Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ste bara fråga er!

Skrivet av Mallan m Pontus 9806 & Ester 0011
Vi har ju gått på simskola sen Pontus var 3 och han har verkligen _älskat_ det. Först var det miniplask, sedan plask och lek och nu simskola. Och helt plötsligt vill han inte vara med. Vad ska man göra? Ska man fortsätta gå dit varje lördag och låta honom stå i bassängen och "sura"? Eller ska man sluta att gå dit och gå och simma på egen hand.

Jag tror att han får någon slags prestaionsångest, trots att han egentligen kan simma. Jag vet inte. Det känns så himla trist när han alltid älskat att gå dit. Till saken hör att sen vi började på lördagar så är det andra fröknar än tidigare och de har inte alls samma "känsla för feeling" med barnen. En av dem gillar Pontus inte alls och hon hade sagt till min mamma att han "alltid var så negativ". Han hörde ju det och sen dess så är han inte alls lika glad när vi ska dit.

Han är lite trulig, men absolut inte negativ..
Svar på tråden: ste bara fråga er!

Samma här

Skrivet av  Mackan m Marcus
Mina två äldsta har båda gått simskola och det har ibland varit gnäll. Man vill ju att de ska tycka att det är kul. Jag har ändå varit bestämd på den punkten att de måste gå tills de lärt sig att simma. De gånger som det varit gnäll har vi fått muta eller övertala och det har alltid gått bra till slut. Någon gång har min man varit med i bassängen och det har då gått lättare. Nu var det länge sedan det var problem, de tycker alltid att det är kul. Men jag tror inte att det är så bra att tvinga dem. I somras var det en liten kille som gick på simskolan och han grät hela tiden. Han fick till och med simma gråtandes ett antal gånger och det kan ju inte vara direkt positivt för hans fortsatta simintresse.
Mitt råd är att kanske gå dit med honom en halvtimme innan och leka i bassängen med honom så att han kommer igång. Lycka till
 

Tack för svaret!

Skrivet av  Mallan m Pontus & Ester
Vi har pratat med honom och han vill gå dit igen på lördag så då gör vi det.. Eftersom det är första tiden på dagen så kan vi inte bada innan. Kassan öppnar kl 9 och vi simmar kl 9.15..

Vi kommer gå och bada tillsammans på ett annat bad på söndagarna så han inte behöver känna att det _bara_ är småjobbigt att bada.

Usch, det är inte lätt. Han är lite känslig och jag tror mycket kan bero på att nästan alla barn är nya bekantskaper. Men jag vet inte.

Tack för svaret. Det är alltid skönt att veta att man inte är ensam!
 

Artiklar från Familjeliv