Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang spricka mycket

Skrivet av anonym idag
Jag undrar om det finns ngn som kan ge mig lite lugnande besked. När jag födde barn så sprack jag jättemycket inuti slidan. Enligt bm så "lossnade" bäckenbotten. Detta har till följd att nu när jag går på toa, har sex eller anstränger mig så känner jag det genom ett kraftigt tryck i underlivet och det känns fortfarande (ett år efter) som att jag ska "tappa allt i golvet". Ska snart föda barn igen och har redan problem med urininkontinens. Inte så jättekul.Det känns inte direkt som att ngn tar mig på allvar och de säger bara att det inte är lika vanligt att spricka så mycket igen, stämmer det eller är det bara för att lugna mig? Annars är det väl så att man blir stum och stel runt ärr och jag har ju ärr runt hela slidöppningen. Hur ska det undgå att spricka upp igen? Och är det ngn här som har opererats sig pga av sånt här efter en förlossning och kan berätta hur det blev? Jag har börjat fundera på om inte snitt är en utväg eftersom jag faktiskt inte vill offra mitt underliv för resten av livet...Blev lite rörigt detta men jag hoppas ni förstår vad jag menar
Svar på tråden: ang spricka mycket

Är ingen expert

Skrivet av  °Hannanon° med 4 barn:-)
på detta ämne..Men när jag födde min första dotter, gick jag sönder massor+ att jag blev klippt..
Fick sys ihop under narkos & hade besvär rätt länge efter förlossningen..

Men när jag födde mitt andra barn, gick jag bara sönder pyttelite & syddes med 1 stygn!
(Var spänd & rädd, då jag började krysta, rädd för att samma sak skulle hända igen..)
Och med nr 3 & 4 gick jag inte sönder alls:-)

Jag tror det beror på vad för slags bristning det var..Om man går sönder i ändtamen, så kan det vara så illa, att man inte kan föda vaginalt igen. Men om Bm & Dr sagt att det inte är ngn "fara" så försök att lita på dem.

LYCKA TILL!
 

Jag sprack mycket

Skrivet av  Åsa
när jag fick mitt första barn. Nästan hela vägen till ändtarmen. Jag var jätte rädd vid min andra förlossnig att det skulle bli samma sak. Jag sa ifrån när jag kom upp till bb. Och dom lovade att försöka hjälpa mig. Och det gjord dom. Sprack inget!!
Dom la varma handdukar mellan mina ben för att mjuka upp. Och så födde jag halvt sittande i sängen för att det inte skulle gå för fort när huvudet var på väg.
 

nästan som mig

Skrivet av  kristina
så var det för mig med mitt första barn, de klöpp mig o jag fick 8 stygn. hade det väldigt tufft första tiden. det andra barnet kom väldigt fort de oxå, på bara 2 timmar, men denna gång brast jag bara lite o fick bara 3 stygn. mina pojkar är nu 2 1/2 och 6 mån.
 

för mig.......

Skrivet av  Anonym
när jag födde min 1 flicka sprack jag otroligt mycket i slidan. Hade massa bristningar och till slut jag hade ont varje gång när jag hade sex med min man.Min gynokolog var tvungen att operara mig plastik vaginal. Och när jag väntade min andra barn så fick jag svar från min samma gyn. att jag får inte födda barn vaginalt utan kejsarnitt och det blev det bra.
 

vad...

Skrivet av  anonym idag
grundade han det på, att du inte skulle föda vag. igen, menar jag. Om du har lust att berätta? För så har jag det med. Kanske skulle gå till en "riktig" gynekolog och höra vad de säger och inte sätta min tillit till ngn bvc läkare, som för övrigt inte har undersökt mig än.....Blev operationen bra, jag menar, har du samma problem fortfarande?

Tack för ditt svar.
 

Artiklar från Familjeliv