Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

" Lyssnar de på mig?...."

Skrivet av Emma
Födde mitt första barn för ett par år sedan. Kom in till förlossningen och had för jäkla ont. Vattnet hade gått och jag kröp fram. Bm satte CTG men den visade inte på så tydliga värkar så hon ville ge mig en spruta så jag skulle få sova. Jag tjatade att hon skulle göra en undersökning först för det kändes som bebisen var på väg ut. Och det var den, jag var helt öppen och krystvärkarna satte igång. Då först tog de mig på allvar! Detta kan jag bli helt störd av, så fast min förlossning till slut blev fin och gick fort (1½ tim) så var det känslan att inte bli trodd på som var värst. De hade den attityden att "lilla gumman, det här kommer ta lång tid".... Jag bävar därför lite för den här gången.. Men nu ser de väl i min journal att det gick fort förra gången?
Någon som oxå hade en snabb första förlossning?
Svar på tråden: " Lyssnar de på mig?...."

Skriv en lapp

Skrivet av  Lina
eller säg det ordentligt till dem när du kommer upp eller ringer innan. Att du var rädd förra gången. Att det var hemskt när ingen lyssnade och att du är orolig att det kan bli så igen. Eller som sagt skriv ner det i ett kort brev och ge dem.
 

Exakt samma för mig!

Skrivet av  Helene
Jag hade också en bm som inte lyssnade/trodde på mig första gången och pga det hann jag inte med epidural som jag ville. Kände mig totalt överkörd av henne och jag fick ocskå höra "lägg dig ner och vila nu så fortsätter vi med det här imorgon", "det tar lååång tid för förstföderskor". CTG visade inga tydliga värkar och hon litade mer på det än på mig när jag sa att de var med 2 minuter emellan.
Jag var väldigt orolig och störd över detta inför förlossningen med 2:an för ett par månader sedan. Jag nämnde det för min bm på MVC och hon ordnade så att jag fick komma till förlossningen på aurora-samtal och det skrevs in i min journal att det skulle göras en undersökning så fort jag kom in. Jag kände mig mycket lugnare efter det.
Nu gick det så fort att jag inte hann med något mer än lustgas (han vara på förlossningen knappt 30 min, trots att vi åkte hemifrån så fort jag kände det minsta lilla), men det kändes mycket bättre i alla fall.
Se till att det blir inskrivet i journalen hur du kände förra gången och be att få en annan bm om du inte känner dig nöjd, så ska det nog lösa sig. Lycka till!
 

Nej, inte så snabb

Skrivet av  mamma i v.10
men samma attityd mötte de mig med när jag ringde in och ville ha en plats på BB pga kraftiga värkar. De menade att jag var "förstis" (sa till och med det ordet när de pratade med varandra och trodde att jag inte kunde höra) och gott kunde vänta hemma några timmar eftersom jag sannolikt inte var öppen ännu. Det fanns inga platser på det sjukhuset jag hörde till men när jag började gråta fick jag komma in till ett av stadens BB:n och var öppen 6, nästan 7 cm och efter ytterligare ca en timme, helt öppen med mkt kraftiga värkar. Sen stannade allt av men det är en annan historia :-)

Det känns jobbigt att inte bli trodd och respekterad så jag kan absolut förstå dig. Berätta precis vad som hände dig och hur du upplevde deras bemötande i ett brev och prata med din bm på mvc så ska du se att det inte händer igen.

Lycka till!

 

Samma sak hände mig första gången

Skrivet av  Helene
Fick krystvärkar efter en halvtimmesvärkar. Ringde till Södersjukhuset där det var fullt liksom alla andra BB i Stockholm. De sa bara att jag skulle ta det lugnt och ta en taxi till Södertälje. Hade jag inte stretat emot hade min dotter fötts i taxin istället kom hon så fort vi kommit upp till BB och de hade fått av mig byxorna. Inget hanns med. Känner mig fortfarande förbannad på deras nonchalanta sätt. Det var bara det faktum att det var första gången som var viktig. Inte hur täta värkarna var osv.
 

Inte samma Helene som ovan! (imt)

Skrivet av  H
d
 

Nej just det .Sorry! imt

Skrivet av   Annan Helene
a
 

Artiklar från Familjeliv