Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När får man reda på, planerat snitt?

Skrivet av Jenny bf april 2005
Jag ska på inskrivning nu i veckan som kommer. Eftersom jag fick en total sfikter ruptur vid min förra (och första) förlossning, blev jag rekomenderad snitt vid fler födslar.

I alla fall. Nu har jag kommit till den punkt att jag är gravid igen och nu i veckan ska jag ta upp det där med snittet med min BM på inskrivningen.

Kan hon direkt säga att det är ok med snitt eller MÅSTE en läkare undersöka och NÄR kan man i så fall få veta säkert att man blir beviljad snitt? Jag är redan så nervös för inskrivningen och vad BM ska säga ang. snitt. Jag "dör" om jag ska behöva vänta till slutet av graviditeten innan jag får veta om jag blivit beviljad snitt...

Hur har det varit för er?

I min journal står det om min ruptur.

Help...
Svar på tråden: När får man reda på, planerat snitt?

Skulle tro..

Skrivet av  Isa
..att du får ditt snitt beviljat ganska tidigt i graviditeten med tanke på din förra förlossning. Jag kan ju givetvis inte lova något men här i Stockholm hade det inte varit några som helst problem att få snitt för din del. Däremot kan dte ibland ta lite tid innan man får det beviljat eftersom man ska träffa läkare etc.

Om du känner dig nervös inför BM/läkar-besöket så är du inte ensam! Jag tror att många i din situation är det. Glöm inte att ståå på dig (om det skulle behövas, tror inte det..) de kan inte neka dig snitt i slutändan!! Berätta PRECIS hur jobbigt det var (om de inte skulle fatta det genom journalen..tror som sagt att det beviljar direkt)och att du inte kan gå igenom en vaginal förlossning igen, varken psykiskt eller fysiskt.

Läkare kommer du förmodligen behöva träffa men deras uppgift är ju att hjälpa så du ska se att det kommer att gå jättebra!

Lycka-till-kram!
 

Inga problem för mig!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
När jag kom till inskrivningen var bland det första BM sa "ja, jag ser att det blir snitt denna gång". Så för min del har det inte varit några som helst problem, diskussioner eller undersökningar.

Så beslutet om snitt kom direkt. Själv snittdatumet fick jag i förra veckan, dvs ca en månad före snittet.
 

Var din anledning...

Skrivet av  Jenny bf april 2005
oxå sfinkter ruptur? eller ngt annat?
 

Japp, det var....

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... sfinkter ruptur, även om den var av det ovanligare slaget. Jag sprack invändigt (6 cm) mellan slidan och ändtarmen. Så nedre delen av slutmusklen var inte skadad, men däremot den övre och en bra bit av tarmslemhinnan.
Tack och lov är jag helt besvärsfri nu, även om det tog ett tag...
 

För mig

Skrivet av  sophie, 2 barn, planerat snitt 15 okt
Jag tog upp med min bm på inskrivningen om min rädsla. Hon skickade en remiss så fick jag komma till en aurora bm i v 23 ungefär. Och hon skickade en remiss till läkaren som avgör om man får snitt eller ej, dit fick jag komma i v 24. Och han beviljade mig snittet utan några problem! Du ska se att det går för dig också. Igår fick jag hem brevet med min snitt tid, är i v 32 nu. Så nu räknar jag dagarna =D
Lycka till.
Kram
 

Utan att vara gravid har jag redan

Skrivet av  Annah
fått inskrivet i min journal att jag beviljas snitt om jag blir gravid någon mer gång, så det går att få reda på hur tidigt som helst! Jag bor i Göteborg och här är de ju väldigt stränga med att bevilja snitt, men jag har lyckats, som sagt, så det går!! Min anledning till att vilja ha snitt är INTE sfinkterruptur (jag tycker verkligen synd om er som råkat ut för det), utan att jag upplevde förlossningen som ett enda långt övergrepp och bara vägrar att riskera att hamna i ett sådant underläge igen! Vi lever för sjutton på 2000-talet, där kvinnor och män i alla fall teoretiskt skall vara jämställda! Men så som många kvinnor blir hanterade under sina förlossningar är en skam för ett civiliserat samhälle, så hade man aldrig ens försökt att behandla män, än mindre faktiskt göra det. Det handlar om pengar och att kvinnor värderas lägre än män, kvinnor får inte kosta.

Om man kan bli beviljad snitt för att man gått sönder i själen och tilliten till personalen så måste man ju kunna bli beviljad snitt om man man gått sönder i kroppen, som du. Om dina vävnader gick sönder första gången, så måste de såklart kunna gå sönder igen, ärrvävnad är ju dessutom mindre elastisk än sådan som inte gått sönder!

Stå på dig och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv