Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga om gaser

Skrivet av Lallex
Hej, ska snittas senare denna månad och nu har jag fått höra av en del som snittats att man kan få ganska mycket gaser efteråt som tydligen kan vara rätt obehagligt.
Någon som känner igen detta?

Svar på tråden: En fråga om gaser

hmm...

Skrivet av  silvie&Maya
måste säga att första natten efter snittet hade jag såååå ont och magen var sååå spänd och svullen( gaser) att jag grät av smärta. men det var bara första natten, det rättade till sig sen-
 

oh ja...

Skrivet av  snitt-jan-04
Det kändes verkligen.
Tredje dagen efter snittet så bad jag om hjälp och fick Ricinolja.(osäker på namnet)men effektivt var det.
Många kvinnor får problem med förstoppning efter snittet och därför får man plågorna.
Magmusklerna är ju avskurna så jag tror det är därför.
 

hi hi

Skrivet av  Ulrica m Fanny -99 & Eliaz 020708
ja magen är väl inte vad den borde vara :o) Det bullrar och "blåser" om vart annat. Låter ganska kul. Kan inte minnas att det var obehagligt.
 

Kände inget av det...

Skrivet av  listo
Jag hade inga problem alls med magen efteråt. De sa på BB att det kanske skulle vara lite svårt att göra "nr.2", men nope. Magen funkade precis som vanligt.
 

Knappt jag heller

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Jag var lite gasig men jag hade inte ont av det.
 

Hu ja!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + son 28/9
Jag fick som kramper som gjorde att jag spände hela kroppen som en sprättbåge. Det var inte lätt att vila då... :(
Jag frågade om det verkligen skulle vara så och fick svaret att det var nomalt och att det var gaser+eftervärkar. Efter 1,5 dygn med dessa ständiga kramper satte jag mig på tvären och propsade på att de skulle göra något. Den vanliga metoden är att man rör på sig, men eftersom jag inte KUNDE upp och gå så fick jag en spruta med Primeran och efter den fjärtade jag i en timme! *skratt* Tack och lov att jag hade ensamrum! Efter det inte en kramp!
 

Inga fler som fått pipen???!

Skrivet av  Ina
Min mage var stor och alldeles full av gaser. Till slut stod jag inte ut längre och fick en plastpip att stoppa in i rumpan. Inte så kul men vad gör man? Ont gjorde inte denna gudomliga tingest men däremot lät den....

Man kan inte kontrollera sig utan luften bara piper ur en, med betoning på piper. Varje fis piper nämligen högt och jag kan lova att min övernattande sambo hade roligt.

Hjälpte jättebra så be om en sån om ni får problem med gaser efter snitt!
 

jupp, skrattar

Skrivet av  Nita & killarna 021109,040909
jag fick kramper i hela högra sidan.
Kunde inte ens prata.
In med denna underbara pip och 15 minuter sennare var jag krampfri. Kanon!
Kul att se att det finns fler som fått.
 

Lika bra

Skrivet av  Lallex
att ställa in sig på en luftfylld tid, alltså! Känns jättebra att jag fick svar för då kan man ju ställa in sig på vad som komma skall och be om hjälp. Tack!

Tut tut ;-)
 

Inte Alvedon

Skrivet av  Umebo
Om jag minns rätt från kejsarsnittboken så var det större risk för förstoppning om man fick alvedon mot smärtan. Jag fick alvedon hela tiden och fick rejält med både gaser och förstoppning.
 

Artiklar från Familjeliv