Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som var nervösa inför snittet....

Skrivet av stina
Ska snittas vaken om 2 v och är nervös till tusen av olika orsaker. Nu undrar jag vad det finns för olika typer av lugnande, som ni fått, som gör en LUGN och INTE snurrig/svårt att fästa blicken. Jag skulle vilja bli lugn ungefär som efter nåt glas vin, men inte mer för jag vill ha kontroll över situationen!

När jag födde min son (dödfödd i v 38) mars -03, gav dom mig troligen morfin före narkos, vilket gav mig panik för allt snurrade nåt fruktansvärt. På uppvaket kräktes jag. Har blivit akutsnittad under narkos för många år sedan också, när min dotter kom, så detta blir första gången jag är vaken.

Vad säjer ni? Vad skulle ni rekommendera/har ni upplevt för "lugnande" som behåller kontroll över situationen?
Svar på tråden: Ni som var nervösa inför snittet....

har tyvärr inget positivt svar

Skrivet av  anna, snittad i aug
men till mig sade de att de absolut inte ville ge lugnande eftersom det går över till barnet, som påverkas negativt. det blir slött och kan få svårt att suga efteråt mm mm.
Kanske någon annan har ett bättre svar.
anna, snittad i aug

 

Hej

Skrivet av  Linda m Melina000313&Douglas041012
Jag har hört genom andra att man kan få lustgas innan själva snittet för att ev kanske lugna sig något...
Jag själv snittades för 11 dagar sedan och var OTROLIGT nervös innan själva snittet. Har mycket traumatiska minnen med mig i bagaget från min första förlossning som slutade i ett katastrofsnitt och med en liten tjej som fick en svår förlossningsskada.
Jag velade in i det sista om jag skulle våga vara vaken under det här snittet eller om jag skulle välja att bli sövd.
Jag var väldigt orolig för hur jag själv skulle klara av all psykiskt påfrestning i och med att jag kom in i op-rummet , när alla minnen kom tillbaks osv.
MEN.........

Jag beslutade mig till slut för att vara vaken , efter att ha pratat ett flertal gånger med berörd personal...
Alla inblandade i op-rummet var helt fantastiska och hela rummet genomsyrades av ett stort positivt LUGN.
Nu har jag bara positiva minnen från den stora dagen när vår efterlängtade son föddes!

Men dra dig inte för att prata med alla inblandade och uttryck din oro ordentligt. Alla inblandade under operationen visste vad jag gått igenom för ca 4 år sedan och det kändes som en stor trygghet för mig.

KRAM O LYCKA TILL!
 

De brukar inte vilja ge lugnande...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
innan barnet är ute eftersom det kan påverka barnet. Det kan nog vara svårt för dig att få något sådant tyvärr. De alternativ jag rent spontant kan tänka mig är lustgas (som någon redan tipsat om) eller kanske akupunktur, som faktiskt kan ha mycket bra effekt. För övrigt måste jag säga att personalen under mitt vakna snitt var otroligt positiva och lugnande. Jag har ett sövt katastrofsnitt och traumatiska minnen bakom mig och det visste de om. Sist men inte minst spelade det naturligtvis stor roll att min man var med och lugnade mig. Hoppas att det kommer att gå lika bra för dig! Stort lycka till!
 

lustgas fick jag

Skrivet av  Nita med André och Angelo
men jag var rädd för spinalisen så jag andades lustgas tills den var satt.
Men det borde ju gå under snittet oxå, så kan narkosläkren säga till när det är dags att släppa den och du kan uppleva första skriket utan påverkan av något.
Lustgas påverkar inte barnet och den går ur kroppen snabbt.

lycka till och fråga gärna om du undrar över något.
 

Fick inget heller

Skrivet av  Therese med 4
Frågade innan då jag anade att jag skulle bli orolig när jag skulle snittas. Men fick bara till svar att de inte ger lugnande, just för att det påverkar barnet.
Sen gick det hur bra som helst med snittet, var inte ett dugg rädd sen, bara lite smånervös tills de lagt bedövningen. Nu som jag känner skulle jag inte vara ett dugg rädd eller orolig för att göra om det. Tycker det var så positivt :0)
Det kommer gå jättebra ska du se! Min sambo satt vid mitt huvud och höll handen, det kändes väldigt lugnande.Lycka till!
 

Fick hjälp av personalen

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
Jag var också nervös inför snittet men personalen lotsade mig igenom det och var helt underbara, de hjälpte till och stöttade när min sambos tröstande och lugnande ord inte hjälpte. För mig räckte det, de berättade vad som hände och narkossköterskan höll mig i handen när jag oroade mig för spinalen.

Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket, de är i regel helt underbara och kan lugna en och få en glad och förväntansfull. Det kommer nog att gå bra för dig med. Det här snittet blev en jättefin upplevelse.
 

Spinal utan morfin

Skrivet av  Jessica
Be om spinalbedövning utan morfin, det fick jag och jag mådde inte alls illa. När jag opererade bort blindtarmen för några år sedan så mådde jag jätteilla av morfinet. Men den här gången gick det jättebra, det kändes inte snurrigt alls!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv