Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur påverkar narkos barnet?(helt sövd vid snitt)

Skrivet av orolig
(detta inlägg finns även på förlossn-snacket)

Hej,
jag kommer troligen att föda med planerat snitt. Kan ej ha epidural/spinalbedövn pga ryggproblem, måste därför vara helt sövd.

Nån som vet hur barnet påverkas av narkosen?? Eftersom det är omtalat att barnet inte får den välbehövliga adrenalinkicken vid snitt som vid vaginal förlossn undrar jag hur barnet reagerar på narkos? Då blir det väl ännu mindre adrenalin?

Vid ryggbedövn (epidural, spinal) antar jag att bedövn är lokal, alltså ej går över till barnet. Men när mamman är helt sövd måste väl bedövn-medlet även gå över till barnet?

Åh, jag är så orolig att barnet inte ska må bra!!!!!

Tacksam för kommentarer!
Svar på tråden: hur påverkar narkos barnet?(helt sövd vid snitt)

Jag blev just sövd

Skrivet av  Michelle m pågarna
4 Sep i år. Nu fick jag inte se min son förrän kanske 8 timmar efter det att han var född (jag vet inte när jag såg honom första gången) så jag vet inte hur groggig han var då. Små barn sover ju hela tiden ändå så det är svårt att veta.

Jag tyckte det var hemskt att bli sövd. Hoppas att du slipper det!
 

Det går oerhört fort

Skrivet av  marib
från det att mamman somnat till att barnet är ute. Fick inte intrycket av sambon att minstingen hann påverkas alls
 

För det mesta...

Skrivet av  xxAmaliaxx Med lilla Wilama
...inte alls mycket! Vid narkos tar de ut barnet jättesnabbt så att narkosen inte ska påverka barnet! Det kommer gå jättebra!!!
 

Inte alls

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
de är toksnabba med att ta ut ungen, min hade de ute på strax över en minut. De gör det så fort just för att ungen inte ska hinna få i sig narkosmedlet. Ändå är inte snittet mer än bara en liten aning snett trots att min mage var enorm (skicklig kirurg).
 

Artiklar från Familjeliv