Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Planerat snitt 31/1

Skrivet av elina m N+ planerat snitt31/1
Fick tiden dan innan jul, känns skönt att det inte va "krångligare" än så.
Har inte blivit minsta ifrågasatt till snittet, vilket känns mkt skönt.

Men funderar lite nu på hur ni har känt det dagen då ni snittats.
Alltså att man åker in fullt "frisk" och läggs in och sen någon timme senare har ni fått barn.
Jag hade en lång utdragen förlossning med Nova som slutade med akut snitt.
Men känns så "lustigt" nu att "bara" åka in och ta hem en bebis...
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Rädd bara att det blir en chock för mig, hur har ni andra förberett er?
Tycker bara det känns konstigt.
Fast jag är som sagt mkt glad över att det blir snitt och inte som förra förlossningen.



Svar på tråden: Planerat snitt 31/1

Har funderat mycket på det

Skrivet av  Mallan
och brukar tänka på det ibland. Hur jäkla absurt det kändes att åka t-bana och buss till sjukhuset och hur fåniga alla på vägen verkade. Jag ska ju för tusan åka och föda barn och här står ni på väg till era jobb.. HA! Det kändes mycket märkligt.

Kvällen före låg jag länge i badet och bara tog det lugnt och mös. Förberedde mig så gott det gick. Började bli nervös efter att jag gjorts iordning och väntade på min tur (hade andra snittiden den morgonen). Ville bara att det skulle vara över. Och det var det ju efter någon timme. Mycket stor skillnad mot hur det var efter 40 timmars värkarbete då min första förlossning slutade i akutsnitt. Kände mig pigg och nöjd efteråt och hungrig, vilket jag inte gjorde efter förra gången.

Lycka till!
 

Det kändes helskumt

Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
att veta att "på fredag strax efter klockan nio har vi en bebis" men när bebisen väl var ute och jag fick se henne så blev allt så självklart och naturligt. Inga problem alls.

Jag hade ett akutsnitt bakom mig och mitt enda problem var väl att jag oroade mig för att det skulle bli likadant men det blev det ju inte:-)
 

Ja, nog sjutton...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... kändes det konstigt att kunna säga att vi får barn 28 september. När min man sa det till några bekanta, började genast kvinnorna protestera och säga att BF är plus/minus två veckor *skratt*

Jag satt i rullstol pga foglossning två sista månaderna, så jag kände det kanske inte lika mycket som att jag åkte in "frisk" utan att nu skulle jag äntligen slippa vara gravid och kunna bli bättre i bäckenet, som bonus skulle jag dessutom få en son!

Om du börjar plocka fram bebiskläder och göra iordning hemma, kanske det inte blir lika chockartat?
 

Ungefär samma sits som dig.

Skrivet av  Marie-72, pl.sn. 11/1
Jag har en lång och jobbig förlossning i bagaget som ände med akut snitt.
Efter det har jag fött två barn vaginalt.
Lillebrors förlossning gick så snabbt att jag efteråt inte helt kände att jag hade fött barn.
Jag satt där med en underbar liten kille i armarna, men kunde inte få in i skallen att jag nyss hade gått igenom en vaginal förlossning.

Nu skall jag få uppleva ett planerad snitt därför att båda barnen i magen ligger (sitter?) med stjärtarna neråt.
Jag kan om jag vill få prova på att föda vaginalt, men har övertygad migsjälv om att jag "förtjäner" att få gå igenom ett planerad snitt.
Tänk att få föda barn utan att krysta!?!
Det skall bli en upplevelse!
Fast det kan ju dra igång av sig själv innan den 11/1-05. Jag är redo varje dag numera. Och då blir det ett "nästan-akut-snitt"

Men jag vet ju att eftervärkar osv osv blir lika jobbiga nu som efter de vaginala förlossningarna, så så himla lätt slipper vi inte undan :-)

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv