Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När rann mjölken till?

Skrivet av Ger snart upp...
Hej!
Har gjort ett akut kejsarsnitt för ca en vecka sedan och mjölken har inte runnit till ordentligt. Vet ju att det kan ta längre tid efter ett snitt men hur har det varit för er? Tacksam för svar...
Svar på tråden: När rann mjölken till?

Massor av amma, amma, amma...

Skrivet av  Tiz
så rann den till 5:e dagen. Så var det med båda barnen.
 

Jag behövde

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
ta hjälp av pump båda gångerna.
Båda tjejerna är födda med planerat snitt och det var trögt att komma igång med amningen. Så jag ammade och pumpade när jag inte ammade, typ, och gav lite ersättning och det jag pumpat ut med mugg eller sked. Efter runt 14 dar fungerade det och sedan kunde vi sluta med ersättning (och pumpandet).
Och visst var det inte roligt men ändå så var det värt det, sååå mycket smidigare och skönare aatt amma än att hålla på med ersättning mm :-)
Lycka till!
Och du, kräv hjälp från amningsmottagningen vid ditt sjukhus eller amningshjälpen, de kan det där.
 

Alla upplever inte...

Skrivet av  AnKa
det där att mjölken rinner till så starkt. Redan under graviditeten bildas råmjölk och det är det som beibsen får i sig de första dagarna när den suger. Råmjölken är specialsnpassad för nyfödda bebisars behov. Succesivt förändras mjölkens sammanställning till "mogen mjölk" som bildas under resten av amningsperioden.

Många kvinnor, men inte alla, upplever några dagar efter förlossningen att brösten blir spända och ömma och känns väldigt fyllda. Sammtidigt brukar man märka att mjölkmängden ökat, läckage tex. Denna mjölstas är för vissa kvinnor väldigt besvärlig och man kan tom få feber medan det för andra passerar relativ obemärkt.

Vad är det som får dig att tro att mjölken inte runnit till? Hur mår din bebis? Är h*n pigg bär h*n är vaken? Hur kissar och bajsae h*n? Är bajset gult?

De råd jag kan ge är att amma så ofta bebisen ger minsta signal om att vilja äta, suga på händerna, söka med munnen osv. Vissa så små bebisar sover väldigt mycket och kan behöva väckas för amning.
Det är också viktigt att du tänker på att bebisen suger med rätt tag. Det är bra att titta på bröstvårtan efter amningen den ska var rund och kanske lite utdragen, inte spetsig eller platt på någon sida.

Berätta gärna lite mer och fråga mer om du vill ha mer hjälp. Lycka till!
 

fast är inte det en myt?

Skrivet av  mandelblomman
att ammningen inte kommer i gång lika bra vid snitt som vid en vaginal förlossning?
Har ett svagt minne av att barnmorskan sa det på BB då dottern föddes.
När mjölken kommer varierar nog lika mycket hos kvinnor vid snitt som vid en vaginal förlossning.
Mina båda snittbarn har jag haft mjölk som en ko direkt efter.
 

Nej

Skrivet av  AnKa
man har i studier sett att det är vanligare med svårigheter att komma igång med amningen för kvinnor förlösta med kejsarsnitt än efter vaginal förlossning.
Men för de flesta går det ju ganska bra, oavsett förlossningsätt.
 

Dag 2 (planerat snitt) IMT

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
-
 

Jag har snittats två ggr

Skrivet av  Vicki m Axel
ett akutsnitt och ett planerat snitt. Vid akutsnittet tog det 2-3 dagar och vid det planerade tog det 4-5 dagar.
 

På mig tog det

Skrivet av  Therese med 4
en hel vecka innan mjölken rann till. Då jag fött mina 3 barn innan vaginalt så har mjölken kommit på andra dagen. Vet inte om det berodde på snittet bara eller andra orsaker. Men för mig kändes det som att allting blev försenat, att tom den där hormonanstormningen man kan känna ungefär dag två efter förlossningen, den kom också en vecka efter, så då jag trodde att jag "klarat" mig så satt jag och storgrät åt minsta lilla en vecka senare istället :0)
 

Bättre än efter vaginala förlossningen...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... men det har nog att göra med att det nog går lättare andra gången i och med att kroppen varit med en gång förut!
Det var väl på dag 2-3 som den mogna mjölken kom. Första gången kom mjölken då också, men det var ett rent helvete att få det att funka...
Hoppas det löser sig för dig! Du vet väl att du kan kontakta amningsjouren, BB, BVC osv för att få hjälp?
 

Hm

Skrivet av  Lena
För mig tog det tre dagar, hade inga problem. Det låter som lång tid för dig, jag skulle nog kontakta en hjälpmamma i AMningshjälpen och fråga (eller skriva inlägg under Amningssnacket!). Det kan ta längre tid eftersom barnet kanske tar bröstet senare, men det ska inte ta en vecka.
 

Min mjölk rann till

Skrivet av  Thelma m. Oliver (0211) & Casper 040112
på dag tre med båda barnen men det är individuellt...
 

tredje dagen akutsnitt IMT

Skrivet av  mija
g
 

Jag snittades

Skrivet av  Maja
på fredag förmiddag och min mjölk rann till ordentligt på måndagen.
 

Agnes (akutsnitt) fick törstfeber

Skrivet av  Åsa med Agnes och Edith
och matades med tillägg. Kommer ihåg hur det kändes när de andra bebisarna på BB började bajsa gult bara efter någon dag... Mjölken kom på 4e eller 5e dagen, men det var lite trögt i början.

Med Edith kom mjölken på 2a (!) dagen. (planerat snitt)

kram
Åsa
 

Tog 10 dagar

Skrivet av  Karin
jag blev också akutsnittad. Min bm sa att det kan bli så efter att kroppen blivit väldigt uttröttad. (Jag höll på i 72 timmar innan). Det är jobbigt innan den kommer, psykiskt påfrestande. Hoppas att den kommer igång snart. Och du, det är helt ok att inte amma också! Med mitt andra barn bestämde jag mig från början att funkar det inte så ger jag mig med en gång. Inte gå igenom allt det där igen. Då kändes det bättre, att ha gett mig skälv "tillstånd" att sluta. Massa svammel, hoppas att du förstod vad jag menade!

kram
 

Nästan inte alls :-(

Skrivet av  A
Tyvärr kom den väl aldrig igång ordentligt men hjälpligt efter någon månad då jag kunde helamma några veckor. Fast sedan gick min dotter upp dåligt i vikt och jag hade förmodligen inte så mkt mjölk. På höger verkade det knappt komma nånting, vänster var bättre.

Låg på Neo efter mitt snitt och satt i *mjölkrummet* och deppade- alla andra pumpade fram deciliter efter deciliter och jag fyllde knappt botten... på en medicinkopp!!!!

Jag hoppas det kommer igång snart för dig!
 

Artiklar från Familjeliv