Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan livmodern spricka vid igångsättning?

Skrivet av Sus med Trean på gång
då man blivit snittad tidigare, som jag hörde häromdagen?? Jag behöver ta bestlut om jag ska bli igångsatt eller ta planerat kejsarsnitt (efter tidigare katastrofsnitt pga navelsträngsprolaps). Tacksam för era åsikter om det ena eller det andra!
Svar på tråden: Kan livmodern spricka vid igångsättning?

Ja

Skrivet av  Siv m. David 03
är man snittad förut (som även jag är) så KAN livmodern spricka under värkarbete. Både under självstartade värkar och under ingångsatta.

Det är ovanligt att det sker, men kan vara något vanligare vid ingångsättning eftersom de är artficiella värkar och inte naturliga och därmed kan bli starkare snabbare. Därför är man ofta tveksam till att sätta igång förut snittade kvinnor, och man får mera övervakning om man vill föda vaginalt efter snitt.
 

ja det kan hända. Tror det är ovanligt efter ett

Skrivet av  Sofie med två
snitt.
Jag blev inte igångsatt men fick värkstimulerande dropp då värkarna vart för svaga. Jag fick en mätare som mätte trycket i livmodern (tror jag). Som en slang.

Så man får ju lita på att de har koll på de som är snittade för att förhindra ruptur. Jag har också hört att det är väldigt ovanligt att det händer, men risken är alltså lite större efter ett snitt.

Jag har gjort två snitt och funderar på att föda vaginalt nästa gång om jag får. Men då utan bedövning "bara" lustgas.
 

Jag är snittad och senare

Skrivet av  Ango - 3 snitt
igångsatt. Det fanns inga betänkligheter inför att sätta igång mig trots ett tidigare planerat snitt.
Jag sattes igång med tabletter, Cytotec, som ska vara bättre än dropp och gel.
Under själva värkarbetet fick jag tyvärr inte vara uppe och röra på mig, utan fick ligga fast i sängen med CTG och skalpelektrod (det är vanligt att man får vara fast i sängen).
Nu blev det ingen vaginal förlossning, utan ett akutsnitt istället (vilket också är vanligt vid igångsättning)!

Kramisar
 

Låter som mig

Skrivet av  Jejja (3 snitt)
Ingen ens andades om att det inte skulle gå bra att sättas igång efter ett snitt. Jag frågade naturligtvis, men både bm och dr sa att det var helt säkert. Jag sattes igång med gel först (2 ggr) sedan med dropp, hinnsprängning, ännu mera dropp och ...akutsnitt (som var min stora fasa efter ett tidigare katastofsnitt).

Jag hade ingen extra övervakning.
 

Mycket ovanligt

Skrivet av  Lena
Det kan hända (inte bara vid igångsättning utan vid vanligt värkarbete) men det är otroligt ovanligt. Bm och läkare känner ju såklart till detta och har extra koll på kvinnor som snittats innan. Ofta känner man att det "drar" konstigt i livmodern, helt annorlunda än vanliga värkar innan det sker, så det är extremt ovanligt att man inte hinner "plocka ur" bebis innan olyckan är ett faktum.
 

ytterst ovanligt

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Enligt både läakare om Bm så är det ytterst ovanligt att livmodern brister efter ett snitt.

Själv så blev jag igångsatt med gel 15 månader efter mitt akutsnitt. Under förlossningsarbetet fick jag även värsktimulerande dropp. Jag fick röra på mig som jag ville och jag hade ingen extra övervakning förutom CTG. Sonen föddes förövrigt vaginalt.

 

Artiklar från Familjeliv