Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lugnande innan?!

Skrivet av Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Är det någon som fått lugnande innan man sätter ryggbedövningen, spinalen? Jag är så rädd inför detta då jag upplevde det som vädligt smärtsamt förra gången, och läkaren på spec-mvc sa det igår att jag skulle ta upp det när jag träffar narkosläkaren, att jag är så rädd. Undrar nu om det är någon som fått lugnande innan och hur ni tyckt att det varit? Vill ju inte bli så groggy att jag inte kommer ihåg när mitt barn föds heller...

*kram*
Svar på tråden: Lugnande innan?!

Nej, men...

Skrivet av  listo
...däremot fick jag lokalbedövning. Den stack till lite snabbt, men jag kände inte ett skvatt när narkosläkaren satte ryggbedövningen.
 

Tyckte även den gjorde ont...

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Alltså lokalbedövningen. Jag har som sagt ont i min rygg sen tidigare och var fullkomligt livrädd när bedövningen skulle sättas, jag hoppade på britsen där jag satt...

Skönt att höra i alla fall att det inte känts något alls för andra... Då får man ju upp hoppet lite ändå!
*kram*
 

De vill helst inte ge lugnande

Skrivet av  stina m 02á, 03á & 04á
innan snittet då det påverkar barnet alldeles för mycket.Barnet kan bli trött, slö och få jobbigt med andningen.
Däremot ska du berätta precis vad som var jobbigt sist du fick spinal så att narkosläkaren vet det.

Första gången jag fick spinal var fruktansvärd, vilken smärta :( och vilken jäkla tid det tog, bläääää.

Berättade det då jag gjorde mitt senaste snitt och läkaren tog sig då tid att undersöka ryggraden ordentligt och valde en annan teknik när han la bedövningen, resultatet blev att allt gick PERFEKT!

Lycka till!
 

du

Skrivet av  silvie
jag ska snittas imorgon, kan det göra såå ont, bedövningen? jag är oxå rädd för den.. trodde det gick snabbt o sätta den
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Känns skönt att höra att det gått bra en andra gång. Ska vara väldigt tydlig när jag träffar narkosläkaren alltså. Bankar in det i minnet!

Tack snälla!

*kram*
 

jag kände absolut ingenting

Skrivet av  Mianna
när de satte bedövningen. Det är inget att vara orolig för, jag lovar. De vill inte ge lugnande eftersom det går över till barnet. Men du, det är inte så farligt, jag var orolig innan, men det behövde jag inte vara.
Det är sant.
Håller tummarna för dig.
Mianna
 

Det var ju ONT det gjorde sist!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Jag tyckte det gjorde ont med bara lokalbedövningen ju, och när han satte den riktiga sprutan så trodde jag att jag skulle dö... Men sen när han väl hade gjort det (och det gick ju väldigt fort ändå) så kände jag ju ingenting.

Har en skada i ryggen (som inte skulle påverka alls) och var rädd att det skulle göra saken värre, sen är jag väldigt sprut och nålrädd och spände mig otroligt mycket. Jag lovar, jag satt och hoppade på britsen där alltså, dom fick hålla i mig, tårarna sprutade. Ingen trevlig upplevelse alls... Jag hoppas det blir bättre den här gången, det är ju en helt annan grej då jag förra gången blev snittad redan i v 31+1 och nu får gå tiden ut hoppas jag...
Tack snälla för svar!
*kram*
 

Morfin

Skrivet av  Carina
Fick jag. Inget jag rekomenderar! Har även snittats utan, nålen kändes inte. Man får ju lokalbedövning.
 

varför inte?

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Du skrev att du inte rekomenderar morfin, undrar då varför??? Man, i alla fall jag, fick ju det efteråt. Och jag kände nålen väldigt väl, tyckte det gjorde fruktansvärt ont, fast än jag fått lokalbedövning innan (som även den gjorde ont tyckte jag...)

 

Jag gillar inte heller morfin...

Skrivet av  ...
blev sååå stenhög kunde inte kommunicera och kände ångest men du alla är olika och styrkan spelar ju oxå roll...
 

Morfin

Skrivet av  Carina
jag fick det mest pga. mina smärtor i magen (som senare visade sig vara gallsten!), kände inte att jag var med om själva förloppet, minnesluckor etc. Mitt barn var påtagligt slött när hon kom ut. Aldrig mer! Hellre lite kort smärta i såfall. Men tyckte som sagt inte att den kändes den gången jag inte fick morfin.
 

Tack för ditt svar! *imt*

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
.
 

Har för mig

Skrivet av  Nina och Ines o el Plutto 11/10
att man ev kan få lite lustgas, kan det vara något? Själv skulle jag nästan vilja vara däckad men såklart vill man ju vara vaken när bebisen kommer ut så sövning är inte aktuellt. Men en rejäl gin och tonic hade inte varit fel...
 

jag fick lustgas

Skrivet av  nita med André-021109+ lillebror 040909
Jag snittades nu den 9 september och fick lustgas när de stack mej, det funkade kanonbra. och det går ut så fort att man inte alls är påverkad när bebis är född.
kanske kan vara ett alternativ för dej.

lycka till
 

Verkar ju jättebra!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Kände du ingenting, eller var det så att du inte brydde dig? Berätta mer om du kan, om hur det kändes, jag har aldrig ens provat lustgas så jag vet inte hur det känns...

*kram*
 

jo du..

Skrivet av  nita med André-021109+ lillebror 040909
Det var väl så att man blev lite disorienterad. Att man inte riktigt kunde oroa sig.
Jag tror att alla reagerar olika på lustgas (som med alla medel) men jag blev lite snurrig och full. Ljud blev lite konstiga men man hörde vad folk sa.
Anledningen till att jag tyckte det var kanon är för att jag inte riktigt klarade av att vara rädd med hjälp av gasen. Jag har kollat på bandet (vi filmade allt) och ser att jag flinar.
JAg sa till att jag ville att en erfaren narkosläkare skulle sätta den och att han skulle bara antagligen få en chans. Och han klarade det på första.
Var inte rädd att ställa krav, det är din förlossning. Jag möttes enbart av positiva rekationer.

fråga mer om det är något jag missat..jag har amningshjärna nu..=)
 

ang lokalbedövning

Skrivet av  nita med André-021109+ lillebror 040909
jag fick inte lokalbedövning.. (har på band) utan det som stack till var nålen som sätt in först sen sätter de in en annan slags slang i nålen och det ilar lite, sen sprutar de in bedövninen. Så gick min spinalis till..=)
 

Hej Nita!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Tack för dina svar. Pratade med min syster som fått lustgas, och hon sa det var det roligaste hon varit med om!!! Hon skrattade och skrattade, sambon fattade inte vad som var roligt alls då hon stunden innan hade haft så ont att hon ville gå därifrån.

Känns lite bättre nu när jag vet hur man KAN reagera, sen är det ju som du skrev, väldigt personligt hur man upplever och reagerar på olika preparat. Ska stå på mig så narkosläkaren verkligen förstår hur rädd jag är och hoppas att det är en bra sådan som tar mig på allvar och inte tycker man är fjantig...

*kram*
 

Artiklar från Familjeliv