapa tillgänglighet i såret. Tillkallar Dr Karpisch som assisterar. Urinblåsan nedskjutes och man ser en bred fenestrering i gamla uteromin, endast peritoneum och amnion i kontinium. Amnitomi i fenestreringen utförs. Utersuvägg: Tunn. Ingreppet beöms komplicerat pga rikligt med adherenser. Vid ev. ny graviditet bör pat sättas upp för elektivt sectio pga mycket tunn uterusvägg.

Huu jag får rysningar varje gång jag läser det. Hur ska man våga försöka en gång till? Jag som vill ha 5 barn kommer säkert få stopp efter tredje. Men man får vara tacksam att det gick så bra sist. Jag tycker det är vansinne att man får prova vaginalt efter snitt, och ännu mer vansinnigt att man får bli igångsatt och ha så starka värkar. Verkar vara alltför vanligt med tunn livmoder, gamla snitt som glider isär och barnförbud.

Kram Zahra
 

Hej Zahra!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Håller fullständigt med dig i ditt resonemang ang vaginal förlossning efter snitt! Fattar inte att de satte igång dig!!!

Hade också en stor fenestrering (skrivit av min journal lite längre ned på sidan) men gjorde planerat snitt och det räddade vår son.

 

hej

Skrivet av  zahra m Felicia 7/7-00 Jakob 22/1-04
måste kännasännu värre när det börjar gå sönder fast du inte hade värkar. Jag tänker ju att det inte blir så om jag inte ha värkar, men det kanske hade börjat gå sönder redan innan, vem vet. Jakob vägde ju 4600 och det måste ju ha bidragit till den tunna livmoderväggen. Skönt att det gick bra för er också.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv