Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sterilisation+snitt!

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Nu är det klart! I samband med snittet (när ändå hela buken är öppnad) kommer de att kapa äggledarna. Jag har haft svårt att hitta vettiga preventivmedel och jag har svår foglossning (sitter i rullstol) så då känns det som en vettig lösning.
Min enda "brasklapp" är att de inte får göra något innan barnmorskan hunnit kolla så att barnet verkar normalt och må bra.
Någon med erfarenhet eller idéer?
Svar på tråden: Sterilisation+snitt!

Jag

Skrivet av  Anna
är steriliserad och till stor del pga lika jävlig foglossning som din. Men jag gjorde det ett år efter senaste förlossningen.

Är du _helt_ säker på att du inte vill gå igenom en graviditet till så rekommenderar jag absolut sterilisering, men eftersom du själv nämner en brasklapp så undrar jag om du verkligen, verkligen är säker på vad du skulle vilja ifall det händer ngt senare (det kommer det _inte_ att göra, men drastiska belut kräver att man är _helt_ säker.

Det är klart att det är smidigare att få det gjort när du ändå är på op., men det var inte särskilt jobbigt att göra det senare heller.

Vet du ifall det är megalång väntetid ifall du inte gör det nu? Det kanske är därför du vill göra det nu?

Nu skäms jag för att jag får dig att tänka jobbiga tankar, men det har du säkert redan gjort själv och jag skulle själv tycka att det var så hemskt att ångra sig. Jag var säker redan när jag var gravid, men väntade ett år för att vara helt, helt säker och jag har _inte_ ångrat mig. Och om du gör det i samband med snittet kommer du garanterat inte att märka någonting! Själva äggledaren känns ingenting. Det enda som var jobbigt att sterilisera sig vid separat op. var att man fick så jävla ont i axlarna, men det blir ju ingen skillnad för dig).

Hoppas att du känner att du väljer rätt vad du än väljer och snart, snart, snart är helvetet över och du har din bebis!!
 

Tack för svar!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Och nejdå, du behöver inte skämmas, jag fick inga nya, jobbiga tankar!
Som jag ser det så är sannolikheten att jag skulle vilja bli gravid igen så OTROLIGT liten att det "räcker" med att ha livmodern kvar så att jag rent teoretiskt skulle kunna göra en provrörsbefruktning.
Att vänta tills BM ger klartecken känns däremot som en självjklarhet, för om barnet skulle vara mycket dåligt kanske saken kommer i annan dager...

Största fördelen med att göra det vid snittet är att det är lättare att göra en bra sterilisering utan att i onödan skada annan vävnad.
KRAM
 

Om det blir snitt igen

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
så komemr de att få sterilisera mig ändå, oavsett hur barnet mår. Vi adopterar hellre än jag går igenom detta igenm (sitte också i rullstol pga foglossning), skulle jag få spader om fem år och få för mig att jag ska göra om det här får vi väl ta den kostnaden för en IVF.
 

*skrattar*

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Ja... Det är väl så jag känner också! Så om det inte blir snitt för din del, så kanske du gör det om något åt ändå?
KRAM
 

Nehejdå

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
då är det gubben som får göra det för det är ett mycket enklare ingrepp på honom :-)
 

Artiklar från Familjeliv