Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

barn och högskola??

Skrivet av Ronja
jag kommer att ta studenten till sommaren nu, men misstänker nu att jag är med barn. hade innan planer att direkt fortsätta och plugga vidare. om jag behåller barnet som då kommer att komma i september (hinner ta studenten) och sedan är hemma med barnet till jag kan börjar plugga. hur kommer min ekonomiska situation se ut? ni som har barn och pluggar på högskola hur funkar det? om ni kan berätta om era erfarenheter om ekonomin och studierna så skulle det verkligen hjälpa. vill så gärna behålla barnet men funkar det inte, ja då funkar det ju inte
mvh Ronja
Svar på tråden: barn och högskola??

Har du...

Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
...jobbat upp så du får bra SGI, dvsbra föräldrapenning?
Om inte så kan du ju plugga distanskurser på heltid (det brukar funka bra med litet barn) som du kommer att ha nytta av i din utbildning senare. . Själv skulle jag inte göra abort,man vet ju inte hur lätt/svårt man har att få barn senare i livet.
 

Skulle inte välja bort barnet

Skrivet av  Linda-Marie m. Alexandra 010909+BF15/2
av ekonomiska skäl. Finns det någon pappa i bilden? Annars kan du som sagt läsa på distans medan barnet är litet. HAr du inte jobbat innan får man en grundersättning på 180 kr per dag tror jag det är nu (minus skatt). Är du ensamstående mamma med bebis behöver du hjälp av dina nära och kära tror jag. Du kan ju börja plugga senare också när barnet är större.
hoppas det löser sig.
 

ja

Skrivet av  Ronja
ja, pappan och jag är tillsammans och har varit det i snart 4 år. men jag har inte jobbat förut. bara pluggat hela tiden. men som ni säger så går det ju absolut inte att göra abort, vilket jag inte tänker göra. har alla högskoler distans?

men jag undrar hur ska jag ha råd... bara en barnvagn kostar 5000. men men det löser sig. men som sagt så vet jag inte säkert ännu, men när jag får redo på resultatet så vill jag kunna acceptera svaret, vad det än nu kommer att visa.
 

Du kan titta på distansutbildningar

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
på http://www.netuniversity.se/
Där kan du få en bra överblick över vad som finns att välja på. Distansutbildningar är något som ökat kraftigt på sistone.

Det är svårt och tufft att plugga med barn, men är man motiverad går det. Många gånger är de som har barn de mest disciplinerade studenterna- för man har inte obegränsat med tid. Om jag var du skulle jag tex kanske försöka läsa nå\'n liten kurs, kanske 5 poäng under hösten- då hinner du "öva" lite på hur det är att plugga med småbarn, och bebisen är så liten att den sover mycket, man kan amma framför datorn osv. Sedan, om pappan har bättre föräldrapenning kan ni kanske tex lösa det så att ni tar våren tillsammans? Du tex pluggar halvtid och han är hemma på halvtid? Då skulle du kunna ta studielån för halvtid och fp på halvtid och han ta fp på den halvtid då du så att säga inte har hand om barnet.

När vi väntade barn funderade jag en del över hur man skkulle lösa saker, och då pratade jag med en bekant som varit ensam med två döttrar i många år (sedan de var riktigt små), och hon sa "Man kan fortfrande göra nästan allt- men man får göra det på andra sätt." Det lugnade mig, och nu, över 3 år senare håller jag med henne: Livet förändras stort, men de saker man fortfarande vill akn amn oftast göra, även om man får tänka i nya banor när det gäller hur man ska göra.

Och, om man tänker såhär: Om 30 år spelar det säkert dig ingen roll att du började plugga nå\'n termin senare...*ler*

Ang det där med ekonomin kan jag tipsa om en sak: Köp begagnat. Jag ångrar att vi inte köpte mer begagnat nu i efterhand. Numera gör vi det... Lusläs Blocket, Tradera och sådana sidor, och ni kommer kunna hitta vagn, kläder och gud vet allt man behöver (och tror sig behöva) sååå himla mycket billigare- oftast precis lika fint som om man själv hade hunnit ha det några veckor bara.

lycka till, och hoppas allt blir jättebra!
 

Barn behöver inte

Skrivet av  Tokaungen
kosta så himla mycket faktiskt:-)

Många av sakerna som barntillbehörsaffärerna vill sälja till föräldrar är faktiskt inte alls nödvändiga.

För barnet spelar det mindre roll om det badar i en badbalja för 500 kr från ett fint märke eller en från IKEA för 59, eller kanske till och med i diskhon;-)

Annars skulle jag göra som Sanna tipsade om och köpa begagnat. Avvakta också lite och köp inte på er för mycket innan barnet kommer, det är svårt att veta vad man själv behöver, alla har ju olika behov.
 

tack

Skrivet av  ronja
tack för alla svar.. som du säger sanna så kommer det att gå, lite ändringar här och där så kommer allt gå bra
nu vet jag att jag kommer att ecceptera svaret på testet vad det än säger
tack så jätte mycket kram ronja
 

Artiklar från Familjeliv