Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang inskrivning

Skrivet av sophie, 2 barn, planerat snitt 15 okt
När jag har läst om snitt osv verkar det vara många som får åka in på inskrivning dagen innan snittet? Men jag ska vara där 08 på morronen och då ska jag förberedas & snittas. Inget besök där innan alltså. Hur fick ni andra göra?

Sen ni som fått planerat snitt. Hur lång tid tog det innan ni var uppe & gick? Hur bra klarade ni av att ta hand om barnet?
Svar på tråden: ang inskrivning

Undrar detsamma

Skrivet av  Sussie m. Oliver 02 & bebis bf 2/9
Har också förstått att de flesta skrivs in dagen före. Jag ska komma nästa måndag kl 8 och göra ett halvakut snitt (om bebis inte redan kommit). Dom gör det under förutsättning att dom har tid annars dagen efter. Har inte fått någon info. om att fasta. För det brukar man väl? Så är också nyfiken på vad du får för svar.

På dina andra frågor kan jag kanske svara för snittades förra gången. Akutsnittades tidigt på morgonen och var uppe samma dag. Skuttade inte dirket men ändå:-) Klarade inte att lyfta honom i och ur baljan det första dygnet, behövde stöd då jag skulle gå till och från toa och då jag skulle byta på honom. Vet inte hur mkt det påverkade att det varit en långdragen förlossning med lite komplikationer men kan alltid hoppas att man mår ännu bättre efter ett planerat snitt. Tycker ändå det var en helt ok upplevelse ur smärtsynpunkt.
 

Mina svar

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Jag blev inskriven på torsdagen och snittades på måndagen. Detta var på UMAS (Malmö) så det verkar variera från sjukhus till sjukhus. Jag tycker det låter bra att skrivas in och snittas samma dag. Få allt gjort på en gång liksom... Lucas är född kl 11.00 och jag var uppe kl 19 ungefär. Hade säkert kunnat gå upp tidigare, men hade inte en tanke på det (ville bara ligga och snusa bebis!), så det var BM som sa till mig att stiga upp, gå på toaletten och promenera lite i korridoren. Gick hur bra som helst. Håller med föregående inlägg att man skuttar ju inte precis, men det är helt okej. Jag hade aldrig ont, utan tyckte mest det kändes som träningsvärk i magen. Hade inga problem att ta hand om Lucas. Sambon var tvungen att åka hem på kvällen och jag tog hand om Lucas själv hela natten. BM kommer in med jämna mellanrum och kollar läget, så behöver man hjälp så är det bara att säga till. Man blir lite extra omhändetagen som snittad, så det är lite lyxigt. Mitt bästa råd är att ta smärtstillande så som du blir tillsagd, då tror jag nog du kommer att känna dig helt okej och kunna ta hand om din bebis utan problem. Lycka till!
 

Jag skrevs in några dagar innan

Skrivet av  Gia med Alvin
på torsdagen innan midsommar skrevs jag in och på måndagen snittades jag. Inskrivningen var ganska meningslös, men det som var viktigt var ju info om att vara fastande (inte äta eller dricka efter midnatt) Och att få tvättsvampar med "desinfektionsmedel" som jag skulle tvätta kropp och hår med på kvällen och morgonen. Samt att jag skulle byta sängkläder.

Jag snittades 10:30 och var uppe 16:00, då bara sträckte jag på mig lite, gick en vända i rummet och fräschade till mig lite. Sen tog jag en liten promenad då och då inne på rummet. Alvin tog jag inte hand om förrän nästa dag. Min man skötte blöjbyten m.m. och gav honom till mig när han ville äta, både på dagen och natten. Dagen efter, på morgonen gick jag upp och duschade och tog av "kompressen". Sen funkade jag som vanligt, bara att jag hade lite ont när jag reste mig upp och så..
 

Artiklar från Familjeliv