Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur och var sitter era 98-or i bilen?

Skrivet av Miia m Linnea 0305 & Tim 9806.
Tim sitter oftast i baksätet bakom passagerarsätet. Ibland, om inte Linnea är med sitter han fram. Han har en maxi-cosi rodi bältesstol, som vi är jättenöjda med.
Men jag läste någonstans, har jag för mig, att barn under 140cm inte ska sitta fram. Någon som känner igen detta?

Tack på förhand!
Svar på tråden: Hur och var sitter era 98-or i bilen?

Hej

Skrivet av  I.G m Emma 9806
Emma har också en Maxi cosi rodi...tycker den är bra. Hon sitter alltid bakom förarstolen.

Vet inte hur det är med åkning i framsätet...
 

Pontus

Skrivet av  Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
sitter bakom förarsätet i en bältesstol. Har suttit fram en gång, när vi fällt sätet i baksätet. Är man under 140 cm får man inte sitta fram om man har airbag. Annars är det väl ingen fara. Förutom att man får allt glas över sig vid en krock. Jag kommer låta Pontus sitta i baksätet i fortsättningen också.
 

En Maxi-cosi rodi

Skrivet av  mia m filip9807 o hampus 0104
här också. Filip sitter bakom föraren. 140 cm gäller vid airbag har jag för mig men jag skulle inte sätta nått barn där iaf. Det är ju den farligaste platsen i bilen.
 

Eric

Skrivet av  Malin, Eric 9807, Filip 0003
sitter på en bälteskudde bakom föraren. (Kommer inte ihåg vilket märke det är.)
 

Vi har en

Skrivet av  Katarina m David 9807
Ford Galaxy med två inbyggda barnstolar. David sitter i ena framåtvänd och hans lillebror sitter i den andra fast bakåt. Tycker det funkar jättebra. Om vi åker i vår andra bil har vi en bältesstol som jag inte kommer ihåg vad den heter.. Britax tror jag.. en sån där frigolitsak :-)

Har också hört att man ska vara längre än 140 cm för att åka fram om man har airbag. Min 9-åring är precis 140 cm men jag tycker nog att han får sitta i baksätet ändå, känns säkrare. (Och så är han så duktig på att ta hand om sina brorsor där i baksätet.. fast han vill förstås hellre slippa)
 

Artiklar från Familjeliv