Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När 6 efter snitt?

Skrivet av Anonym
När kan man ha sex- (samlag alltså) efter snitt?
Fick höra efter 4 veckor av läkaren eller nåt om att när avslaget slutat. Men det är bara 2,5 veckor sedan jag snittades och jag är sugen nu :) Kan man "köra" på eller bör man vänta? Hur länge isf?
Svar på tråden: När 6 efter snitt?

När det känns ok :-)

Skrivet av  marib
Hade också lite bråttom *s* så det blev 2v ganska precis. Kom ihåg kondom (infektionsrisken) och glidmedel (slemhinnor som om du vore i klimateriet) bara.
 

Ang. torrhet

Skrivet av  Anonym
Tack för ditt svar!
Är det för att man ammar eller för att man är snittad/förlöst som man är torr där "nere"? (Jag ammar inte.)
 

Hejsan! *Ganska intimt*!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Jag hade mycket problem med torra slemhinnor efter mina snitt. Särskilt det andra.

Tror att det beror mest på hormonomställningen i kroppen, inte på själva snittet.

Efter första snittet hade vi sex när avslaget var borta (ca 5 v tror jag) utan större problem fast jag var skör och torrare än vanligt, använde glidmedel.

Efter andra snittet var det besvärligt när vi började ha sex igen. Jag hade noll lust över 3 månader. När vi väl försökte var jag torr, skör, fick ont i snittet och tappade lusten för det.

Sedan blev det bättre när jag slutade amma (glidmedel igen!). Verkar som amningen påverkade mer andra gången för mig. Ammade 6 mån första gången och 5 mån andra gången. Nu efter snart 10 mån är samlivet jättebra! Var väl utan så länge att man fått en nytändning!

Lycka till!
 

Det brukar i första hand hänga ihop med amningen

Skrivet av  marib
men så snart efter en förlossning så ÄR hormonerna i gungning och de kan definitvt påverka :-)
 

När du

Skrivet av  LillaIor
känner för att ha sex så kan du ha det.

Vi väntade bara knappt 2 veckor efter snittet.

men glöm INTE kondom för infektionsrisken och glidmedel för slemhinnorna som sagt.
 

vi väntade..

Skrivet av  Anna med Jesper
1 1/2 vecka men vi skyddade oss med kondom så att det inte skulle bli infektion. Jag tror att man känner själv när man är redo och beroende på hur ont man har. Så kör på det är ju bara att ta det lungt.

Kram Anna
 

Nästan 2 veckor!

Skrivet av  Pia
Vi väntade mindre än 2 veckor, man får ju helt enkelt känna efter själv när man är redo. Frågade aldrig om detta, är väl en lite pinsam fråga. För oss gick det iaf bra, inga komplikationer.
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv