Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är så rädd...

Skrivet av Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Hej på er alla kejsarinnor (och blivande?!)

Undrar om jag kan få lite tankar och erfarenheter från er. Jag ska snittas den 6 oktober och är så fruktansvärt rädd att det sätter igång tidigare. Det har ju säkert hänt för flera av er. Vad hände? Blir det så att man blir sövd då? (beror ju säkert på hur allt går osv men ändå) Jag vill så gärna vara vaken men är samtidigt grymt rädd för ryggbedövningen. Hur hejdas värkarna om det sätter i gång? Förstår ju att jag måste bege mig in så snabbt som möjligt om vattnet går men är ändå jätterädd nu. Det är bara fyra veckor kvar nu...

*kramar*
Svar på tråden: Jag är så rädd...

lustgas

Skrivet av  mamma gr 2 imorgon
Jag blir snittad imorgon och har bett om lustgas vid spinalissättningen då jag ocå är så fruktansvärt rädd. Det är en lösning som inte påverkar barnet och alla lät ganska poistivt från alla håll när jag var på inskrivningen idag.
 

Bricanyl

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Sätter värkarna igång tidigare så stoppas de med bricanyl.
 

Hos mig...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
gick vattnet dagen innan det planerade snittet och det var inga problem alls. När jag kom in till förlossningen ville de vänta tills jag var helt fastande så det blev några timmar i ett förlossningsrum först. Under den tiden satte värkarna fart rejält och till slut kom de med 2 minuters mellanrum. Då fick de liiiite bråttom ;0). Det var lite krångligt att sätta spinalen under värkarna eftersom jag knappt kunde ligga stilla. Fick ju inte ha lustgas där heller så det gjorde rejält ont! Till slut gick det dock och det var ju himmelriket på jorden att slippa värkarna. Själva snittet var inga som helst problem.

Med andra ord så stoppade de inte värkarna utan lät förlossningen rulla på fram tills snittet. Jag hade redan öppnat mig rejält när jag snittades. Man får dock ryggbedövning som vanligt. Söver gör man endast när det är extremt bråttom. Hoppas att du slipper detta men även om förlossningen skulle sätta igång så är det ingen katastrof. Lycka till!
 

Värkarna

Skrivet av  Nell m Robert och Aliette
satte igång 18 dagar innan mitt planerade snitt och de försökte stoppa de med Bricanyl utan större resultat. Dagen efter på eftermiddagen efter ett antal Bricanylinjektioner och en Ketoganspruta (smärtlindring som inte heller hjälpte) blev det så dags för snitt.

Jag fick sitta på operationsbädden med kutad rygg när de satte spinalen, det kändes ett stick men sedan var det snabbt över. Spinalen tar snabbt. Allt gick lungt till.

Det ordnar sig om det skulle hända något innan, jag själv var lugn, men det beror nog på att jag från början när värkarna satte igång inte fattade vad som var på gång *ler*

Lycka till
 

Tack!!!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Tack snälla ni för era svar, känns lite tryggare nu även om jag säkert kommer vara jättestirrig om det händer... Ska då försöka att ha era svar i mina tankar och tänka att det går bra och att jag ska vara lugn. Men väldans nervöst är det...

Kram och tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv