Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-åringarnas matvanor

Skrivet av Anna o Tova 9806 o Viktor 0009
Jag skulle gärna vilja veta hur en normal matdag ser ut ungefär för era barn!? Min flicka har aldrig varit nån storätare precis och det händer allt oftare att min 10 mån gamla pojke äter mer än hon. Dessutom väljer hon fortfarande burkmat framför hemlagat, finns det fler som gör det??
Svar på tråden: 3-åringarnas matvanor

Så här äter Filip

Skrivet av  mia o filip 9807 o hampus0104
frukost: välling ca 200ml (ganska tidigt) när vi vaknat till blir det riktig frukost 1-2 mackor el gröt

äter sällan något på förmiddagen lite frukt kankse

middag äter han ett stort lass om det är något han verkligen gillar så äter han lika mycket som mig.

Fika/mellan mål åter igen macka och juice och frukt

kvälls mål beror lite på vad vi ätit och hur trött han. Försöker få i honom macka eller gröt sen blir det en slurk välling igen.

Han är en riktig stor ätare imellanåt men har perioder då han bara petar. vi är heller inte så noga med mellanmålstider utan är han hungrig får han äta. ibalnd äter han ignet på eftermiddagen.
Det kankse inte är helt konstigt att din 10 mån ibland äter mer h*n växer ju mycket mer.

 

Tobias äter....

Skrivet av  Maria&Tobias9808
Till frukost: Rostad dubbelmacka med makrill (standard) ibland yogurt och ägg.

Mellanmål: Banan el pirog eller liknande

Middag: en portion av det som bjuds ( äter istort allt)

Kväll: om han orkar en rostad med makrill.

Ungefär så ser det ut hemma, på dagis är det ju annat.
Han äter aldrig burkmat och har nästan aldrig gjort. Jag börga tidigt med hemlagat till honom och hade bara burkar när vi var ute. Barn äter när dom är hungriga det är sällan som barn i våras ålder svälter sig. Det gäller bara att ge näringsriktig mat när dom äter och inte en massa annat.
 

Hos oss...

Skrivet av  AnnaCarin och Ella 9808
äter vi frukost någon gång emellan 8 och 9 nu när vi är sommarlediga. Ella dricker då lite juice, äter en eller två smörgåsar ibland med pålägg och ibland utan. Finns det äppelmos äter hon det och mjölk. ibland vil hon ha yogurt. Sedan äte riv lunch vid 12-13 tiden, det är lite olika vad de tblir men oftasr någon lagad mat. Vi tar sedan ett mellis på eftermiddagen det kan bli frukt eller en fika. och vi 17.30-18 äter vi kvälls mat som alltid är ett varmt mål mat. Har hon ätit bra blir det ingen välling men ha rhon ätit dåligt hela dagen kan det bli lite välling.
Vissa perioder äter hon mycket bra och vissa dåligt. Barn brukar äta när de behöver det. Vi frösöker alltid att äta tillsammans med henne, så hon ser att vi också äter.
 

Pontus äter

Skrivet av  Mallan m Pontus & Ester
ganska lite frukost. Gillar Risifrutti eller någon spejsig yoghurt. Får han inte det så äter han lite smörgås eller flingor och fil.

På fm får han någon frukt eller fika ibland. Till lunch, vid 11-11.30, äter vi lagad mat och Pontus vräker i sig. På em återigen någon frukt eller fika eller glass nu på sommaren. Middag vid 17 då vi också äter lagad mat och han äter bra då med. Sedan äter vi inget mer. Eventuellt en glass efter maten men ingen välling eller kvällsmål.
 

Min son

Skrivet av  Camilla m David 9807 & Sofia 0104
är nog mer som din dotter än de barn som beskrivs här ovan. Äter ofta väldigt lite. Fast i bland vräker han i sig. Det går i perioder. Och på dagis äter han enligt uppgift alltid bra.

Just nu är vi inne i en äta-lite-period. Men i morse ville han plötsligt ha mat. Och inte vilken mat som, utan blodpudding. Till frukost.

En sak har han dock alltid varit bra på att äta. Nämligen grönsaker. Älskar ärtor, tomater och gurka. Och potatis. Kan äta bara potatis vissa dagar.

Konsumerar också ohyggliga mängder varm choklad. Och vet att det naturligtvis är roten till det onda. Att han blir "mätt" på mjölken och inte vill ha något annat. Men i bland är jag glad att han i alla fall får i sig något. Och det innehåller ju i alla fall både kalcium och järn.
 

Alice äter...

Skrivet av  Erika, Alice 9807 o ???0202
Ett mosat ägg/en yoghurt med smörgås till frukost.
En lättare lunch t ex varm dubbelmacka.
Middag varm mat med oss.
Välling till kvällen
Därimellan kanske nån frukt eller annat gott.
Ibland äter hon mycket, ibland väldigt lite.
Jag har hört att barnen äter det de behöver
(alla säger till mig att inga barn svälter i Sverige idag). Burkmat fick hon när hon var liten, men nu har jag inte det hemma, så därför äter hon inte det.
 

Artiklar från Familjeliv