Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bebis i säte= kejsarsnitt?

Skrivet av Lotta
Har några veckor kvar till bf & hoppas att bebisen hinner vända sig (med eller utan hjälp).

Finns det några med erfarenhet av hur bm & läkare ställer sig till snitt vid sätesbjudning? Får man alltid planerat snitt om man vill? Eller anses det att man "kan" och bör försöka föda vaginalt ändå?

Jag vill verkligen inte ha snitt, men vänder sig inte bebisen innan, tar jag hellre ett planerat snitt än blir tvingad till ett akut sådant pga komplikationer.

Måste man "tjata" och argumentera sig till ett snitt även vid sådana situationer som jag läst att vissa av er fått göra för att få snitt av andra anledningar?

Det kanske är olika på olika ställen hur man ställer sig till vaginalt/snitt vid sätesbebisar?

Hu, är livrädd för att det ska bli snitt, vill verkligen föda vaginalt, men inte med rumpan före! ;)

Tacksam för era erfarenheter!!

Svar på tråden: Bebis i säte= kejsarsnitt?

Oroa dig inte!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Det verkar ha blivit allmän policy att snitta vid säte. Jag har läst att det gjorts en stor internationell studie som visat på ökade risker, fler komplikationer, fler akuta snitt och ökad dödlighet för barnet vid sätesförlossning. En svensk studie är på gång för att få fullständig klarhet i frågan och innan resultatet av den är klart snittar läkarna hellre vid säte.

Vändningsförsök är frivilligt och vill du göra det så är det ju åtminstone 50% chans att det lyckas och du kan föda vaginalt. Håller tummarna för det!

Nu verkar det mer vara så att man själv får propsa på att få föda vaginalt i säte även om bäckenmåtten räcker till (annars går det ju inte)

Tror inte du behöver oroa dig att inte få snitt om bebisen inte vill vända sig!

Har själv två planerade snitt bakom mig och är mer än nöjd med dem! Fråga gärna om du undrar något så ska jag försöka svara så gott jag kan utifrån mina erfarenheter!

Lycka till!
 

Nej då!

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Det kan hända att läkaren försöker övertala dig till vaginal förlossning. Det gjorde min läkare i Malmö, men det är visst olika från sjukhus till sjukhus. I Lund tex får man inte föda barn i säte vaginalt. Men jag totalvägrade och det var inga problem att få snitt. Du behöver inte oroa dig för ett planerat snitt. Det går hur bra som helst. Jag är supernöjd med mitt snitt och har skrivt massor om det här. Det var inte alls så jobbigt som folk hade sagt! Sök gärna på "Lucas" om du vill läsa mer, eller gå in på Lucas hemsida www.babyfriends.nu/lucasweare, där kan du läsa om hans förlossning. Jag vägrade förresten vändningsförsök då jag tyckte det lät hemskt obehagligt, och det var det ingen som bråkade med mig om. Jag finns här om du vill ställa frågor. Lycka till!
 

Jag valde...

Skrivet av  Pia m Emelie -03 & bf 3/3
...snitt när min bebis låg i säte och vändningsförsöket inte funkade. Var på röntgen för att kolla mina mått. De räckte gått och väl för en vaginal förlossning, men jag läste på om snitt och kände att det var bäst för mig.
Innan det blev klart att hon låg "fel", var jag totalt inställd på vaginal förlossning. Hade läst på om smärtlindringar, och hade inte en tanke på snitt. Det hela slutade med att vattnet gick 5 dagar före planerat datum, och snitt var en helt fantastisk upplevelse för oss båda.
Lycka till, jag är säker på att det blir perfekt vad ni än väljer!
 

Tack snälla ni... :)

Skrivet av  Lotta
för era svar! Trevligt med positiva upplevelser!

Jag är också osäker på om jag ens vill vara med om ett vändningsförsök om bebis stannar i samma läge som nu! Jag hoppas slippa ta ställning alls...;)!

Stort tack igen, jag återkommer närmare och berättar hur läget är!

 

Alvin låg i säte

Skrivet av  Gia med Alvin 040628
och jag blev _rekommenderad_ snitt. Vi hade inte ens funderat över något annat, så det var skönt.

Här i Gbg vill de INTE att man föder vaginalt vid säte utan förordar snitt alltså, men man har alltid ett val i alla fall.
 

Min äldsta låg i säte

Skrivet av  Ango & Paulina 001213 + 2 till
och jag ville _inte_ göra något vändningsförsök. Läkaren sade till mig att de då (dec -00) helst såg att man försökte föda vaginalt i säte, men att det var helt och hållet upp till kvinnan att bestämma. Antar att det är precis likadant nu!

Kramisar
 

Du får ett snitt direkt

Skrivet av  Anna med snitt 00
Ligger ett barn i säte rekommenderar de(om man inte fött flera barn innan och är uttänjd) snitt för barnets säkerhet. Navelsträngen kommer ju i kläm när rumpan är ute och huvudet är kvar att krysta ut. Blir det jobbigt då är det problem med syretillförseln för barnet.
 

Artiklar från Familjeliv