Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon blivande svenska/samhällslärare här?

Skrivet av Drömmare

Har fått för mig att börja studera till Svenska- och samhällskunskapslärare på gymnasiet till hösten. Men min man studerar också och eftersom vi har hus vill jag inte ta mig vatten över huvudet och riserar att misslyckas med något jag tar mig för (är dock arbetslös och a-kassan tar ju slut snart, så något msåte göras!) så vi blir utan pengar, har dock ett billigt boende, så det är väl ingen katastrof om jag skulle misslyckas, helt säker på att lyckas kan man ju aldrig vara :)

Nåja, det jag nu undrar över är dels om det är svårt att ta sig in? Med "gamla" betygssystemet har jag 4.5 i snittbetyg och jag har 5:a i både samhällkunskap A, B, Svenska A och B (om det nu spelar någon roll...) dock har jag inte läst Mattte B (och vill INTE hellre! MÅSTE man det?) Vilka speciella förkunskaper krävs e.g för att bli en sådan här lärare? Sedan undrar jag om det går att få jobb som lärare i grundskola och högstadium även om man är utbildad gymnasielärare?

Till sist: Har läst på lite och det verkar heta "lärare med allmän ingång" osv, VAD menas med det? Vad är det jag skall söka till för att bli lärare i Svenska och samhällskunskap?
Svar på tråden: Någon blivande svenska/samhällslärare här?

Ang. betygen

Skrivet av  kåsan
Kolla med den högskola du har tänkt söka vad senaste intagningspoängen var på (lättast på vhs hemsida www.vhs.se) Samma med vilka ämnen som krävs för att vara behörig, tror inte att MaB är ett krav för samlärare men jag vet inte med säkerhet.

Allmänn ingång innebär att man inte valt ämne, man vet alltså att man vill bli lärare men inte mer specifikt än så. Du kan alltså söka ett program enbart för samhällslärare, läs mer i kurskatalogen för din högskola.

Gymnasielärare har även kompetens för att undervisa på lägre stadier (men oftast inte tvärt om)

det går också att läsa svenska och samhällskunskap som fristående kurser på universitet. Tror det är 80p vardera för just sv och sh om man vill undervisa på gymnasiet. Och sen hoppa på lärarutbildningen och bara läsa in pedagogikdelen coh göra vfu mm
 

Tack och

Skrivet av  Drömmare

en till fråga (om någon vet) är det mkt kurslitteratur på engelska, antingen om man läser samhälls och svenska som fristående eller på lärarutbildningen? Har iofs läst Eng B, men vet ju ej hur jag klarar hela böcker på engelska!
 

beror nog på...

Skrivet av  kåsan
... vilken skola man läser på, alla har inte samma kurslitteratur. Om jag får spekulera lite så tror jag att du kan sluta oroa dig för engelsklitteratur på de kurser som rör svenskan (av naturliga skäl) Samhällskurserna där emot kan det säkert förekomma en del vetenskapliga artiklar eller hela böcker på engelska. Känner du dig orolig kan du ju redan nu lite försiktigt träna upp din engelska, läsa engelska tidningar eller fackböcker, men oftast brukar det där fixa sig när man väl kommit igång. I många fall går det dessutom att hitta likvärdig litteratur på svenska
 

Artiklar från Familjeliv